T topmount skrev:
Va väll ett hus i husdrömmar som la ned ett långt markör vilket gav dem uppvärmd luft på vintern och nedkyld på sommaren.
Det är ingen ovanlig lösning i kommersiella fastigheter som skolor o förskolor.
 
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad säger ni om idén att ta uteluft till FTX från kallvinden vintertid? Hur skulle vinden påverkas? Risker? Tänker att den luften redan är lite varmare än utanför vinden pga läckage från bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Jag har tagit en stor del av uteluft från vinden i ca tio år utan problem i vårt 20 år gamla hus. Har en gren med ett öppet spjäll på uteluftkanalen för luft från vinden som därmed blir ventilerad även dagar då det inte blåser, vilket det ofta gör vid bohuskusten.
Har tänkt att det är bra med säkerställd luftväxling på vindsutrymmet, men å andra sidan blir kanske temperaturen någon grad lägre och därmed relativa fuktigheten högre. Har hittills inte sett några problem. Takvirket ser ut som nytt.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Stämmer inte riktigt. Du måste dels dimensionera rätt med storlek på rören, djupet och längden. Sedan kan du också se till att vinkla röret nedåt och bortåt. På så vis rinner all kondens ned till en dränerande punkt. Du behöver givetvis möjlighet att stiga ned vid någon punkt och möjlighet att spola rent.

Med raka långa kanaler som lutar från huset kan du med en spolbrunn enkelt spola rent kanalerna med vatten och såpa. Du kan tom borsta rent dem.

Det byggs hus på detta vis idag. Det var med i ett nyligt avsnitt av husdrömmar också har jag för mig. De som byggde ett runt hus med lera och halm.

När vi planerade nytt hus och bygga på detta vis sa väldigt många tyckare att det blir mögel osv. Men det fanns ingen som gjort/installerat eller ens sett det. Vissa som var emot det utgick ifrån stillastående fuktig luft som kondenserar. Men så är det inte i en lufttrumma.

Vid problematiska lägen går det också att sätta enklare filter på insuget ovan mark.

Om jag byggde nytt skulle ftx med jordrör (ca 2-3m djup beroende på vattennivåerna) absolut vara en del av energi och klimatlösningen. Helt galet att inte använda värmen från berggrunden om det går.
Nja..
Du skriver att viktigt med lutning på rör pga kondens. Kondens bildas vid 100% luftfuktighet.
Mögel bildas vid 75%.
Organiska partiklar får du i kanalen oavsett filter på intag. Titta in i en ventilationskanal du har i huset.
Finns anledningar till varför ventilationskanaler i hus på kallvindar isoleras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.