Har två glastak, uterum och orangeri, som båda läcker lite under vinterhalvåret. Inga läckage på sommaren. Måste ju vara att materialen krymper och rör sig.

Glaset är fastklämt av aluminiumprofiler med gummilister. På ena taket är dock tvärskarvarna endast tätade med gucka, Casco Marin & Teknik som inte längre finns i stortub. Efter förra vinterns läckage la jag på butylband, dock sent på hösten när det inte var varmt, använde varmluftspistol för att få det lite klibbigt men gick väl inte helt hundra, så trots det läckte det enaste vintern.

Bild på orangeriets tak:
Orangeriets tak med glaspaneler och aluminiumprofiler. Solpaneler installerade på delar av taket. Bostadshus och trädgård synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på uterummets tak:
Glaspartier på ett uterumstak med aluminiumprofiler och skruvar, vatten samlat på ytan, omgivande träd reflekteras på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt har jag använt lister från Interglas:
Längsmed:
Aluminiumprofil med gummilister för montering av glastak, sett ovanifrån.
På tvären
60 mm vit vattenavvisande klämlist, 6 meter lång, visas på bilden.

Har också kört butylband emellan med klister på undersidan och aluminiumfolie på översidan, den blir ju dock punkterad av skruvarna när man skruvar fast listerna, men tänkte att den ändå borde hjälpa till lite.

Finns det någon supergucka som fäster både på glas och EPDM tätlister som är åldersbeständig och UV-tålig och allt sånt? Vad jag har förstått så är silikon jättebra för glas men inte gummi, och andra sorters tätmassor kan vara bra mot gummi men fäster då inte så bra på glas?

Hur hade ni gjort för att täta en gång för alla?
 
Redigerat:
Vart läcker det?
Jag har tejpat ett läckande plasttak med ålderbeständig tejp och det verkar fortfarande fungera
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vart läcker det?
Jag har tejpat ett läckande plasttak med ålderbeständig tejp och det verkar fortfarande fungera
Lite oklart just var det kommer in eftersom det tenderar att rinna längs takbjälkarna på insidan. På orageneriet TROR jag att det är "uppströms" där glaset möter kanalplast men är inte säker. I höstas lättade jag på tvärlisten lite och försökte få in lite Marin&Teknik (på dyr minitub) mellan glas och gumilist, men det hjälpte tydligen inte.

På orangeriet läcker det på fler ställen. Jag såg nu när jag var uppe och tog bild att butylbandet glidit snett på något ställe, förmodilgen blev det inte varmt och klibbigt nog när jag gjorde det sent i höstas, så det är ju en nobrainer att fixa till, men vet att det också läck uppströms där butylbandet ser ut att sitta bra. Kanske ska peppra på med fler skruvar för att öka trycket på profilerna. På orangeringet sitter skruvarna runt cc 30cm. Man kan ju gå ner till cc 15cm.
 
Ligger glaset och panelerna dikt an mot varandra eller lite omlott, så att kanten landar ovanpå nästa skiva?

Om de bara ligger kant mot kant i samma höjd blir det nog svårt att få det riktigt tätt i och med att det kommer att röra sig och du måste få vattnet att gå upp, över listen för att komma till nästa täta område.

Själv har jag en liknande konstruktion där det bara är aluminiumlister längs med "takbjälkarna" som håller skivorna på plats, sedan ligger de med några cm överlapp mellan varandra med en gummilist mellan, för att ta ojämnheter och hantera nötning på grund av rörelser etc.
 
Rickard.
Det är inte bara kondens då ? Plast och glastak får ju rätt mycket sånt på vintern.
 
På båda taken loger panelerna med kort mellanrum. På uterummet är omlott omöjligt då det är extremt tjocka isolerglaskassetter. På orageriet skulle man kunna tänka sig att ändra till omlott, men hur får man då hållbart så det inte spricker då den övre panelen inte kommer vila mot takbjälkarna närmast överlappet? Det blir ju lite hängmatta så att säga närmast överlappet isf.

Enligt instruktionen skulle man ha ca 5mm mellan panelerna på orangeriet (glas/glaspaneler) och bara gurka emellan, men guckan (EPDM-tätmassa) blir ju en rätt styv "packning" emellan som släpper från glaset när det krymper av kyla och så får man små glipor. Därav jag försökte åtgärda med butyltejpen. Kan ju ev räcka med att göra om butylen nu i värmeböljan?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte bara kondens då ? Plast och glastak får ju rätt mycket sånt på vintern.
Jag tänkte också det ett tag, men det är tydligt kopplat till regn när det är kallt ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.