Elementen är kanon för lågtemp, så där har ni valfrihet på värmekälla.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
J jonaserik skrev:
Elementen är kanon för lågtemp, så där har ni valfrihet på värmekälla.
Svårt för mig att avgöra vad som är låg temp på en vattenradiator .
Hos Purmo ser dom ut som följande
Vit vattenradiator från Purmo med vertikala linjer, reglage på sidan och enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Elementen är kanon för lågtemp, så där har ni valfrihet på värmekälla.
Jag har precis likadana element (kåken byggd 1955 och det satt tidigare oljepanna) och LuftVatten-värmepump och inga problem att hålla värmen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dina radiatorer fungerar utmärkt för värmepump. Bara för notis så arbetar jag med en del bostadsrätter från samma tidsperiod med liknande utförande av värmesystem som har kompletterat sina fjärrvärmesystem med bergvärme. Dessa anläggningar jobbar ofta med COP mellan 3-4 beroende på framledningstemperatur. Dessa mäts på ett korrekt sätt ("energimätare/COP" inbyggda i min egna VP har jag inte mycket förtroende för).

Att avveckla ett vattenburet system som du har är som att svära i kyrkan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G Grisnallen skrev:
Här kommer lite bilder 😊
Som sagt så kommer det installeras en pelletsbrännare så länge. Min sambos styvfar har byggt om värmesystem i hela sitt liv så det var inga problem, förutsatt att rören är bra.
När man sen har tröttnat så får man väl hitta på nåt annat. Här gäller det att få en bra värme i närtid utan för stor omkostnad.
Vi ska lägga ett bud under veckan. Får vi huset inom budget så ska vi fixa värmen och hela övervåningen (badrum & två sovrum) så fort som möjligt då uppsägningstiden på lägenheten är 3 månader. Sen får vi ta allt efter som under något år.
Inga problem med de elementen. Är du osäker så går det ju att provtrycka systemet. Men låt en ackrediterad f:a göra det. Lätt att trycka lite för mycket👍🏻
 
G Grisnallen skrev:
Det förstår jag. Om t.ex bergvärme/jordvärme tror jag inte kommer bli aktuellt. Och då återstår det ju om man i så fall skulle ha konverterat bränslepannan till ren pellets eller ved/flis. Å andra sidan är man bekväm av sig...
Funktion på panna, skorsten och rör är okänd också, så detta behöver ju också besiktigas på något vis.

Okej, så du menar att i absolut bästa fall så behöver man bara byta själva vägguttagen?

Jag hade väl kanske tanken att uppdatera elen, rum för rum, under tiden man renoverar. Men det kanske blir onödigt om det inte behövs?
Jag har pellets och det fungerar bra med en gammal oljepanna som är konverterad. Jag bor i Norrland och mitt hus är 135 kvm dra ca 8 pall med pellets (pris 4400kr per pall) per år, det blir 2933kr per månad. Naturligtvis är den stora förbrukning under nov - feb, resten är att nästa bara att värma vatten. Man får en annan värme i hela huset när murstocken är uppvärmd vilket jag tycker gör mycket. Jag skulle gissa att pannan har en verkningsgrad på 60-70%, så om jag byter till en ny skulle jag säkert kunna kanske skull jag kunna komma ner till 6 pallar per år vilket skulle göra en månadskostnad på 2200kr. Undra om man kan slå detta med värmepump och direktverkande el. Om du köper en ny panna med brännare totalt ca 70 000kr plus inkoppling. En begagnad pelletsbrännare en eller två tusen kronor plus jobbet med inkopplingen till vatten och el. Med det nya flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod kan det blir 3 gånger så dyrt som förra vintern med el.
 
Som sagt har jag inte fått huset än, men det har stor potential så kommer buda inom rimlig grad.

När det är dags att gipsa t.ex. Är det bara att stänga elementen och lossa dem? Ser att det sitter en mutter vid inloppet vilket jag antar är för att man ska kunna stänga dem. Eller är det dumt?
Tänkte nämligen fräsa in elrör, alternativt dra en gles innan gipsen, beroende på hur tight det blir bakom elementen. Men dessa lär ju ändå behöva lossas antar jag för att få det snyggt bakom.
 
Vi bor i ett hus från 53, så lite lagom snarlikt. Här hade man dock bytt ut pannan mot bergvärmepump redan med gott resultat. Dock minus, som någon annan skrev, att skorstenen är kall ofta, så draget ges inte som det borde i hela huset. Vi har en kamin uppe, då vi ville ha myseld där vi är mest, men det ger inte tillräckligt bra effekt och är för sporadiskt.

Gällande gammal el, vi hade i och för sig de gamla kablarna som var i förvånansvärt bra skick. Däremot så har det ju "grejats" med elen i olika omgångar av olika personer som hade olika mycket kunskap. Höll man i diskbänken och tog i micro eller vattenkokare fick man en ordentlig stöt. Fanns fasta installationer på temporära saker, jordade uttag som inte var jordade osv osv. Vi drog om allt i ett 2-3 olika omgångar när vi renoverade, för att även kunna fälla in uttag och dölja kablage. Fett värt att veta att allt är tipptopp och gjort efter nuvarande konstens alla regler.

Men summasummarum, otroligt nöjda med huset och läget! Det har stått här ca 70år nu då, och verkar stå stabilt än. Jag tror inte det är några problem, men ta det lugnt om inte typ taket läcker, bo in er och känn efter vad ni saknar eller vad som borde ändras.

Tänk på att huset är byggt med en viss tanke och konstruktion, kan man följa den tanken så behöver man inte kämpa lika mycket i uppförsbacke. T.ex. uppvärmning och ventilation osv... Tätar man fönstren så sparar man energi, men måste lösa ventilation på annat sätt...

> Är det bara att stänga elementen och lossa dem?
Jag antar att det är som på de flesta ställen ett slutet system. Du måste först tömma systemet för att ta loss elementen, sedan återfylla och lufta. Kom ihåg bara att varje tömning gör att det kommer in luft, så gamla gjutjärnselement och rör kan rosta. Gör det här så sällan som möjligt. Vi har bytt alla elementrör då vissa inte hade så mycket kvar av sig. Inga läckor dock.
På samma tema, kolla även vattenledningar. Här hade någon tidigare ägare blandat olika typer av rör så det blivit galvaniska strömmar, vilket gör att rören i princip ergar och luckras upp.

Se nedan bild på ett av våra vattenrör som inspiration : >
Närbild av en rostig och korroderad vattenledning som hålls av en person med skyddshandskar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Okej!
Fasad och tak är i gott skick. Själva snickeriet har jag inga problem med då jag är utbildad snickare i grunden.
Elen här är för dålig. Utanpåliggande slitna och tunna kablar till gamla slitna uttag. Så allt ska bytas. Därav har jag tänkt att fräsa in ny el.

Vattenrör och avlopp kommer jag också byta när badrum renoveras. Rör till radiatorerna hade jag tänkt röra på så lite som möjligt, så då kanske man får tänka om gällande att gipsa bakom elementen...

Då det är dödsbo så är det lite bristande information gällande allt. Gubben som bodde där tidigare hade kört de sista åren med luftvärmepump som uppvärmning och elpatron till varmvattnet. Så hur systemet ser ut vet man ju inte riktigt. Men känns väl inte som att han ska ha tömt systemet.
 
Elen, har inte läst alla svar, men många tror man måste ha jordade uttag för att ha jordfelsbrytare, men de hör inte samman.
De flesta apparater idag använder inte jorden, det är stationära datorer, handverktyg och liknande som har jordade kontakter, de mesta annat har den platta EU pluggen...

Överväg nöja dig med att byta elcentral. Har du tur går ledningarna i rör och är dessutom fräsha. Då behöver du bara byta uttagen till petskyddade. Och kan dra i nya ledningar vid behov.

Folk byter dörrar, fönster och isolerar väggar som är skitdyrt och har sen elradiatorer, el VVB och en LLVP och får ändå en hög energikostnad. Bättre satsa krutet på uppvärmningen - att bygga om hela huset invändigt är dyrt och tidsödande.

Överväg också tex en luft-vatten VP eller ännu hellre en BVP/JVP, som kan värma varmvattnet. Det spar du mkt på. Behåll radiatorerna. Isolera upp till vinden. Se till att det är bra tätningslister i dörrar och fönster. Så kommer du nog rätt långt med uppvärmningen. Hus som inte är dragiga och har dräglig isolering är inte så dyra att värma om man har en bra värmepump.

Att isolera alla rum inifrån måste du bort med vattenradiatorerna eller göra om dem helt, så jag tror du förlorar på det mot att fixa en riktig värmepump, kostnadsmässigt. Även om isoleringen blir bättre. Varmvatten drar mycket el året runt (för en barnfamilj där alla duschar varje dag), så en bra värmepump som även har VVB är viktigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Planen är att göra i ordning 2 sovrum samt wc/bad på övervåningen. I samband med detta dra om all el på övervåningen samt byta ut avlopp och vattenrör i den mån det behövs. Detta måste göras under 3 månader. Samt få iordning på värmen så luftvärmepumpen och elpatronen slipper stå för hela uppvärmningen under vintern. Sedan är det inflytt.
När detta är klart kan jag börja med nedervåningen. Köket på nedervåning och wc/dusch funkar även om wc/dusch är sunkigt och behöver åtgärdas också. Men då kan man pula med detta under tiden som man bor in sig.
 
G Grisnallen skrev:
Planen är att göra i ordning 2 sovrum samt wc/bad på övervåningen. I samband med detta dra om all el på övervåningen samt byta ut avlopp och vattenrör i den mån det behövs. Detta måste göras under 3 månader. Samt få iordning på värmen så luftvärmepumpen och elpatronen slipper stå för hela uppvärmningen under vintern. Sedan är det inflytt.
När detta är klart kan jag börja med nedervåningen. Köket på nedervåning och wc/dusch funkar även om wc/dusch är sunkigt och behöver åtgärdas också. Men då kan man pula med detta under tiden som man bor in sig.
Det är enormt mycket lättare att måla och tapetsera än att regla och gipsa.

Är det alstå utanpåliggande el i ett hus från 1950? Mystiskt. Det brukade vara försänkt el i rör redan från 20-talet i bostadshus.

Även om du är snickare så tror jag på att det tar mycket längre än du uppskattar, iallafall om du har jobb och familj.

Jag skulle sikta på att fixa nya tätningslister till alla fönster, blåsa lösull på vinden, måla om tak och väggar och byta eluttagen till petsäkra (om du har småbarn) samt i med en jordfelsbrytare. El från 1950 bör inte annars vara livsfarlig. Kanske underdimensionerad, om man har tänkt in med stora förbrukare, men sällan har man det i nuläget. Sen en värmepump, om du kan få bra pris på bergvärme så är det inte fel. Bor du söderöver kanske luft-vatten är bättre ekonomi.

Vill man fräsa in el och data kanske det inte behövs i alla sovrum. Ofta räcker ett par eluttag för lampa och laptop, samt att datorn ansluts till wifi. Med tonårsbarn är nätverkskabel prio förstås, men även det går att dra tex via vinden eller liknande och sen i kabellist sista biten.

Kök och elcentral samt värme, och uttag för elbilsladdare är där jag skulle lägga krutet att få nya grejor. Där går det mycket el och där räcker nog inte 50-talets kablar.
 
Det är en del utanpåliggande tyvärr. Inte allt. Skulle nog säga hälften. Och dessa kablar är under all kritik.
Att gipsa är lättvindigt för att få ett nytt ytskikt att jobba på. Därför tänkte jag också passa på att fälla in elen.
Ja det får ta den tid det tar, men det optimala hade varit den tidsramen. Bor i Värmland.
Kommer i så fall bara fräsa in för vägguttag, lamputtag och strömbrytare. Att göra iordning för elbil går bort med en gång. Det är aldrig något jag kommer att skaffa.
 
G Grisnallen skrev:
Det är en del utanpåliggande tyvärr. Inte allt. Skulle nog säga hälften. Och dessa kablar är under all kritik.
Att gipsa är lättvindigt för att få ett nytt ytskikt att jobba på. Därför tänkte jag också passa på att fälla in elen.
Att fräsa in el är jobbigt, finns ju förstås betongfräs att hyra, har inte provat det. Men ändå, man ska putsa över osv. Skitigt och jobbigt.

Men ska du ändå isolera lite så regla på... Isoleringen gör inte så stor skillnad. Jag gjorde det i princip bara för att få in typ 20 slangar med nätverk och el upp på vinden från källaren och det är dumt att bara ha luft i väggen.

Jag har reglat på 45or och tunn isolering, tar inte supermkt utrymme, drog el imellan. Gjorde så på ett sovrum och i hela köket. Då fick jag en motorväg med el mellan vinden och källaren, dit elcentralen flyttades. Sen har jag fortsatt med utanpåliggande i många rum (då mitt hus inte hade någon el alls från början). Man behöver rätt lite el i sovrum. Att göra om utanpåliggande el är inte svårt, och går att få snyggt om man har lite känsla för stil. Sen vad man får göra själv och inte kan man diskutera i annan tråd.

Men jag skulle som sagt inte regla på mer än nödvändigt. Ta någon eller ett par ytterväggar och dra all el just där. Och tänk efter hur radiatorer sätts då. Men att dra om radiatorer, el osv blir snabbt dyrt om man inte gör det själv. Så allt du kan undvika röra i är en besparing.
G Grisnallen skrev:
Att göra iordning för elbil går bort med en gång. Det är aldrig något jag kommer att skaffa.
Om du har chansen att lägga i en kabel för detta nu, så gör det. Likaså för tex solceller. När väggen är öppen är det så lätt att förbereda, och blir så fult eller dyrt att göra det efter. Många har tänkt så att "det ska jag aldrig ha", men sen går 10 år så är det nåt alla har... Och säljer du huset så kanske nästa person vill ha det...

Precis samma sak med nätverkskabel. Om du inte har tonåringar nu, eller själv jobbar hemifrån nu så kanske det är en verklighet om ett par år. Så dra nätverkskabel åtminstone till ett par tre rum.
 
J JohanLun skrev:
Att fräsa in el är jobbigt, finns ju förstås betongfräs att hyra, har inte provat det. Men ändå, man ska putsa över osv. Skitigt och jobbigt.

Men ska du ändå isolera lite så regla på... Isoleringen gör inte så stor skillnad. Jag gjorde det i princip bara för att få in typ 20 slangar med nätverk och el upp på vinden från källaren och det är dumt att bara ha luft i väggen.

Jag har reglat på 45or och tunn isolering, tar inte supermkt utrymme, drog el imellan. Gjorde så på ett sovrum och i hela köket. Då fick jag en motorväg med el mellan vinden och källaren, dit elcentralen flyttades. Sen har jag fortsatt med utanpåliggande i många rum (då mitt hus inte hade någon el alls från början). Man behöver rätt lite el i sovrum. Att göra om utanpåliggande el är inte svårt, och går att få snyggt om man har lite känsla för stil. Sen vad man får göra själv och inte kan man diskutera i annan tråd.

Men jag skulle som sagt inte regla på mer än nödvändigt. Ta någon eller ett par ytterväggar och dra all el just där. Och tänk efter hur radiatorer sätts då. Men att dra om radiatorer, el osv blir snabbt dyrt om man inte gör det själv. Så allt du kan undvika röra i är en besparing.

Om du har chansen att lägga i en kabel för detta nu, så gör det. Likaså för tex solceller. När väggen är öppen är det så lätt att förbereda, och blir så fult eller dyrt att göra det efter. Många har tänkt så att "det ska jag aldrig ha", men sen går 10 år så är det nåt alla har... Och säljer du huset så kanske nästa person vill ha det...

Precis samma sak med nätverkskabel. Om du inte har tonåringar nu, eller själv jobbar hemifrån nu så kanske det är en verklighet om ett par år. Så dra nätverkskabel åtminstone till ett par tre rum.
Betongfräs ska inte behövas. Stomme av trä med skivor invändigt. Så tänkte fräsa i dessa. Väggar där inga element blir tänkte jag kanske sätta en gles för att slippa fräsa. Undrar hur man gör i hörn? Skarpa böjar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.