Jag har redan bytt 95% av alla slangar förra året, men då mot gummi istället. Bytte inte denna för den går in i kupén och det kändes för jobbigt att hålla på med då. Då jag frågade över disk hos "gummi järvinen" efter vakuumslangar så tyckte han det låt fel med silikonslangar i ett motorutrymme, de tål inte olja sa han, och så är de så "slappriga" av sig.

Han tyckte gummi var bättre. Men kanske han är biased.
 
https://teknikensvarld.expressen.se...k/saab-pa-utdoende-chockerande-fa-bilar-kvar/

Man blir mer och mer ensam med sin 900 T16. Även på saab träffar är den ovanlig. Då de flesta har antingen äldre, cabbar eller nyare saab.

Såg att någon sa att saab var misslyckade. GM gillade inte att saab gjorde dyrare och bättre lösningar än GM ville då de ansåg att deras kunder förtjänade kvalite de själva kunde känna sig stolta av att sälja. Kolla bara vectran som delar boten platta med saab hur förstärkt saab varianten är, GM var inte glada. Eller när saab kastade ut opels navigations system och gjorde ett bättre. GM var mindre glada.
Tror saab kan ha varit en av få tillverkare kvar (då) som faktiskt kände stolthet över sitt verk och ville göra en bra produkt där inte maximal vinst mar enda målet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Ja sånt är döden för en tillverkare, förvånande att dom överlevde så länge som dom gjorde faktiskt.
 
Tycker man istället för att kräva skrotning av gamla bilar kunde man utfärda skrotförbud på gamla bilar äldre än sig 25 år... Eller skrotningsskatt, så man inte har något incitament att göra sig av med den. Ja eller nånting i den stilen, behöver kanske tänkas genom lite mera än en minut på ett forumsinlägg.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har redan bytt 95% av alla slangar förra året, men då mot gummi istället. Bytte inte denna för den går in i kupén och det kändes för jobbigt att hålla på med då. Då jag frågade över disk hos "gummi järvinen" efter vakuumslangar så tyckte han det låt fel med silikonslangar i ett motorutrymme, de tål inte olja sa han, och så är de så "slappriga" av sig.

Han tyckte gummi var bättre. Men kanske han är biased.
Kanske tänker han på andra typer av silikonslangar? Do88 är världskända för att de andvänds inom racing och modifiering i just bilar. Skulle de inte klara olja skulle de bli ganska kortlivade i branchen
 
Vilka jävla kommentarer på den där artikeln annars, många människor med skit till hjärna.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker man istället för att kräva skrotning av gamla bilar kunde man utfärda skrotförbud på gamla bilar äldre än sig 25 år... Eller skrotningsskatt, så man inte har något incitament att göra sig av med den. Ja eller nånting i den stilen, behöver kanske tänkas genom lite mera än en minut på ett forumsinlägg.
Nej du ska skrota din 25 år gamla SAAB och köpa en ny "miljö bil" typ en dodge ram med hemi v8 " som drar mer för "miljöns skull"

Sverige i ett nötskal
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Såg att någon sa att saab var misslyckade.
Kommersiellt var de misslyckade.
När Investor/Scania var ägare så hade man för små volymer och tjänade inte pengar.
De jag känner som jobbat på SAAB säger att GM var till en början en energiinjektion, men ledningen lade ned projekt och ändrade förutsättningar och på slutet tvingade saab att använda GM/Opel lösningar man fick betala dyrt till koncernen för medan det jobb som SAAB ingenjörerna gjorde på gemensamma plattformar eller produkter som aldrig lanserades på SAAB men på andra märken fick de inte betalt för.
A aka_the_barf skrev:
GM gillade inte att saab gjorde dyrare och bättre lösningar än GM ville då de ansåg att deras kunder förtjänade kvalite de själva kunde känna sig stolta av att sälja. Kolla bara vectran som delar boten platta med saab hur förstärkt saab varianten är, GM var inte glada. Eller när saab kastade ut opels navigations system och gjorde ett bättre. GM var mindre glada.
Tror saab kan ha varit en av få tillverkare kvar (då) som faktiskt kände stolthet över sitt verk och ville göra en bra produkt där inte maximal vinst mar enda målet.
Finns många innovationer saab gjort. De har gjort en del saker själv som andra köpte in (tex hela motorstyrsystemet och tändningen). De var ledande på turboladdning. Ergonomiskt har saabarna haft en överlägset bra instrumentpanel, klimatsystem, bekväma och säkra stolar, genomtänkt whiplash och bältessystem.

Saab bilarna har hela tiden varit bättre byggda än sina syskon, både på fiat/alfa-tiden (SAAB 9000) och GM/Opel-tiden. Men kvaliteten har tyvärr på vissa saker varit på fiat/alfa/opel/cheva-kvalitet. Man har snålat in på saker som lett till stora problem, som motorerna som rasade på löpande band på 9-5.

Problemet har väl varit för liten kundgrupp. Att vinna över folk som normalt köper toyota eller volkswagen som skiter i det mesta utom prislappen och inte kan se skillnad mellan bak eller fram på en bil är svårt. Att ta kunder från "statusmärken" som Audi och BMW är nästan lika svårt. När man då inte möter varken upplevt eller verklig/byggkvalitet hos prestigemärken och inte kan slåss med billiga priser så uteblir kunderna.

Ergonomi och hur kul det är att köra bil, om man har ett leende på läpparna, det har få bilar utom saab gett mig. Hade ett par år en BMW Z3 (sålde i våras) och det är nog den enda bilen som jag tyckt om och gett mig mer glädje än SAAB (jag har haft ett antal VW från 50-talet som ger en annan typ av glädje iofs). Nya Passat, Golf har jag haft utan större upphetsning. Skoda, volvo, renault har jag haft begagnat. Nästa steg är väl att testa nåt kinesiskt, eller toyota. Pga ekonomin. Har kört en mängd hyrbilar av andra märken utan att fastna för någon. Jo. TeslaM3 hade vi förra sommaren i 2v som hyrbil och den var faktiskt trevlig. Även om det fanns en hel del idiotlösningar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skulle byggt fler kombi modeller brukar går hem på den svenska marknaden 😎..
 
G Greger_08 skrev:
Skulle byggt fler kombi modeller brukar går hem på den svenska marknaden 😎..
Saab hade ju två kombisar. Både 9-3 och 9-5.

Hoppar man några år framåt till nutid så sjunker ju intresset för kombisar som en sten, tyvärr till förmån för SUV:ar, som är en fluga och egentligen underlägsen kombisar på de allra flesta sätt
 
Det är ju bra på att rulla på tak! Och backa över små barn.
 
galento
Det beror nog på föraren , häromkring har både människor och djur omkommit
när de blivit överbackade av vanliga bilar.
 
S Stuff skrev:
Saab hade ju två kombisar. Både 9-3 och 9-5.
Och innan dess 95 (INTE 9-5)
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har redan bytt 95% av alla slangar förra året, men då mot gummi istället. Bytte inte denna för den går in i kupén och det kändes för jobbigt att hålla på med då. Då jag frågade över disk hos "gummi järvinen" efter vakuumslangar så tyckte han det låt fel med silikonslangar i ett motorutrymme, de tål inte olja sa han, och så är de så "slappriga" av sig.

Han tyckte gummi var bättre. Men kanske han är biased.
Grejen med silikon är att de håller bilen ut. Byter man behöver man inte göra om det. Och inte misstänka att de nya gummislangarna har börjat spricka. Byter man till gummi riskerar man få betydligt sämre kvalitet än original.

Det finns att köpa i metervara på många ställen. I olika färger. Utmärkt på vilken Saab som helst!
 
Var det 4mm det skulle vara, tror det, men har nåt minne om 3,2mm...

Hände en olycka i Luleå i natt, chauffören lever men oklart hur pass skadad? Nån som vet? Skulle vilja veta vad som hände, bilen lär ha voltat, misstankar om alkohol också.

En kraschad bil upp och ned med skador och polisavspärrningar runt omkring, olycksplats i Luleå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.