Världens minst lästa bok, instruktionsboken, talar om vilket däcktryck som biltillverkaren har kommit fram till är bäst kompromiss för din bil.
 
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
🙂
Jag hörde om någon som inte orkade hålla på och fundera. Han kör alltid bara 2kg oavsett vad det var för däck.
Cykel 2kg. Bildäck fram 2kg. Bildäck bak 2kg. Skottkärran 2kg. Traktor 2kg. Osv.

Det funkar ju det också.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
frause och 6 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är mindre praktiskt. I mitten ska det inte vara något alls. bara förvaring och drickahållare
Haha, här varken äts eller dricks det i bilen, störigt med alla dessa hållare!
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Världens minst lästa bok, instruktionsboken, talar om vilket däcktryck som biltillverkaren har kommit fram till är bäst kompromiss för din bil.
Som säger mellan 2.2 - 2.9 kg. Var det något speciellt du ville lyfta fram?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
R roke skrev:
🙂
Jag hörde om någon som inte orkade hålla på och fundera. Han kör alltid bara 2kg oavsett vad det var för däck.
Cykel 2kg. Bildäck fram 2kg. Bildäck bak 2kg. Skottkärran 2kg. Traktor 2kg. Osv.

Det funkar ju det också.
Jag vill inte vara sån men kg är enheten för massa. Tryck mäts i andra enheter (finns ett flertal).
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som säger mellan 2.2 - 2.9 kg. Var det något speciellt du ville lyfta fram?
Bilens instruktionsbok är ofta en mycket bra källa till kunskap om en bil, något som många inte tänker på. Att du ställer en sådan fråga på ett forum indikerar att du inte har kunskap om detta. Det var bara ett tips i all välmening.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Hmm ska man tro det här... Tankade fullt för en vecka sen, körde 370km tills idag och tankade 29.6 liter tills det var fullt igen. Det blir 0,73 milen, 95% landsvägskörning... Det är inte dåligt för en gammal 900.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
142 jag hade drog under 0.6 om man åkte max 80
 
T TommyC skrev:
Bilens instruktionsbok är ofta en mycket bra källa till kunskap om en bil, något som många inte tänker på. Att du ställer en sådan fråga på ett forum indikerar att du inte har kunskap om detta. Det var bara ett tips i all välmening.
Så du tror inte att jag läst instruktionsboken? Jag har ju återgett vad den säger! Läste du inte det? Ja det finns lite mer info om när man av säkerhetsskäl behöver gå upp till 2.9 kg. Men annars handlar det om komfort, slitage och bränsleförbrukning, vilket inte står i boken. Har du någon att tillföra här? Om inte så klanka på någon annan.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du tror inte att jag läst instruktionsboken? Jag har ju återgett vad den säger! Läste du inte det? Ja det finns lite mer info om när man av säkerhetsskäl behöver gå upp till 2.9 kg. Men annars handlar det om komfort, slitage och bränsleförbrukning, vilket inte står i boken. Har du någon att tillföra här? Om inte så klanka på någon annan.
Jag har under åren ökat trycket i däcken, till just 3, fått tipset av diverse folk på verkstad och däckfirma, moderna däck verkar "vandra" i mitten och tvärtom vad man tror så slits de extra där om man har lägre tryck.

Har inte tillräckligt med underlag för att säga att det är 100% korrekt men mina däck slits jämnt och håller ganska länge, anekdotiskt jag vet men det är allt jag kan bjuda på.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som säger mellan 2.2 - 2.9 kg. Var det något speciellt du ville lyfta fram?
Ja, det indikerar att du inte har läst instruktionsboken. Som redan har påpekats så är [kg] enheten för massa, det finns flera andra enheter för tryck.
 
  • Närbild på en manuell våg med en visare och en kilogram-skala, som används för att mäta massa.
  • Symbol för newtonmeter (Nm), en enhet för kraftmoment och arbete, som visar att tryck mäts i andra enheter än kilogram (kg).
  • Älska
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Vi som är gamla säger kilo, och tänker fortsätta tills vi dör, sen kan ni pyssla med bar, psi eller andra konstiga enheter bäst fan ni vill 😉
 
  • Gilla
camaro z28 och 11 till
  • Laddar…
Jo, man kan mäta allt i vad fan man vill. Mäter du din vikt i pounds eller skålpund? Vad har du kalibrerat din våg i för måttenhet 😆
 
  • Gilla
camaro z28
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, det indikerar att du inte har läst instruktionsboken. Som redan har påpekats så är [kg] enheten för massa, det finns flera andra enheter för tryck.
Du har alltså ingenting att tillföra? Då tycker jag att du kliver av ämnet.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.