Vår vattenkran i köket läcker vatten även när handtaget är helt nere. Det rinner mer ut vatten om jag drar handtaget åt vänster, mot den varmare delen.

Jag tog en kort film på det.

Har blivigt vansinnig på ljudet under kvällen.
Någon som har förslag eller vet hur man hanterar problemet?
 
Du behöver byta ventilen som reglerar flödet och blandning av varm- och kallvatten. Det brukar vara rätt enkelt bara man får tag på rätt reservdel och kan stänga av vattnet. Om du vet vad det är för blandare (märke och modell) så kan säkert någon hjälpa dig att leta fram rätt reservdel.
 
ev kan det vara en mora blandare kolla om det står ma någonstans eller ta loss huven och kolla

 
T tergo skrev:
ev kan det vara en mora blandare kolla om det står ma någonstans eller ta loss huven och kolla

[media]
Det är en mora blandare.
närbild av en Mora-kran i metall vid en diskbänk
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att ta loss skalet, behöver man stänga vattnet först eller går det bra att öppna för att kolla? även om man inte har stängt de ventiler som är under?

Jag kollade på videon, den liknar exakt samma blandare. Har ej hittat modellets namn än, men det ser ut som på videon. Så förmodligen är det mora temp ess.
Och det nämns att man behöver stänga av två ventiler under kranen. På videon så vrider han något med. Tog bilder under mitt kran.
Rör och komponenter under ett handfat som är kopplade till en Mora blandare, visar anslutningar och ventiler utan uppenbara vred. En vit slang syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två rör med anslutningar under en diskbänk, där ett flexibelt vitt plastslangrör syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inga att vrida på mitt, vad är det för verktyg eller tillbehör för att vrida?
 
D DaSpookyBoi skrev:
Det är en mora blandare.
[bild]
För att ta loss skalet, behöver man stänga vattnet först eller går det bra att öppna för att kolla? även om man inte har stängt de ventiler som är under?

Jag kollade på videon, den liknar exakt samma blandare. Har ej hittat modellets namn än, men det ser ut som på videon. Så förmodligen är det mora temp ess.
Och det nämns att man behöver stänga av två ventiler under kranen. På videon så vrider han något med. Tog bilder under mitt kran.
[bild]
[bild]
Det finns inga att vrida på mitt, vad är det för verktyg eller tillbehör för att vrida?
De där stänger man genom att vrida den lille grejen i mitten med en skruvmejsel.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
De där stänger man genom att vrida den lille grejen i mitten med en skruvmejsel.
Ja. Jag har för mig att det även går med passande insexnyckel men jag kanske kommer ihåg fel.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R roke skrev:
Ja. Jag har för mig att det även går med passande insexnyckel men jag kanske kommer ihåg fel.
Det går nog med insexnyckel med, men jag gissar att TS har en skruvmejsel närmare till hands.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.