Känns som att det saknas något i vår enhet, ett ur? Har försökt leta lite på nätet, går dessa att köpa separat?
Termostat för fjärrvärme med två inställningsrattar och en LED-lampa. Instruktioner för temperaturinställning och funktionsval på insidan av luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första frågan kanske borde vara-behövs ett?

Anledningen att jag kikade är att vi bott ett par år i huset nu och generellt är det kallt inomhus när temperatur ute är nära 0 grader medan det är varmt när det är 20 minus. Tänkte att detta borde gå att justera men som enheten ser ut just nu ser det inte ut som att jag kan göra mycket? Vi har en utomhusgivare och fjärrvärme.
 

Bästa svaret

Uret används bara för automatisk dag/natt.

Låter som att du ska sänka kurvlutningen från ca 1 till kanske 0,8.
Eventuellt behöver du även höja hela kurvan med parallellförskjutningen.

Eventuellt även montera innegivare på lämpligt ställe.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Uret används bara för automatisk dag/natt.

Låter som att du ska sänka kurvlutningen från ca 1 till kanske 0,8.
Eventuellt behöver du även höja hela kurvan med parallellförskjutningen.

Eventuellt även montera innegivare på lämpligt ställe.
Aha okej, tackar!

Jag experimenterar gärna, har sänkt nu. Vad händer när jag sänker egentligen och hur höjer jag hela kurvan? Är det med stora reglaget?
 
Här har du manualen till reglercentralen samt serviceanvisning för bl.a. AVTQn

Ja, övre stora reglaget som är märkt "+8 0 -8" är parallellförskjutningen.

Du bör vänta något dygn från en ändring till nästa ändring.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Uret används bara för automatisk dag/natt.

Låter som att du ska sänka kurvlutningen från ca 1 till kanske 0,8.
Eventuellt behöver du även höja hela kurvan med parallellförskjutningen.

Eventuellt även montera innegivare på lämpligt ställe.
En fråga till, vi vill ju gärna sänka temperatur 2-3 grader inför natten så det blir riktigt svalt och höja den inför morgonen. Nu när kvällen och natten kommer blir det nästan tvärtom, kyligare ute -> höjd temp. Kan ett ur hjälpa då och går det att köpa separat?
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Styr min med en ohmigo som emulerar en innegivare. Har du ett hemautomationssystem är det en trevlig lösning.

[länk]

Uret har jag aldrig använt men den ska göra det du
Fn87 Fn87 skrev:
Styr min med en ohmigo som emulerar en innegivare. Har du ett hemautomationssystem är det en trevlig lösning.

[länk]

Uret har jag aldrig använt men den ska göra det du vill.
Spännande hur gör man rent praktiskt för att koppla ihop homofobi med danfossen?

Det låter som att du behöver bli av med ditt analoga urverk? 😁
 
H Häggens skrev:
Spännande hur gör man rent praktiskt för att koppla ihop homofobi med danfossen?

Det låter som att du behöver bli av med ditt analoga urverk? 😁
Det med dag och nattsänkning var på tapeten för många år sedan.
Resume: Ska det sänkas, måste det göras ca 1 timme före sängen och då måste det även ökas ca 2 timmar för vaknandet. När det ska värma upp, kostar det på rätt bra med värme. Vill du prova hur det fungerar, så inställningen nere till vänster med en måne på är för natt, på 2 eller 3, nu på auto och för ur, det sänker vattnets temperatur ut till huset med antal grader och huset svalnar. Nuvarande är stora vredet på sol ( dagtemp ) . Du får skifta mellan sol och måne, kväll och morgon, men det blir tidiga mornar då för att få upp värmen innan familjen stiger upp.
 
J jonaserik skrev:
Det med dag och nattsänkning var på tapeten för många år sedan.
Resume: Ska det sänkas, måste det göras ca 1 timme före sängen och då måste det även ökas ca 2 timmar för vaknandet. När det ska värma upp, kostar det på rätt bra med värme. Vill du prova hur det fungerar, så inställningen nere till vänster med en måne på är för natt, på 2 eller 3, nu på auto och för ur, det sänker vattnets temperatur ut till huset med antal grader och huset svalnar. Nuvarande är stora vredet på sol ( dagtemp ) . Du får skifta mellan sol och måne, kväll och morgon, men det blir tidiga mornar då för att få upp värmen innan familjen stiger upp.
vi brukar gå och vrida parallellförskjutningen inför kväll och sedan när vi stiger upp, så det vore fiffigt att kunna ställa in detta med någon timer istället så som du beskriver. Detta handlar inte om att försöka jaga slantar snarare behagligare temperatur 👍
 
J jonaserik skrev:
Ska det sänkas, måste det göras ca 1 timme före sängen och då måste det även ökas ca 2 timmar för vaknandet. När det ska värma upp, kostar det på rätt bra med värme.
Den momentana effekten blir högre när man går från nattsänkning till comforttemperatur, men den totala energiförbrukningen minska när man använder nattsänkning, detta tack vare att medeltemperaturen blir lägre.
 
H Häggens skrev:
vi brukar gå och vrida parallellförskjutningen inför kväll och sedan när vi stiger upp, så det vore fiffigt att kunna ställa in detta med någon timer istället så som du beskriver. Detta handlar inte om att försöka jaga slantar snarare behagligare temperatur 👍
Ja du. det går inte att bygga något då allt med natt är inbyggt i elektroniken, finns bara ett sätt. Uren brukar säga upp sig i växellådan och börja skramla, så det finns bara ett sätt att få till det, med ett nytt ur och frågan är om det går att få tag på. Eller köpa en ny reglering på nätet och ta uret från det. Sök på fabrikat och typ så hittar du säkert för ett bra pris, jag har den typen i förrådet, men tror att du hittar billigare. Det är samma ur till alla dessa typer.
PS Går faktiskt med ett ur och ett mostånd som kopplas in på en ledare till utegivaren, sen om det blir billigare än ett begagnat vet jag just nu inte. Angående ohm på utegivaren kan jag inte säga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den momentana effekten blir högre när man går från nattsänkning till comforttemperatur, men den totala energiförbrukningen minska när man använder nattsänkning, detta tack vare att medeltemperaturen blir lägre.
Och det kostar på att höja tempen rätt bra på morgonen. Därav så blev det ingen direkt vinst i energiåtgång.
 
J jonaserik skrev:
Ja du. det går inte att bygga något då allt med natt är inbyggt i elektroniken, finns bara ett sätt. Uren brukar säga upp sig i växellådan och börja skramla, så det finns bara ett sätt att få till det, med ett nytt ur och frågan är om det går att få tag på. Eller köpa en ny reglering på nätet och ta uret från det. Sök på fabrikat och typ så hittar du säkert för ett bra pris, jag har den typen i förrådet, men tror att du hittar billigare. Det är samma ur till alla dessa typer.
PS Går faktiskt med ett ur och ett mostånd som kopplas in på en ledare till utegivaren, sen om det blir billigare än ett begagnat vet jag just nu inte. Angående ohm på utegivaren kan jag inte säga.
Det verkar inne ha funnits som reservdel så verkar knapert också på begagnatmarknaden tyvärr
 
J jonaserik skrev:
Och det kostar på att höja tempen rätt bra på morgonen. Därav så blev det ingen direkt vinst i energiåtgång.
Vad är det som kostar?
Är det effekt, energi, kronor, etc?


Håller med om att det är låg energibesparing med kort nattsänkning, men ju längre tid man har nattsänkning ju mer energi sparar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.