Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
En fråga är ju var gränsen för lös egendom går.
En lekstuga känns inte så ”lös”. 😊
Det regleras i jordabalken, se tidigare i tråden. Så vi slipper lyckligtvis känna.
 
  • Gilla
  • Haha
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att det inte krävs någon viss skriftlig formalia för att överlåta lös egendom från en person till en annan. D v s jag kan överlåta lös egendom som lekstugan till dig bara genom att kort säga att den är din och du tackar ja till överlåtelsen. Att överlåta fast egendom är ju lite mer formaliserat i och med jordabalken.
Korrekt, det räcker således med ett telefonsamtal mellan TS och tidigare ägare (byggare) av lekstugan:
- Visst ingick lekstugan i köpet?
- Ja.

Dvs. väldigt enkelt att både moraliskt och juridiskt se till att stugan är TS och sedan tar TS hand om den utan dröjsmål från kommunens mark.

Men det är ju förstås ett önskeläge. Av vad som framgår här verkar ju inte TS vara riktigt beredd att stå för sina misstag i det här fallet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det är "väldigt" stort fokus på en lekstuga, är det inte krasst en skitsak?
Och det är sju år sedan ts köpte fastigheten och under tiden nyttjat den allmänna marken som del av egen fastighet.😉
För mig är en halvering av fastigheten utifrån vad man har uppfattat varit egen fastighet en större fråga, men det är klart att för ts kanske det inte är så.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Det är "väldigt" stort fokus på en lekstuga, är det inte krasst en skitsak?
För mig är en halvering av fastigheten utifrån vad man har uppfattat varit egen fastighet en större fråga, men det är klart att för ts kanske det inte är så.
Det är väl ts som gjort lekstugan till en ”stor sak”..

Det finns något som heter undersökningsplikt. Ts lär ha fått en karta av mäklaren som visar fastigheten med markerade gränser. För en grov bild kan man lätt hitta det även på Eniro och Hitta.se.

Ingen köper en fastighet utan att VETA var fastighetsgränsen är, åtminstone på ett ungefär.

Detta har vi redan haft uppe i tråden..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen köper en fastighet utan att VETA var fastighetsgränsen är, åtminstone på ett ungefär.
Detta har vi redan haft uppe i tråden..
Förstår inte citering?
TS har köpt en fastighet utan att veta det!
Jag svarar utifrån att det fortsätter diskuteras en "sketen" lekstugas vara eller inte vara, samt ägandet av den, för mig hade det varit totalt ointressant. Är väl en cykelställsfråga.......
Är du intresserad kan du ju läsa mina första inlägg #20-21 där vi diskuterade markfrågan.😆
 
Claes Sörmland
Markfrågan är väl inte juridiskt intressant. TS köpte den fastighet han köpte. Att han sen har klippt gräset kommunens mark utanför fastigheten utan att veta bättre var ju onödigt och nu har kommunen meddelat att de inte vill att han gör det. Han vet nu var gränsen går. Därmed är frågan utagerad.

Men lekstugan står kvar på marken och ska bort.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Och antingen tar ts bort/flyttar den och nekar ts till ägandet så kommer kommunen lösa det.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Förstår inte citering?
TS har köpt en fastighet utan att veta det!
Jag svarar utifrån att det fortsätter diskuteras en "sketen" lekstugas vara eller inte vara, samt ägandet av den, för mig hade det varit totalt ointressant. Är väl en cykelställsfråga.......
Är du intresserad kan du ju läsa mina första inlägg #20-21 där vi diskuterade markfrågan.😆
Det verkar vara du som inte begriper vad jag skriver. Om nu ts säger att han inte visste, så beror det endast på honom själv, informationen är ju lättillgänglig. Det är nog oerhört ovanligt att någon köper något för miljonbelopp utan att ha koll på exakt vad det är man får för pengarna.

Du får väl säga till ts om vad du tycker om lekstugan, det är ju hen som lyft upp den till ett stort problem.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det kanske är enklare att prata med kommunen om att få köpa den marken av dem? Det låter inte som att den är så användbar för dem och om din tomt blir så liten att en lekstuga inte får plats kanske du är villig att hosta upp en slant för att expandera om kommunen inte ställer sig på tvären?
Det blir dyr mark med lantmäteriet att stycka markbiten
 
Nissens Nissens skrev:
Om nu ts säger att han inte visste, så beror det endast på honom själv,
Ja naturligtvis. Ingen har väl påstått något annat?

Nissens Nissens skrev:
Det är nog oerhört ovanligt att någon köper något för miljonbelopp
Ser inte att TS nämner något om vad han köpte fastigheten för.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis. Ingen har väl påstått något annat?
Ja, det antyds att det skulle bero på någon annan.
Alfredo Alfredo skrev:
Ser inte att TS nämner något om vad han köpte fastigheten för.
Att köpa ett normalt hus för under en mille är rätt ovanligt om man inte bor i en avfolkningsbygd fylld med ödehus…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att köpa ett normalt hus för under en mille är rätt ovanligt om man inte bor i en avfolkningsbygd fylld med ödehus
Det är rätt vanligt i Norrlands inland även i ganska välmående tätorter. Om dessa sedan definieras som avfolkningsbygd vet jag inte.

Titta på orter som exempelvis Bjurholm, Junsele och Åsele. Jag gissar att du blir förvånad över vad man får för pengarna.

Nu bodde TS om jag fattar rätt i Östergötland men även där finns det billiga villor om man letar ute på "vischan".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är rätt vanligt i Norrlands inland även i ganska välmående tätorter. Om dessa sedan definieras som avfolkningsbygd vet jag inte.

Titta på orter som exempelvis Bjurholm, Junsele och Åsele. Jag gissar att du blir förvånad över vad man får för pengarna.

Nu bodde TS om jag fattar rätt i Östergötland men även där finns det billiga villor om man letar ute på "vischan".
I östergötland får du inte mycket bostad för under en miljon, åtminstone inte med 800kvm tomt.

De övriga orterna du räknade upp är knappast orter med någon större inflyttning, speciellt inte om du räknar bort flyktingarna.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är rätt vanligt i Norrlands inland även i ganska välmående tätorter. Om dessa sedan definieras som avfolkningsbygd vet jag inte.
Det är samma här på vissa områden i Småland med mindre tärorter, hänger oftast ihop med att större stad saknas i området. Drar vi en cirkel runt respektive Växjö, Jönköping och Kalmar på ca 2 mil så är det inga problem att finna dem utomför cirkeln och specielllt småkommunerna med 5000-15 000 innevånare (generaliserar nu och skriver att de finns mera eller mindre).
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Det är samma här på vissa områden i Småland med mindre tärorter, hänger oftast ihop med att större stad saknas i området. Drar vi en cirkel runt respektive Växjö, Jönköping och Kalmar på ca 2 mil så är det inga problem att finna dem utomför cirkeln och specielllt småkommunerna med 5000-15 000 innevånare (generaliserar nu och skriver att de finns mera eller mindre).
Ja, det är vad vi i dagligt tal kallar avfolkningsbygder. Befolkningen minskar kontinuerligt om man bortser från flyktingar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.