Fick mera bilder, säljaren begär 1500€ men tycker det låter i överkant om växellådan är påväg ut. Tänker kanske man kan riskera 1000€ och spola lådan några gånger. Annars få byta låda (aldrig gjort men jag får väl fråga på nätet så går det säkert).

Röd kombibil parkerad på grusväg framför vit byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd herrgårdsvagn parkerad på en grusväg vid sidan av en trädgård med gräsmatta och träd i bakgrunden under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en bil med öppen förardörr, visa framsäten och instrumentbräda i en röd Volvo. Utomhusmiljö med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på insidan av en bil med öppna dörrar. Fokus på förarsätet och instrumentpanelen. Beige lädersäte och mörkröd bilkaross synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på framsätet och instrumentpanelen i en äldre Volvo, med skadad och sliten läderklädsel på förarsätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Måste nog säga att V70 00-07 är bra rosttålig också. Framförallt bakluckan som är i plast rostar betydligt mindre än första karossens baklucka som var i plåt.
Så sa de på SBP också , de blev sämre 08 och framåt visst.
 
galento galento skrev:
Så sa de på SBP också , de blev sämre 08 och framåt visst.
Ja tredje karossen var betydligt sämre kvalitet överlag enligt mig även fast den inte var en så dålig bil.
 
Spola lådan kan du göra själv, en 25 dunk, en tratt, växellådsolja och några slangar och kanske någon koppling mot oljekylaren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Måste nog säga att V70 00-07 är bra rosttålig också. Framförallt bakluckan som är i plast rostar betydligt mindre än första karossens baklucka som var i plåt.
Får hålla med! Har en 06:a som precis börjat rosta i skärmkanterna, annars ser den bra ut! 1500€ för en med känt fel på automatlådan känns dyrt... Har själv tänkt sälja min, med "enda" felet att styrväxeln läcker lite o om den går smärtfritt genom besiktningen borde 10-12kkr vara lagom. Men det kanske är för billigt?!
 
nino nino skrev:
Spola lådan kan du göra själv, en 25 dunk, en tratt, växellådsolja och några slangar och kanske någon koppling mot oljekylaren.
Att spola är väl bara att byta oljan flera gånger i snabb takt, typ under några veckor, så oljan hinner få med sig ev. skit varje gång.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fick mera bilder, säljaren begär 1500€ men tycker det låter i överkant om växellådan är påväg ut. Tänker kanske man kan riskera 1000€ och spola lådan några gånger. Annars få byta låda (aldrig gjort men jag får väl fråga på nätet så går det säkert).

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Fördelen med V70 är att dom var så vanliga att det finns nästan garanterat någrs som gjort en bra beskrivning av hur du byter växellåda.

Styrvinkelgivaren är en sak som är väldigt vanlig att den ger upp på dom här. Den kostar ca 400€. Kan behöva programmeras.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Att spola är väl bara att byta oljan flera gånger i snabb takt, typ under några veckor, så oljan hinner få med sig ev. skit varje gång.
Om jag kommer rätt ihåg så är det inte speciellt billig olja till dom.
 
Har haft både generation II och III, körde III från ny, nio år och 24 000 mil, fanns ingen rost vid byte och hade kostat totalt service/rep/däck ca 40 000. Diesel/Polestar och gör inget själv längre.
 
För mig är att spola lådan att man fyller på samtidigt som man släpper ut olja tills man får ut ren fin olja, då justerar man nivån.

Men det blir ju i stort sett samma sak som att byta olja tätt
 
A AndersS skrev:
Har haft både generation II och III, körde III från ny, nio år och 24 000 mil, fanns ingen rost vid byte och hade kostat totalt service/rep/däck ca 40 000.
Min frus 2013 var betydligt mer rostig undertill när vi sålde den än vad min 2007a andra karossen med betydligt fler kilometrar var när jag sålde den några år senare.

Generellt sett när jag ser en andra karossens V70 undertill är dom oftast mindre rostiga än dom tredje karossens V70 jag ser undertill.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Enligt motonet den här ska det va, om man kan lita på det
[länk]

Vet inte hur många liter det ska va i en...
Ok den var ju inte så dyr. Kommer inte ihåg hur många liter det är i lådan men en Volvomek som jag var bekant med sa att dom brukar räkna med ca 13 liter för att spola igenom lådan och få ut ren olja.
 
Ja kanske värt ett försök för rätt pris...
 
Jag har ingen koll på vad den kostar, jag fick 25l Volvo olja av en kompis, tror vi använde 22-23l
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.