Hej, drog upp värmen igår kväll på rumstermostaten, satt den på 21. Har pelletspanna med elpatron, kör enbart elpatronen nu när det inte är så kallt. Gick och la mig och vaknade på natten av ett konstigt ljud som kom och gick var tionde sekund. Sov vidare och när jag vaknade på morgonen var det 23.5, grader inomhus. Gick ner i pannrummet och shunten låter konstigt, bifogar film. Kan man motionera den på något vis? Det är inte det konstanta ringandet, det är från fläkten. Utan det låter mer som att den försöker öppna något men misslyckas.
 
Vanligt bekymmer ställ den i manuellt läge och motionera minns inte men tror man ska trycka in knappen
 
På den shunten dras vredet ut en bit och då kan den ställas manuellt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Tack, nu är den motionerad. Men den pumpar ut varmvatten i radiatorkretsen trots att jag ställer ner termostaten. Har termostaten på 15 grader, och det är 23 i huset. Verkar som att shunten inte mådde så bra av att tugga hela natten 🫣
 
Rör den sej när du sänker den måste tryckas tillbaka i "auto" läget
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Rör den sej när du sänker den måste tryckas tillbaka i "auto" läget
Jag trodde att jag hade gjort det, men sen så såg jag instruktionsfilm på tillverkarens hemsida. Nu funkar det fint! Stort tack för hjälpen här 🙏
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Skulle du få för dej att öppna den så var försiktig det sitter massa små drev i den 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.