Hej!

Jag har ett fönster i taket som jag vill ta bort. Taket lutar svagt inåt.

Skulle det vara att rekommendera att ta bort hela lådan och göra taket slätt eller bara täcka själva fönstret med en skiva och lägga ny papp över?

Har tillgång till en kompis som kan bränna papp.

Mvh Calle
 
  • Fönster i tak med svag lutning som eventuellt ska tas bort, fönstret är omgivet av takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om taket är tätt nu kommer det vara mycket säkrare vad gäller vatten att täcka fönstret än att ta bort det.

Jag kan inte rekommendera dig hur du ska göra utan att veta varför fönstret ska bort....🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om taket är tätt nu kommer det vara mycket säkrare vad gäller vatten att täcka fönstret än att ta bort det.

Jag kan inte rekommendera dig hur du ska göra utan att veta varför fönstret ska bort....🤔
Hej!

Jag har ungefär samma resonemang.

Fönstret ska bort dela för att vi använder rummet som sovrum, men främst för att jag ska sätta solpaneler över.

Jag tror att jag kan sätta underkonstruktion så att själva lådan för fönstret är kvar. Men jag ska måtta lite mer noggrant.

Men då rent skralt utförande; regla upp och sätta typ en formplyfa i hålet och lägga ny papp som ett lock över? Sen fylla med isolering och sätta ångspärr under längs med befintligt innertak?

Se bifogad bild på vart yttertakets råspont ligger.

Mvh Calle
 
  • En hand pekar på en öppning i ett tak där träpanel och plast täcker hålet. Tabellen används för att skydda området som tidigare rymde ett fönster. En molnig himmel syns utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har tillgång till pappläggare så skär upp pappen ta bort ram och fönster
Regla upp hålet o bräda igen
På med ny papp
 
C Calle Bohlin skrev:
Hej!

Jag har ungefär samma resonemang.

Fönstret ska bort dela för att vi använder rummet som sovrum, men främst för att jag ska sätta solpaneler över.

Jag tror att jag kan sätta underkonstruktion så att själva lådan för fönstret är kvar. Men jag ska måtta lite mer noggrant.

Men då rent skralt utförande; regla upp och sätta typ en formplyfa i hålet och lägga ny papp som ett lock över? Sen fylla med isolering och sätta ångspärr under längs med befintligt innertak?

Se bifogad bild på vart yttertakets råspont ligger.

Mvh Calle
Hur konstruktionen ska gå till om du tar bort fönstret är andra bättre att svara på men det absolut lättaste är att du lägger solpanelerna runt fönstret.
Om du stör sig på ljus eller estetik är det bara att måla fönstret svart.👍
 
Rickard.
Det bästa är såklart att bygga det slätt och svetsa papp över, det är så självklart att din kompis borde vetat det.
 
  • Gilla
Calle Bohlin och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom du har tillgång till pappläggare så skär upp pappen ta bort ram och fönster
Regla upp hålet o bräda igen
På med ny papp
Rickard. Rickard. skrev:
Det bästa är såklart att bygga det slätt och svetsa papp över, det är så självklart att din kompis borde vetat det.
Det är nog där jag hamnar. Blir svårt att sätta underkonstruktion över lådan som det är.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.