Jag ska byta underlagspapp på mitt tak och jag undrar hur jag ska fästa pappen vid gaveln.
Enligt träguidens beskrivning fästes en trekantslist längs gaveln som pappen får gå upp på: Två grafiska tvärsnittsillustrationer av takfästen, markerade som Alternativ 1 och Alternativ 2, för att visa olika sätt att fästa takpapp vid gaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:
Mitt tak ser dock ut ungefär såhär:

tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåten ligger dikt an mot taket och det saknas trekantslist. Jag vill återanvända plåten vilket betyder att en trekantslist inte får plats, så frågan är hur jag ska fästa pappen så att ändträt på sponten skyddas? Gavelsprånget är dessutom väldigt kort. En idé är att sätta en regel under råsponten på gavelsprånget så att jag kan vika pappen över ändträt och fästa nere på regeln. Bättre idéer välkomnas
 
Rickard.
Sista idén låter väl inte så dum? Du lär väl ändå behöva fästa vindskivan eller vad du nu har ritat som går ner.

Jag kan tycka att AMA:n gått lite väl med vikande och klämmande på gavlarna på tak och i ditt fall skulle jag nog våga sluta jäms med utsidan av råsponten, vill man säkra upp det ännu mer går det ju lägga en fog som kläms mellan papp och plåt....
 
AMA är väl i första hand för nyproduktion/ombyggnad när företag utför arbete.
Som privatperson som underhåller och reparerar (även bygger) utgår jag från den bäst lämpade lösningen för det arbete jag ska utföra (bästa praxis).
 
D
A AndersS skrev:
AMA är väl i första hand för nyproduktion/ombyggnad när företag utför arbete.
Som privatperson som underhåller och reparerar (även bygger) utgår jag från den bäst lämpade lösningen för det arbete jag ska utföra (bästa praxis).
Vad menar du här? Att du fristilar lite, eller menar du AMA är bästa praxis och det försöker du följa? :)
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad menar du här? Att du fristilar lite, eller menar du AMA är bästa praxis och det försöker du följa? :)
Vad är fristilar?
Jag underhåller/renoverar utifrån byggnadens konstruktion med äldre hus och för den konstruktionen bäst praxis. Bygger jag nytt t.ex. enklare byggnader som förråd, etc, så anpassar jag efter konstruktion och syfte med byggnad. För mig som privatperson kan AMA ge mig lite tips, precis som Träguiden, byggnadsvård, etc, för det arbete som ska utföras.
 
Redigerat:
D
A AndersS skrev:
Vad är fristilar?
Jag underhåller/renoverar utifrån byggnadens konstruktion med äldre hus och för den konstruktionen bäst praxis. Bygger jag nytt t.ex. enklare byggnader som förråd, etc, så anpassar jag efter konstruktion och syfte med byggnad. För mig som privatperson kan AMA ge mig lite tips, precis Träguiden, byggnadsvård, etc, för det arbete som ska utföras.
Då är jag med! :)

Med fristilar menar jag att man hittar på lite själv vad man tycker är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.