M MrDizzy skrev:
Ligger de på 23000 kWh inkl att de har braskamin och normaltemp inne via golvvärme.... min första reaktion är att värmepumpen är sönder.

Iofs iom att det är ett fritidshus så är frågan om hur mycket isolering huset har i väggar och tak.

Som jämförelse med mitt hus i utanför Norrköping (inte så långt från Södermanland mao):
90kvm bostadsyta med 8cm isolering i väggar och ca 30cm kutterspåns isolering i taket
90kvm källare utan isolering
har 23C inne på vintern (varmt mao) på bostadsvåningen
har 17C på vintern i källaren
en pool juni, juli & augusti som håller 32C
samt tar ett 30tal 40C bad i badkar per vinter.
LVVP iofs som värmer både hus och pool men inte varmvattnet till badkaret
Allt detta gör av med ca 14500 kWh / år.
Huset är ett året-runt-boende (men jag avser att använda det som fritidshus) och byggt 2007 (och pumpen är från samma år). Jag hoppas att isoleringen är ok. Efter lite mer research så vet jag nu att förbrukningen jag nämnt inkluderar ett fristående dubbelgarage samt en elbil (oklart hur mkt som bilen laddats). Jag inväntar energideklaration som jag hoppas kan räta ut några frågetecken. Med tanke på att pumpen är så gammal så räknar jag med att ny pump måste införskaffas...kanske bättre då med annan typ av pump.
 
Tittade lite närmare på detta nu. Står att elförbrukningen 23346 kWh/år med bara 1 pers i hushållet och permanent boende. Huset byggt 2008. Högst troligt är frånluftsvärmepumpen trasig. Utöver detta så håller man förmodligen en hög innetemperatur/underhållstemperatur (typ 15-20 °C) i såväl dubbelgaraget som gäststugan med direktverkande el-radiatorer. På bilderna i annonsen syns ingen pool eller ute-spa som annars skulle kunna förklarat den extra höga förbrukningen. Långsiktigt bör man överväga en luftluftvärmepump i dubbelgaraget även om man nöjer sig med en lägre temperatur där. Om själva huset ska användas som fritidshus som står obebott långa tider på året så passar det det som sagt utmärkt med en luftluftvärmepump även där som kan hålla 10-15 grader. Frånluftsvärmepumpen ställs då om som back-up och ren elpanna i fall något skulle hända med luftluftvärmepumpen i huset när man inte är på plats. Elförbrukningen blir enormt mycket lägre jämfört med den som anges idag, kan absolut bli under 10000 kWh/år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tittade lite närmare på detta nu. Står att elförbrukningen 23346 kWh/år med bara 1 pers i hushållet och permanent boende. Huset byggt 2008. Högst troligt är frånluftsvärmepumpen trasig. Utöver detta så håller man förmodligen en hög innetemperatur/underhållstemperatur (typ 15-20 °C) i såväl dubbelgaraget som gäststugan med direktverkande el-radiatorer. På bilderna i annonsen syns ingen pool eller ute-spa som annars skulle kunna förklarat den extra höga förbrukninen. Långsiktigt bör man överväga en luftluftvärmepump i dubbelgaraget även om man nöjer sig med en lägre temperatur där. Om själva huset ska användas som fritidshus som står obebott långa tider på året så passar det det som sagt utmärkt med en luftluftvärmepump även där som kan hålla 10-15 grader. Frånluftsvärmepumpen ställs då om som back-up och ren elpanna i fall något skulle hända med luftluftvärmepumpen i huset. Elförbrukningen blir enormt mycket lägre jämfört med den som anges idag, kan absolut bli under 10000 kWh/år.
Tack Josth (och ni andra) för att du tar dig tid att hjälpa till. Yup, du har hittat objektet 😁... ska kolla på söndag. Ja, som sagt, om det nu blir ngn affär får jag räkna med att investera i värmesystemet. Hoppas bara att man inte "glömt" att isolera kåken eller ngt annat som är lite mer jobbigt att fixa till.
 
Om huset ser välbyggt ut när man tittar på detaljerna så är det säkert också isolerat okej när det är byggt 2007-2008. Fönsterytan är ganska stor men fönster och dörrar hade hunnit bli relativt effektivt välisolerade då om de kommer från någon känd fönstertillverkare. Alltid bra att veta om det är ett lösvirkeshus eller kataloghus och i så fall vilket.
 
Som Josth säger är det rimligaste att räkna in installation av en LLVP som sköter underhållsvärme och dessutom höjer upp till rumstemperatur riktigt fort.

Annars hade LVVP och Bergvärme funkat, men det är ju helt andra pengar
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset ser välbyggt ut när man tittar på detaljerna så är det säkert också isolerat okej när det är byggt 2007-2008. Fönsterytan är ganska stor men fönster och dörrar hade hunnit bli relativt effektivt välisolerade då om de kommer från någon känd fönstertillverkare. Alltid bra att veta om det är ett lösvirkeshus eller kataloghus och i så fall vilket.
Själva huset ska vara en totalentrepenad från Trivselhus medan garage och gästhus är lösvirke.
 
M Magnyz skrev:
Själva huset ska vara en totalentrepenad från Trivselhus medan garage och gästhus är lösvirke.
Trivselhus brukar ju vara bra, bara att kontrollera pumpen.
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Ok, då ska själva huset vara bra isolerat för sitt byggnadsår. Kan vara bra att undersöka isoleringstjockleken i garaget och gästhuset. Väljer man att hålla typ 10 grader där så blir dock energiförbrukningen väldigt låg även om isoleringen är "sådär".
 
  • Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.