Hej! Vårat element har släppt från väggen på 2 ställen och skulle därför behöva vinka ut det lite för att kunna skruva dit det igen, det är vattenburet element och det skulle nog räcka med att släppa returen helt och bara lossa tillförseln för att kunna vrida ut det tillräckligt, testade att släppa returen med termostaten helt stängd men den verkar inte hålla riktigt tätt då det sprutade med ändå rätt högt tryck då, hur går jag till väga? Kan jag släppa trycket på något sätt? Elementet är på övervåningen och vi har jordvärmepumpen i källaren om det är till någon hjälp😊
 
Enda sättet att "släppa" på trycket är att tömma ut något ur systemet.

Det lär inte komma så stora mängder på övervåningen utan det är bara att samla ut det som läcker. Med en spann/burk och trasor, t.ex. wettex. Trycket sjunker ganska snabbt när man börjar tömma.
 
Finns det någon returventil på radiatorn?

Genom att stänga både framledningen och returen så kan man lossa radiatorn, men man måste ta hand om vattnet som finns i radiatorn, det kan göras genom att ställa en balja under returkopplingen och lossa lite på kopplingen, å efter ett litet tag kan man lossa lite på radiatorkopplingen på framledningen för att släppa in luft i radiatorn så att "allt" vatten kan rinna ut.
 
Så här ser det ut
 
  • Vitt element monterat på väggen, en verktygslåda står på golvet bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en väggmonterad vit radiator med termostatreglage och anslutande rör som går ner i golvet; bakgrund av mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att jag stänger så gått det går med termostaten samt släpper den nedre pluggen på vä sida elementet och låter det rinna ut? Den kan jag släppa och vinkla ut det?😊
 
Du har en returventil som du kan stänga. Öppna locket och stäng ventilen, samt stäng termostatventilen.
Det är inte helt ovanligt att returventilen läcker lite innan man fått den stängd, så var beredd på det.
 
Aha tror jag är med, är det att ta bort locket som är skruvat i den inringade delen?
 
Den
 
  • Vitt element mot en vägg med blommönster, med två rör som mynnar från golvet. Ett av rören har en röd ring runt ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Simonjohansson20 skrev:
Den
Ja. Sen finns det en ventil där under som du kan stänga med en skruvmejsel eller insexnyckel beroende på modell.
 
När vattnet är urtappat och termostat och returventil är stängda kan man demontera radiatorn helt genom att först lossa de två stora muttrarna på termostat och returventil närmast radiatorn.

Sedan är det bara att fokusera på att skruva fast konsollerna ordentligt i väggen.
 
  • Gilla
Simonjohansson20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.