Hej, jag ska installera en bergvärmepump i ett förrådsutrymme i källaren som saknar golvbrunn. Det skulle kännas tryggt att ha en golvbrunn i utrymmet vid en eventuell läcka, men arbetet med att bila upp en stor del av källargolvet för att få in en golvbrunn i utrymmet skulle bli omfattande och kostsamt.

Förrådet ligger vägg i vägg med tvättstugan, så spillvatten kommer dras genom vägg till avloppet. Vi kommer att fixa till golvet i förrådsutrymmet då det just nu är väldigt ojämnt och i samband med det funderar jag på om det finns någon lösning så att man kan få vattnet vid en eventuell läcka att rinna in till tvättstugan istället. Golvet i utrymmet ligger ca 5cm högre än golvet i tvättstugan så det går att få till ett fall ner till tvättstugan genom väggen. Om man fräser ur en "ränna" eller liknande i golvet drar ett rör genom väggen som mynnar ut till tvättstugans avlopp istället?

Golvet i tvättstugan är kakel på plattan och i förrådet är det betong.

Det är lite svårt att förklara så jag bifogar en bild som kanske kan hjälpa. Alla tips och lösningsförslag mottages gärna.
 
  • Planritning som visar en föreslagen lösning för att leda ut spillvatten från ett förrådsutrymme till tvättstugan genom en vägg, med markering för golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser principiellt vettigt ut.
Det år smart att leda vattnet så kort väg som möjligt. Dvs röret så långt till höger det går. Dessutom kan röret med fördel gå fram till golvbrunnens närhet.

I BVP utrymmet skadar det inte att lägga ett tätskikt. Det är inget våtrum rent definitionsmässigt. Men visst känns det bättre att täta golv och 15cm upp på väggen så man kan spilla vatten och veta att det rinner direkt till golvbrunnen. Tänk duschgolv.

En hög tröskel placerad så den hindrar vatten att rinna fel väg och ut genom dörren är kanske oxo smart.

Nu är ju tanken att det inte skall läcka och att om det läcker kommer man torka upp direkt, så kanske är det lite overkill i praktiken. Men, som sagt, vettigt tänkt.
 
  • Gilla
Lutfisk
  • Laddar…
AXS
Sätt en pump, finns massor med lösningar då.
 
O O skrev:
Ser principiellt vettigt ut.
Det år smart att leda vattnet så kort väg som möjligt. Dvs röret så långt till höger det går. Dessutom kan röret med fördel gå fram till golvbrunnens närhet.

I BVP utrymmet skadar det inte att lägga ett tätskikt. Det är inget våtrum rent definitionsmässigt. Men visst känns det bättre att täta golv och 15cm upp på väggen så man kan spilla vatten och veta att det rinner direkt till golvbrunnen. Tänk duschgolv.

En hög tröskel placerad så den hindrar vatten att rinna fel väg och ut genom dörren är kanske oxo smart.

Nu är ju tanken att det inte skall läcka och att om det läcker kommer man torka upp direkt, så kanske är det lite overkill i praktiken. Men, som sagt, vettigt tänkt.
Tack för bra tips! Det är redan en tröskel ut så den behåller vi definitivt. Tätskikt är ju en bra tanke om man vill vara riktigt säker, ska ha det i åtanke. Men som du säger kanske det är lite overkill, jag vet inte riktigt vilka vattenmängder man ska ta höjd för. Sen är det ju alltid skönt att ta det säkra före det osäkra, men allt är väl en kostnadsfråga i slutändan. 🙂
 
tommib
Tätskikt på ett källargolv är inte alltid en bra idé. Risken är att du stänger in uppträngande markfukt. Du kan absolut överväga att göra en ränna till rummet bredvid men då bör du också beakta risken för t.ex. lukt och radon.

Måste du ha en brunn? Eller tätskikt? Vad är värsta scenariot? Inkommande vattenrör brister? Montera en vattenfelsbrytare och ha en sensor på golvet i utrymmet. Passiv säkerhet är visserligen normalt sett bättre men jag är lite tveksam här.
 
L Lutfisk skrev:
Tack för bra tips! Det är redan en tröskel ut så den behåller vi definitivt.
Jag tänkte en ny tröskel så nära BVP som känns vettigt, för att begränsa läckage till en så liten area som möjligt.
L Lutfisk skrev:
Tätskikt är ju en bra tanke om man vill vara riktigt säker, ska ha det i åtanke. Men som du säger kanske det är lite overkill, jag vet inte riktigt vilka vattenmängder man ska ta höjd för. Sen är det ju alltid skönt att ta det säkra före det osäkra, men allt är väl en kostnadsfråga i slutändan. 🙂
Det finns olika varianter på tätskikt. Men någon kostnad som märks på totalkostnaden vid installation av bergvärme är det knappast. Här är ett alternativ från 129kr. Och speciellt mycket arbete är det inte heller. Vi talar väl om en yta på ca 1kvm.
 
tommib tommib skrev:
Tätskikt på ett källargolv är inte alltid en bra idé. Risken är att du stänger in uppträngande markfukt.
I detta fallet gäller det en yta på ca 1kvm, så den risken är rimligen försumbar.
tommib tommib skrev:
Du kan absolut överväga att göra en ränna till rummet bredvid men då bör du också beakta risken för t.ex. lukt och radon.
Rummet har en dörr som knappast är lufttät. Så finns den risken har man den redan.
tommib tommib skrev:
Måste du ha en brunn? Eller tätskikt?
Man måste inget. Och det funkar säkert utan. Men är olyckan framme är det en poäng. Om man vet vad som skall hända i framtiden hade det varit enklare😁
tommib tommib skrev:
Vad är värsta scenariot? Inkommande vattenrör brister?
Antagligen.
tommib tommib skrev:
Montera en vattenfelsbrytare och ha en sensor på golvet i utrymmet.
Det är en annan lösning. Men är den bättre?
tommib tommib skrev:
Passiv säkerhet är visserligen normalt sett bättre men jag är lite tveksam här.
Att göra ett hål och lägga ett rör är knappast varken någon högre kostnad eller större arbete. När det är gjort behöver man inte tänka på saken mer.

Sammantaget skulle jag inte bli förvånad om ett aktivt system är dyrare i inköp och kräver mer tid för installation, injustering och utprovning. Dessutom skall det underhållas löpande i framtiden för att säkerställa funktionen vid varje tidpunkt. Nej jag tror det blir en sämre lösning till ett högre pris och mer jobb.
 
Om det inte i normalfall droppar ur ex vis en säkerhetsventil kan du överväga att bara borra ett hål till tvättstugan och inget mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.