Såhär ser det ut efter 17 år med saltslask.
En rostig bromstrumma med en sliten kabel och intorkad smuts från många års exponering för vägsalt och väder. Inringad plugg saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och från ett ställe där salt inte används
Närbild av bromstrumma från undersidan av en bil, med en inringad plugg som användaren inte kan hitta på sin egen bil för att justera bromsarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver det så hittar jag inte den inringade pluggen på min bil, man ska kunna ta bort den för att manuellt justera bromsen, eller dra in den för att kunna plocka av bromstrumman...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Såhär ser det ut efter 17 år med saltslask.
[bild]

Och från ett ställe där salt inte används
[bild]

Utöver det så hittar jag inte den inringade pluggen på min bil, man ska kunna ta bort den för att manuellt justera bromsen, eller dra in den för att kunna plocka av bromstrumman...
Brukar ju gå att justera genom hålen för hjulbultarna. Eller är det så att hjulet är fast med muttrar?
 
Jepp så är det på denna
 
Inga hål på framsidan?
 
Näpp inte vad jag kan se, det finns ett litet hål som man kan se i första bilden, men det är ju på fel ställe tycker jag.

Sen finns det ett hål till som ser ut som en spegelkopia av hålet för handbromsvajern längst nere. Vilket jag tror är ifall samma del monteras på andra sidan helt enkelt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Näpp inte vad jag kan se, det finns ett litet hål som man kan se i första bilden, men det är ju på fel ställe tycker jag.

Sen finns det ett hål till som ser ut som en spegelkopia av hålet för handbromsvajern längst nere. Vilket jag tror är ifall samma del monteras på andra sidan helt enkelt.
Behöver du justera handbromsen eller är det något annat som ska göras?
 
Jag borra hål på skivtrummorna på Chevorna för att lätt kunna justera "hästskon", det var ett helvete annars tyckte jag. (hålet ut mot hörnan från ytan bromsbandet red på
 
N Niq skrev:
Behöver du justera handbromsen eller är det något annat som ska göras?
Ja den tar knappast på höger sida, ser man inne i bilen är den vajern längre. Jag behöver besikta bilen imorgon så jag tror en snabbfix får bli att jag provar fixa nåt mellanlägg, ville dock kolla inne i bromsen om allt var OK där.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja den tar knappast på höger sida, ser man inne i bilen är den vajern längre. Jag behöver besikta bilen imorgon så jag tror en snabbfix får bli att jag provar fixa nåt mellanlägg, ville dock kolla inne i bromsen om allt var OK där.
Ok många gånger går det att få dom tillräckligt lösa med att släppa vajern. Jag antar att där bara är en justering för båda vajrarna?
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Näpp inte vad jag kan se, det finns ett litet hål som man kan se i första bilden, men det är ju på fel ställe tycker jag.
Ibland är det en skruv som skall skruvas bort på utsidan av trumman. Men det är väl så uppenbart att du borde uppmärksammat om det finns en sådan...
Spontant borde justeringen sitta 180° från cylindern kan man tycka(?)

Edit: Kollade på lite bilder och ser att den också kan sitta direkt under cylindern när det är kombo färd/handbroms. Då är ju positionen på bilden helt korrekt.
 
Bara en justering jo och jag har nu satt dit ett mellanlägg så den spänns lite mera men vet inte om det duger igenom besiktningen, men mera tid än så här orkade jag inte lägga på det ikväll
 
Kan man göra en besiktning utan att besikta bilen?
Har sett en lite äldre Kia på en firma, den ska besiktad före den sista den här månaden.
Priset är därefter och besiktar dom den så lär ju priset öka en del iaf.
Hade varit smidigt att köra in och få en kontroll av bromsa, ev felkoder och avgasvärderna.

Någon som bor i närheten av Handen som inte har nåt för sig och är kunnig med bilar så skicka ett pm 🙂
 
nino nino skrev:
Kan man göra en besiktning utan att besikta bilen?
Ja, det går bra. Bara att be att besiktningen "avbryts" precis innan/när den är klar. Då registreras inget.
Alternativt att göra en trafiksäkerhetskontroll som innehåller precis allt en besiktning gör.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Skrev i elbilstråden om en kompis PS2 och dess 360 kamera.
Här är bilden https://ibb.co/KFXXzXQ
Ska det vara så ?? Hur ser det ut på andra bilar ??
Det på bilden är ju iaf totalt oanvändbart.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrev i elbilstråden om en kompis PS2 och dess 360 kamera.
Här är bilden [länk]
Ska det vara så ?? Hur ser det ut på andra bilar ??
Det på bilden är ju iaf totalt oanvändbart.
Det brukar gå att ändra hur man vill se bilden.
Kanske något annat läge fungerar bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.