Hej!
Har ett badrum med elektrisk golvvärme som styrs av en äldre Devi termostat. (530) Tidigare ägare av huset har installerat detta.
Är intresserad av att byta ut termostaten till en ny smart termostat: https://store.danfoss.com/se/sv/Climate-Solutions-för-heating/Värmeprodukter/Elvärme/Termostater/Thermostats,-DEVIreg™-Smart-polar-white,-Sensor-type:-Room-+-Floor,-16-A/p/140F1140

Är det något jag får göra själv?
Är det något jag kan göra själv genom att följa instruktionerna eller är det för komplicerat för en amatör med risk för att förstöra något? 😅

Tack på förhand! Äldre Devi termostat för elektrisk golvvärme, monterad på vägg, med temperaturvred och en lysande röd indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
V viking22 skrev:
Hej!
Har ett badrum med elektrisk golvvärme som styrs av en äldre Devi termostat. Tidigare ägare av huset har installerat detta.
Är intresserad av att byta ut termostaten till en ny smart termostat: [länk]

Är det något jag får göra själv?
Man får göra det man har kunskap att göra.
V viking22 skrev:
Är det något jag kan göra själv genom att följa instruktionerna
Den som är händig kan göra det
V viking22 skrev:
eller är det för komplicerat för en amatör
Det är nog individuellt.
V viking22 skrev:
med risk för att förstöra något? 😅
Förstöra något? Hm hm. Man skall alltid istället tänka förstöra "Någon".

El i våtrum är inte svårare än annars. Men konsekvenserna av okunniga misstag riskerar bli betydligt värre.

SVAR: Nej du skall inte ge dig på detta. Av den enkla orsaken att du behöver fråga här misstänker jag att du inte har tillräckliga kunskaper.

Jag rekommenderar att du överlåter inkopplingen till någon som har elkunskap. T.ex. en elektriker. Arbetet är varken svårt eller tar lång tid typ en kvart max. Men en elektriker kommer att göra rätt. Och göra en säker installation. Även om det inte är rätt gjort nu. Vilket jag av din fråga att döma starkt misstänker att du inte kan avgöra.

Taskigt svar? Nej omtänksamt!
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
O O skrev:
Man får göra det man har kunskap att göra.
Det får man verkligen inte. Bortsett från ett fåtal undantag är elistallationsarbete utan behörighet brottsligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om vi bortser från problemet att det krävs behörighet.

Så är nog den svåra/riskabla delen av jobbet att du troligen har en golvgivare som är anpassad för den bef. termostaten, och den behöver troligen bytas till den som följer mde den nya temostaten.

Golvgivaren skall sitta i en flexslang som går ned i väggen från termostaten, och en bit in på golvet. Det är ofta lätt att dra ut den bef givaren ur flexslangen (om dte är rätt gjort en gång i tiden), men det kan vara väldigt struligt att få in en ny givare hela vägen till rätt plats i golvet.

Man bör också fundera lite på nyttan med en "smart" termostat och golvvärme. Ett värmegolv är trögt, det tar tid att värma upp, och det tar tid att svalna om man stänger av värmen. Den el du sparar på att sänka temperaturen under dagen blir rätt lite. Det mesta av det du sparar under dagen på att ha det avstängt går åt igen när golvet skall värmas upp.
 
  • Gilla
viking22 och 1 till
  • Laddar…
Jodå det får man om man har kunskap
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum

Jag gjorde det precis för första gången och det var inte så svårt.
Men skulle aldrig ge mig på det om jag inte kände att jag hade 100% koll.

Jag slog upp instruktionsboken till förra termostatet och till det nya och kontrollerade att det inte var några skillnader. Enda skillnaden jag råkade ut för var att på det gamla termostatet så kopplades golvvärmekabeln till jord via en skruvplint på termostatet, medans på det nya så fick man sätta en egen klämma ex wago mellan jord och jordmanteln på golvvärmekabeln.

Jag lät det gamla termostatet hänga i kablarna o kopplade över kablarna en o en till det nya.

Det jag har märkt sedan bytet är mycket jämnare temperatur, och trevligt att kunna ställa in ett gradantal o inte vrida på ett vred utan större markeringar.

Mitt nya termostat Raychem Senz hade också möjlighet att ställa in antal ohm på temperatursensorn, jag gjorde det och sen mätte jag med en lasertermometer, behövde kalibrera nån grad, och sen dess har det varit stabilt. Jag kunde alltså behålla min temperaturgivare från det gamla termostatet.
 
Redigerat:
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
deadlock deadlock skrev:
Jodå det får man om man har kunskap
[länk]

Jag gjorde det precis för första gången och det var inte så svårt.
Men skulle aldrig ge mig på det om jag inte kände att jag hade 100% koll.

Jag slog upp instruktionsboken till förra termostatet och till det nya och kontrollerade att det inte var några skillnader. Enda skillnaden jag råkade ut för var att på det gamla termostatet så kopplades golvvärmekabeln till jord via en skruvplint på termostatet, medans på det nya så fick man sätta en egen klämma ex wago mellan jord och jordmanteln på golvvärmekabeln.

Jag lät det gamla termostatet hänga i kablarna o kopplade över kablarna en o en till det nya.

Det jag har märkt sedan bytet är mycket jämnare temperatur, och trevligt att kunna ställa in ett gradantal o inte vrida på ett vred utan större markeringar.

Mitt nya termostat Raychem Senz hade också möjlighet att ställa in antal ohm på temperatursensorn, jag gjorde det och sen mätte jag med en lasertermometer, behövde kalibrera nån grad, och sen dess har det varit stabilt. Jag kunde alltså behålla min temperaturgivare från det gamla termostatet.
Tack för input. 🙂
Jag vill ju helst slippa byta golvgivaren och eftersom jag håller mig till samma märke kanske det inte behövs?

Nuvarande montage ser ut så här: Bild av en Danfoss termostatinstallation med synliga elkablar och märkningar för anslutningar och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och instruktionen på den nya: Instruktioner för att installera DEVIreg Smart-termostat, inklusive teknisk information, kopplingsschema och påminnelse om att montera golvgivaren i ett installationsrör i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har frågat några elektriker om pris på arbete och termostat. Det var väl tilltagna priser, så jag tappade hakan. Därav tanken som uppstod om jag ska göra det själv.
 
Tycker inte det ska vara några problem med att flytta över ledarna från den gamla termostaten till den nya.
Allt är klart och tydligt uppmärkt.
Bryt spänningen, försäkra dig om att det är spänningslöst.
Lossa en ledare åt gången och flytta över till ny enhet. Spänn skruven och känn efter att ledaren sitter ordentligt fast.

För försiktigt in ledarna i dosan och montera fast termostaten.
 
  • Gilla
viking22 och 1 till
  • Laddar…
Min gamla hade en temperatursensor på 14 kOhm och det nya termostatet kunde jag ställa in på en massa olika. 10, 12, 15 kOhm osv. Jsg tog det närmaste dvs 15 kOhm och då visade den lite fel temperatur men jag kunde då kalibrera. Tror jag fick sätta kalibreringen till +2°C ca. Allt gjorde jag via displayen på den nya. Så kolla hur många kOhm den gamla använder o jämför med nya. Kanske kan man ställa in din nya också på flera olika?

Finns det jordfelsbrytare installerat i huset? Ser ingen jordkabel på bilden och det måste nog finnas för en trygg installation.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
deadlock deadlock skrev:
Min gamla hade en temperatursensor på 14 kOhm och det nya termostatet kunde jag ställa in på en massa olika. 10, 12, 15 kOhm osv. Jsg tog det närmaste dvs 15 kOhm och då visade den lite fel temperatur men jag kunde då kalibrera. Tror jag fick sätta kalibreringen till +2°C ca. Allt gjorde jag via displayen på den nya. Så kolla hur många kOhm den gamla använder o jämför med nya. Kanske kan man ställa in din nya också på flera olika?

Finns det jordfelsbrytare installerat i huset? Ser ingen jordkabel på bilden och det måste nog finnas för en trygg installation.
Japp, på den nya är det ställbart mellan flera intervaller, precis som du skrev.
Den gamla har 15kOhm.
 
deadlock deadlock skrev:
Ser ingen jordkabel på bilden och det måste nog finnas för en trygg installation.
Själva termostaten behöver ej anslutas till skyddsjord men det behöver däremot golvvärmekabeln. Det görs enligt:

Kopplingsschema för termostatanslutning som visar inkoppling av värmekabelns skärm till jordledaren med en separat anslutning.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så är nog den svåra/riskabla delen av jobbet att du troligen har en golvgivare som är anpassad för den bef. termostaten, och den behöver troligen bytas till den som följer mde den nya temostaten.
Jag gjorde ett liknande byte som TS är ute efter och bytte en Devi 550 till just Devi Smart.

Jag valde att behålla befintlig givarkabel eftersom det var byte från Devi till Devi + att det är alltid en risk att byta givare om det är trångt. Dessutom går det på Devi Smart att parametersätta resistansen beroende på vilken givarkabel som används. Så många givare går att återanvända, även andra fabrikat.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag gjorde ett liknande byte som TS är ute efter och bytte en Devi 550 till just Devi Smart.

Jag valde att behålla befintlig givarkabel eftersom det var byte från Devi till Devi + att det är alltid en risk att byta givare om det är trångt. Dessutom går det på Devi Smart att parametersätta resistansen beroende på vilken givarkabel som används. Så många givare går att återanvända, även andra fabrikat.
Tack för input!
Är du nöjd med Devi Smart?
 
V viking22 skrev:
Tack för input!
Är du nöjd med Devi Smart?
Ja, den gör samma jobb som gamla 550 med dygnsprogram. Sen har den wifi- och appstöd så det går att pilla via mobilen. UI i appen imponerar inte speciellt men har man väl installerat termostaten och driftsatt den o ställt in dygnsprogram osv så får den sen tuffa och gå för egen maskin. Möjligtvis att jag går in i appen för att ställa termostaten i semesterläge vid behov.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, den gör samma jobb som gamla 550 med dygnsprogram. Sen har den wifi- och appstöd så det går att pilla via mobilen. UI i appen imponerar inte speciellt men har man väl installerat termostaten och driftsatt den o ställt in dygnsprogram osv så får den sen tuffa och gå för egen maskin. Möjligtvis att jag går in i appen för att ställa termostaten i semesterläge vid behov.
Har du kunnat se någon energibesparing? 🙂
 
V viking22 skrev:
Har du kunnat se någon energibesparing? 🙂
Inte direkt. 550 funkade bra i ca 18 år, sen gav relät upp och då bytte jag termostat. 550 hade redan en bra reglering med dygnsprogram så jag tror nog skillnaden är minimal. Däremot ett byte från din 530 med konstanttermostat kan ge några % lägre förbrukning.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.