Jag tycker att man i denna analys även ska ta med ventilationslösningen. Ett nytt hus behöver ju även det och påverkar både energiförbrukning, luftkvalité och investeringsbehov.
 
Spännande investeringskostnader ni har hittat, de verkar ha sjunkit. Min installation i december -22 gick på 325 000 :- där endast borrning och installation av pump med vv-tank ingick. Var nog överprisat, men jag trodde inte att det var så överprisat.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
parsen parsen skrev:
Spännande investeringskostnader ni har hittat, de verkar ha sjunkit. Min installation i december -22 gick på 325 000 :- där endast borrning och installation av pump med vv-tank ingick. Var nog överprisat, men jag trodde inte att det var så överprisat.
Låter iofs rätt extremt.
Jag betalade 212K feb -23 för borrning och installation + lite mer arbeten i nära anslutning.
 
C Cerb skrev:
Låter iofs rätt extremt.
Jag betalade 212K feb -23 för borrning och installation + lite mer arbeten i nära anslutning.
Det verkar inte bättre än att ja blev lurad... Som vanligt när jag anlitar hantverkare.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Energibehov, driftskostnad och underhåll är viktiga faktorer att tänka på när du ska investera i ett nytt uppvärmningssystem. Här tipsar experten om vilka värmesystem som kan passa bäst för olika typer av hus – från nybyggd mindre villa till äldre större villa i norra Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt värmesystem – 7 scenario från mindre nybygge till gammalt stort hus i norr
Bumpar tråden men.....
Ett gammal stort hus i norr skulle nog behöva någon form av fastbränslepanna eller luft/vattenpump eller något av förslagen bergvärme/fjärrvärme men kompletterat med mekanisk ventilation..
Fast det beror ju på hur gammalt det gamla huset är men är det från innan man gjorde husen lufttäta med plast och hade någon form av kontrollerad mekanisk ventilation så är det hög risk för fuktskador.
 
F Fuktskadad09 skrev:
Bumpar tråden men.....
Ett gammal stort hus i norr skulle nog behöva någon form av fastbränslepanna eller luft/vattenpump eller något av förslagen bergvärme/fjärrvärme men kompletterat med mekanisk ventilation..
Fast det beror ju på hur gammalt det gamla huset är men är det från innan man gjorde husen lufttäta med plast och hade någon form av kontrollerad mekanisk ventilation så är det hög risk för fuktskador.
Du vill inte ha luft/vatten i Norrland.
-30 -> -40C gör att den mer eller mindre är en glorifierad elpatron.
Nä där uppe är det berg/jordvärme eller ved/pellets som gäller.
 
M MrDizzy skrev:
Du vill inte ha luft/vatten i Norrland.
-30 -> -40C gör att den mer eller mindre är en glorifierad elpatron.
Nä där uppe är det berg/jordvärme eller ved/pellets som gäller.
Är det ett gammalt hus före "inplastningens" tidevarv får man tänka till om man väljer berg/jordvärme och skaffa lite mekanisk ventilation om huset i ursprung var byggt för självdrag.
Men jag vet inte när elpannor blev poppis och om man plastade/lufttätade hus på den tiden och satte in mekanisk ventilation.
I min värld är ett gammalt hus byggt för någon form av fastbränsleuppvärmning, ved/koks/olja och med självdragsventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.