Googla: topptändning av kamin.
 
L Lichy68 skrev:
Ja du…vi tänder små pinnar från början med hjälp av kuddar eller de där nya rullar med träflis sen när det har tagit sig så lägger vi en större ved bit, när man öppnar för att lägga in en vedklabbe så rycker det många gånger då man öppna luckan.
Kaminen får tilluft underifrån och det är bra drag, vi känner med handen innan man lägger in ved.
Vi har luckan lite öppet ett tag tills det tar sig men ibland börjar det rycka efter bara någon minut som om det inte drar uppåt liksom… förra vinter eldade vi varje kväll men det var samma varje gång så det kan inte vara för att den är för oanvänd typ… vi får nog hålla framdörrarna öppet så det blir korsdrag men känns onödigt när det finns tillluft underifrån…???
Har en liknande kamin som er och har med den fått anpassa tändtekniken. Gjorde som du beskriver i den förra kaminen och funkade väldigt bra. Nu med denna (i princip samma som er till utseende iaf) får man lägga in den första laddningen helt från början för det går inte att öppna för att lägga in innan den blivit varm och brinner bra.

Testa såhär
-stapla en hög med papper och mindre pinnar, tändkuddar i botten. Lägg 2-4 vedträ staplade i fyrkant. Papper och tändmaterial i mitten/botten.
-tänd på, stäng luckan men tryck inte igen den. Låt den stå stängd men inte intryckt i låset
-låt det brinna på i typ 10min, stäng dörren
-första laddningen får nästan brinna ut
-lägg på ny omgång, med stängd dörr därefter

Med denna tekniken funkar det bra för oss.
 
  • Gilla
Lichy68
  • Laddar…
Glöm inte att besikta allt, sotarn brukar vilja göra detta om allt är nytt. Om det inte är gjort.
 
Får en känsla av att ni kanske gör en för liten startbrasa. Det ska vara en rejäl laddning med fina vedträn och tändmaterial. Man behöver få upp rejäl hetta innan man kan öppna och mata in större ved.
Så va det för mig när våran kassett krångla.
Kom då på att jag gjorde för små startbrasor.
 
  • Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
N Niq skrev:
Mycket möjligt. Finns säkert en massa omständigheter som kan påverka också.
Men jag har haft flera olika sotare och en riktigt duktig spismurare som alla sagt samma sak.
Intressant.

Min sotare sade tvärtom och att det bara en marknadsgrej att få sålt mer när man sätter skydd ovanpå.

Var väldigt irriterad att den är ivägen när han skall sota osv.

Bra att få en annan synvinkel också.

Sen finns det ju en massa olika slags hattar och skydd. Pekade på grannens hatt och då sade han "den där är annorlunda, går enkelt ta av". Någon typ av gångjärn tydligen och mer avstånd till själva hålet.
 
H Hybro skrev:
Jo, jo... Såg detta.

Men hur? Tilluft från rummet eller utifrån huset via ett rör eller kanal in under kaminen eller dess omedelbara närhet.

Det är skillnad det!

Ingen vits att elda upp goa varma luften inne i huset.
[bild]

I mitt fall är luftspjällen på framsidan av ugnen, i nedersta luckan alltid stängda.
Du missförstår, tilluften kommer in utifrån med en rör som ansluts under kaminen, det är inte luft inifrån rummet som tas in på nytt
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Har en liknande kamin som er och har med den fått anpassa tändtekniken. Gjorde som du beskriver i den förra kaminen och funkade väldigt bra. Nu med denna (i princip samma som er till utseende iaf) får man lägga in den första laddningen helt från början för det går inte att öppna för att lägga in innan den blivit varm och brinner bra.

Testa såhär
-stapla en hög med papper och mindre pinnar, tändkuddar i botten. Lägg 2-4 vedträ staplade i fyrkant. Papper och tändmaterial i mitten/botten.
-tänd på, stäng luckan men tryck inte igen den. Låt den stå stängd men inte intryckt i låset
-låt det brinna på i typ 10min, stäng dörren
-första laddningen får nästan brinna ut
-lägg på ny omgång, med stängd dörr därefter

Med denna tekniken funkar det bra för oss.
Tack, vi testar!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vad har ni för ventilation?

Har själv bakugn och är ett helskotta om man har mekaniska ventilationen igång och inte öppnar en dörr och fönster. Måste dessutom vara rätt fönster eller dörr öppnar man fel så ryker det in ännu mera!

Värst är det när det stått oanvänt hela sommaren och man skall börja eldnings säsong.

Märkte också att en hatt på pipan ställde mycket elände, har ni en skortstenshatt?
Vi har mekanisk ventilation och skorstenshatt 🤪
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant.

Min sotare sade tvärtom och att det bara en marknadsgrej att få sålt mer när man sätter skydd ovanpå.

Var väldigt irriterad att den är ivägen när han skall sota osv.

Bra att få en annan synvinkel också.

Sen finns det ju en massa olika slags hattar och skydd. Pekade på grannens hatt och då sade han "den där är annorlunda, går enkelt ta av". Någon typ av gångjärn tydligen och mer avstånd till själva hålet.
Inte kul när det regnar in. Minns detta från barndomen.
Klart det ska vara skydd.
 
Tomture61
L Lichy68 skrev:
Vi har mekanisk ventilation och skorstenshatt 🤪
Du måste öppna ett fönster / dörr i kaminens närhet när du tänder eller gör ett nytt inlägg i kaminen .

Har själv ett hus med undertryck (mekanisk ventilation , ej FTX) + tilluft under kaminen .

Lägger 2 normala vedträn i botten + tändved + barkbitar - stickor på toppen . Tändkuben mellan vedträ / tändved .
Funkar varje gång 🙂
 
Redigerat:
Har också mekanisk ventilation. Ibland stänger jag av den tillfälligt vid upptändning vid tex gråväder på hösten. Behövs ej om det är kallt ute, då funkar det ändå
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du måste öppna ett fönster / dörr i kaminens närhet när du tänder eller gör ett nytt inlägg i kaminen .

Har själv ett hus med undertryck (mekanisk ventilation , ej FTX) + tilluft under kaminen .

Lägger 2 normala vedträn i botten + tändved + barkbitar - stickor på toppen . Tändkuben mellan vedträ / tändved .
Funkar varje gång 🙂
Själv lägger jag i näver eller eller hopknölade två blad tidningspapper.
Typ 5-6 späntade träpinnar och puttar in upp lite torr kluven björkved i kors. Ovanpå detta fyller jag upp med grova kluvna björkklabbar.
Tar sig utmärkt varje gång, med bra fart redan från början.

Inget finlir typ pyramid, för skådeeldning.

Nån som var på besök byggde nåt sånt. Ville väl visa att han kunde, lärt sig på nätet.
 
kisumisu
L Lichy68 skrev:
Vi har mekanisk ventilation och skorstenshatt 🤪
Då har du kanske en modern fin variant som justerar automatiskt eller har en knapp man trycker att man får mer tilluft?

Mekaniken jag har heter frånluft och har "av"/"på". Friska luften kommer genom små fönsterventiler.
 
Tomture61
H Hybro skrev:
Själv lägger jag i näver eller eller hopknölade två blad tidningspapper.
Typ 5-6 späntade träpinnar och puttar in upp lite torr kluven björkved i kors. Ovanpå detta fyller jag upp med grova kluvna björkklabbar.
Tar sig utmärkt varje gång, med bra fart redan från början.

Inget finlir typ pyramid, för skådeeldning.

Nån som var på besök byggde nåt sånt. Ville väl visa att han kunde, lärt sig på nätet.
Kör själv med topptändning och absolut inget papper/kartong mm , blir minst sot och mindre oförbrända gaser då .
 
Blir ytterst lite sot i ugn o skorsten efter en säsongs eldning.
Men asklådan behöver tömmas typ q gång i veckan vintertid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.