TRJBerg
Har vattenburen golvvärme med enskilda ventiler för varje rum (och endskilda termostater för varje rum).

Mitt problem är att ett litet badrum får för lite värme (tycker jag) i jämförelse med andra rum.

Vid den ursprungliga installationen (före min tid) ströps ventilerna så att en "balans" av värmen gjordes. Sedan dess har en del ändringar gjorts under åren pga vissa problem.
Problemet med badrummet har alltid funnits men det har inte varit ett stort problem så vi har ignorerat det. Men nu vill jag åtgärda det.
(Kan tillägga att jag inte har termostatdonet monterat på just den ventilen för att ev termostatfel inte påverkar. Vilket det inte gör.)

Jag gissar att ventilen till badrummet är strypt och i så fall vill jag öppna den mer. Så jag undrar om nämnda ventil (bild) är rätt ställe (jag vet att ventilen går till badrummet) och hur jag ska göra? Alla tips är välkomna.
 
  • Närbild på en ventil märkt med siffrorna 9432, som är en del av ett system för vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Den där är väl "normalt öppen" men det är nog den andra fördelaren som sätter flödet och därmed tillgänglig värmemängd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en Uponor WGF,
Hur ser andra fördelaren ut?
Misstänker att justering görs på andra fördelaren.

[länk]


[länk]
Glömde nämna att det är Wirsbo golvvärmesystem/Uponor.

Bild på fördelaren/kopplet Fördelare för Wirsbo/Uponor golvvärmesystem med numrerade kopplingar och rör. Elektronisk styrenhet ovanför fördelaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Syftar du på den nedre "fördelaren"?
 
Krilleman
TRJBerg TRJBerg skrev:
Syftar du på den nedre "fördelaren"?
Ja, lossa locket vid min min gröna markering på den undre fördelaren och kontrollera om den är max öppen eller strypt. Bör vara insexskruv under denna.

Kom ihåg att räkna antalet varv som det går att stänga så du vet ursprungsläget.

Undre fördelare med rader av numrerade rörkopplingar markerade med gröna och röda cirklar för att visa var man ska lossa locket för att kontrollera skruvens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Bild på nedre "ventilen" med locket avskruvat. Närbild på en ventil med avskruvat lock i ett rörsystem, omgiven av andra ventiler och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TRJBerg
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, lossa locket vid min min gröna markering på den undre fördelaren och kontrollera om den är max öppen eller strypt. Bör vara insexskruv under denna.

Kom ihåg att räkna antalet varv som det går att stänga så du vet ursprungsläget.

[bild]
Hur ser man om/hur mycket den är strypt?
 
TRJBerg
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, lossa locket vid min min gröna markering på den undre fördelaren och kontrollera om den är max öppen eller strypt. Bör vara insexskruv under denna.

Kom ihåg att räkna antalet varv som det går att stänga så du vet ursprungsläget.

[bild]
Skruvar jag motsols för att öppna (öka flödet)?
 
Krilleman
TRJBerg TRJBerg skrev:
Skruvar jag motsols för att öppna (öka flödet)?
Börja med att skruva skruven i helt botten medsols.
Räkna antal varv.

Sen skruvar du ut skruven max motsols.
Räkna antal varv.

Resultat?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Krilleman Krilleman skrev:
Börja med att skruva skruven i helt botten medsols.
Räkna antal varv.

Sen skruvar du ut skruven max motsols.
Räkna antal varv.

Resultat?
Gjorde det. 7 varv medsols till stopp. 7 varv motsols till helt stopp. Verkar som den var helt öppen redan?
 
Krilleman
TRJBerg TRJBerg skrev:
Gjorde det. 7 varv medsols till stopp. 7 varv motsols till helt stopp. Verkar som den var helt öppen redan?
Ja då var den helt öppen.

Kika på dom andra slingorna, är dom också helt öppna på 7 varv?
 
TRJBerg
Krilleman Krilleman skrev:
Ja då var den helt öppen.

Kika på dom andra slingorna, är dom också helt öppna på 7 varv?
Du tänker att om dom andra är helt öppna så kan det hjälpa att strypa dom lite?
Är lite tveksam till det då värmen inte räcker till under den kallaste perioden på vintern. (Gäller undervåningen.)
 
Krilleman
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du tänker att om dom andra är helt öppna så kan det hjälpa att strypa dom lite?
Är lite tveksam till det då värmen inte räcker till under den kallaste perioden på vintern. (Gäller undervåningen.)
Precis, upplevs några rum lite extra "varmt" kan man ju då strypa dessa lite om hela fördelaren inte alls har någon injustering. (Alltså alla är helt öppna på 7 varv)

Hur vet du att det skall ha utförts någon grundinställning innan din tid i huset?
Protokoll?

Har du liknande fördelare för övervåningen som naturligt är varmare?
 
TRJBerg
Krilleman Krilleman skrev:
Precis, upplevs några rum lite extra "varmt" kan man ju då strypa dessa lite om hela fördelaren inte alls har någon injustering. (Alltså alla är helt öppna på 7 varv)

Hur vet du att det skall ha utförts någon grundinställning innan din tid i huset?
Protokoll?

Har du liknande fördelare för övervåningen som naturligt är varmare?
VI köpte fastigheten av den som byggde huset 1995 inkl golvvärmen (efter en total brand av det gamla huset). Har ett vagt minne av att jag sett ett protokoll samt att jag har för mig att den som installerade bergvärmen senare (under vår tid) nämnde att det var (delvis?) strypt. Tror denne öppnade alla ventiler helt senare pga våra värmeproblem.

Övervåningen har samma system och det har inte varit något problem med värmen där.
Nu är det svårt att jämföra, dels då värmen naturligt stiger uppåt och dels då övervåningen inte har sitt golv mot krypgrunden som undervåningen har.
Kan nämnas att isoleringen i undervåningens golv mot krypgrunden är i dåligt skick då den lösa ekofibern där sjunkigt ihop. Har försökt fixa till det för några år sedan med nya bottenbräder och mineralull. Dock inte överallt.

Om alla ventiler (undervåningen) är helt öppna, kan det hjälpa att strypa en del av dem lite (2 rum, 1/3 av ytan) och lämna resten helt öppna?

(I sammanhanget kan nämnas att ett rum på undervåningen (55m2) nyligen har fått ett helt nytt golv (från marken och uppåt) efter en brand där. Är ganska säker på att det är bättre isolerat än det gamla.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.