Hallå! Jag har ett garage på 30 år. Står på betongplatta. Isolerade väggar utan plast ser ut att vara gulfiber. En mindre del av garaget har isolerat innertak. Jag ser plast och samma gulfiber. Men den stora delen av garaget saknar innertak och det är det jag skulle vilja bygga, men frågan är hur.

Är inte sugen på att riva bort befintliga innerväggar för att lägga in plast.

Planen är att ha det ouppvärmt alt dra upp det till 10-12 grader vid behov.

Skulle det bli ok med ångbroms plus cellulosafiber i det nya innertaket?
 
Vad ska du ha plast eller ångbroms till? Komplett onödigt.
Bygg ett innertak av råspont. Om du vill ha det fint sätt gips och måla.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och om man skippar plast, spelar det roll vilken typ av isolering man slänger upp på innertaket?
 
Med de förutsättningarna skulle jag välja cellulosaisolering och inte använda plast.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tomture61
J Jonte6000 skrev:
Hallå! Jag har ett garage på 30 år. Står på betongplatta. Isolerade väggar utan plast ser ut att vara gulfiber. En mindre del av garaget har isolerat innertak. Jag ser plast och samma gulfiber. Men den stora delen av garaget saknar innertak och det är det jag skulle vilja bygga, men frågan är hur.

Är inte sugen på att riva bort befintliga innerväggar för att lägga in plast.

Planen är att ha det ouppvärmt alt dra upp det till 10-12 grader vid behov.

Skulle det bli ok med ångbroms plus cellulosafiber i det nya innertaket?
Beror på hur ditt garage skall användas .
Kommer du att parkera snöig bil där varje dag eller förvaring av prylar ?
 
Mest förvaring av prylar. Såklart lär bilen hamna där inne någon dag
 
Det är inte säkert att ångbroms/spärr gör nytta hela tiden. Det kommer att finnas dagar på vår, sommar och höst då temperaturen i garaget är lägre än ute. Då blir riktningen för fuktvantring den motsatta (alltså inåt) och i dom lägena är en spärr rent olämplig.
Vad gäller innerbeklädnad så bör den bestå av gips eller annat obrännbart material. Tvivlar på att man ens får bygglov för vidbyggda eller husnära garage idag om det inte uppfyller åtminstone EL30.
 
Tomture61
J Jonte6000 skrev:
Mest förvaring av prylar. Såklart lär bilen hamna där inne någon dag
Om du parkerar en snöig bil så får du smältvatten på golvet som beblandar sig med luften i slutändan .
Dvs du får en högre luftfuktighet i garaget .
Kör du självdrag så finns risken att den fuktiga luften tar fel vägar tex in i isoleringen .
Kan då vara bra med en fuktspärr i byggnaden .
Men då ökar kravet på temp i garaget .
En annan viktig parameter är att hålla min 16 gr , risken är annars fukt i isoleringen (från utsidan)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du parkerar en snöig bil så får du smältvatten på golvet som beblandar sig med luften i slutändan .
Dvs du får en högre luftfuktighet i garaget .
Kör du självdrag så finns risken att den fuktiga luften tar fel vägar tex in i isoleringen .
Kan då vara bra med en fuktspärr i byggnaden .
Men då ökar kravet på temp i garaget .
En annan viktig parameter är att hålla min 16 gr , risken är annars fukt i isoleringen (från utsidan)
Det är ju därför cellulosaisolering är lämpligare eftersom den har förmåga att uppta och buffra fukt. Då behövs ingen fuktspärr och du behöver inte alltid hålla varmare inne än ute.

Används mineralull, som inte har förmågan att uppta och buffra fukt på samma sätt som cellulosa så gäller det du skriver.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.