G Greger_08 skrev:
En grej som kanske är ett problem är att elbilen ägdes av mitt företag
Har du en elbil redan som ditt eget företag äger? Eller jobbar du på ett företag som säljer av en bil (du är inte ägare i företaget?)
O O skrev:
Jag tror personligen att man tjänar på att skjuta upp bytet så länge som möjligt. Varje dag man skjuter upp betalningen av mycket pengar har man tillgång till lika mycket pengar extra...
Elbil kan nog vara lönsamt om man kör väldigt många mil, men då blir även värdetappet stort. Kanske om man köper en väldigt billig elbil (Zoe 22kwh för 40.000 spänn tex) så åker man nästan gratis.

Men ska man ha en finare elbil så är det nog tyvärr så att mot en rostig gammal SAAB (eller opel, volvo, you name it) så kommer alltid skruttbilen vara billigare iom ingen finansieringskostnad eller värdeminskning. Dock kan reparationskostnaden bli hög.

Kör man ett par tusen mil om året så kostar reparationer en hel del. Säg att en rostig saab kostar 3000 i månaden för allt (utom bränsle), lite skatt, lite reparation osv. Lyckas man hitta en elbil som kostar säg 6000 i månaden och kör 3000 mil om året så går det nog att få ca 10 kr milen billigare bränslekostnad. Då går det nästan på ett ut mellan dessa fordon.
O O skrev:
Att skrota en fungerande bil några år i förtid är inte klimatsmart.
Håller med.
 
Hmm, jag har aldrig (de senaste 20+ åren) köpt delar för mer än ca 4000 en månad och då inget mer det året. Oljeservice kostar några hundra per år. Det blir inte billigare än så! Sedan pandemin kör vi max 500 mil per år. Rostlagning tillkommer inom några år. Det behöver inte bli dyrt om orken infinner sig.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker den borde få existera som reservdelsbil om inget annat.
Jag vill inte heller att saabar skrotas i onödan, men är det inte precis reservdelar det blir om man skrotar dem?

Jag kör själv 2 x saab, och är tacksam att det finns delar på Bildelsbasen.
 
Beror vilken skrot den hamnar på .. min närmaste har självplock tills gården är full, sen pressar de rubbet..
 
T TommyC skrev:
Hmm, jag har aldrig (de senaste 20+ åren) köpt delar för mer än ca 4000 en månad och då inget mer det året. Oljeservice kostar några hundra per år. Det blir inte billigare än så! Sedan pandemin kör vi max 500 mil per år. Rostlagning tillkommer inom några år. Det behöver inte bli dyrt om orken infinner sig.
Jag hade saab förut och skrev upp allt. Iofs så lämnade jag in på service under ett par år. Däck, besiktning, bromsar, ac. Tror det var lite över 2000 men då gjorde jag mycket reparationer själv också. Värdeminskning var med. Mekar man inte själv kommer man aldrig under 2000. Jo. Iofs, om man börjar med en gratis bil kanske?
 
Var nära det dyraste glaset jag bytt på en bil igår. Kia ev9. Vindrutsbyte lite över 2700€ monterat. Någon var glad han hade försäkring.

Börjar vara löjligt dyrt med bilglas.
 
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Misstänker att du jämfört och funnit ett antal fördelar med elbilen. Ganska självklart att en elbil har många fördelar.

Men det finns ett antal fördelar med en Saab Aero oxo. Helt utan prioritetsordning:
  1. Lägre inköpspris eller i ditt fall kapitalkostnad
  2. Ingen värdeminskning. Tiden när Saabar minskade i värde är över. I och med att Saabar blir ovanliga stiger de i värde, speciellt Aero. Mest gäller det fina exemplar och cabbar. I stort sett.
  3. Man får en massa pengar över till något annat om man inte köper elbil.
    Som man T.ex. kan ha kul för eller ännu vettigare investera i något. Fasträntekonto på banken, börsen, eller något med bestående värde man kan njuta av. T.ex en finare Saab Aero om man nu gillar sådana. Eller en bostad. Kanske fritidslägenhet... Eller vad man nu gillar.
  4. Väsentligt bättre tillgång på reservdelar och märkeskunniga mekaniker.
  5. Elbilar är fortfarande i barnstadiet och utvecklas snabbt. Risken att bli stående utan hjälp och få skrota i förtid är mycket större för en elbil.
  6. En begagnad elbil är en större risk än en ny elbil och en beg Saab. Och större värde som riskeras.
  7. Saaben är snabbare. Högre toppfart än nästan alla elbilar.
  8. Betydligt billigare däck.
  9. Betydligt billigare försäkring.
  10. Saaben har antagligen bättre komfort och lastförmåga.
  11. Saaben är en fullutrustad toppmodell/värstingmodell för att vara en Saab. Är elbilen oxo en fullutrustad toppmodell eller en snikmodell?
Att byta en Saab Aero mot en elbil innebär att byta en bil som stiger i värde mot en som sjunker i värde och dessutom betala för det. Jag tror personligen att man tjänar på att skjuta upp bytet så länge som möjligt. Varje dag man skjuter upp betalningen av mycket pengar har man tillgång till lika mycket pengar extra...

Det är inte alls ovanligt att Saabägare hellre vårdar sin gamla Saab lite extra för att kunna skjuta upp bytet till elbil till marknaden för beg elbilar mognat. Med avsikt att få råd med en nyare bättre elbil till lägre pris.

Att skrota en fungerande bil några år i förtid är inte klimatsmart.
Elbilen kommer jag köpa i vilket fall som helst men jag är lite kluven att skrota Saaben för att kanske få ett bidrag.

Det som är lite tråkigt förutom rosten är att den har 0 extra utrustning som att sitta i en vanlig :(
 
Behöver lite hjälp
Saab 9-5 vector -07 diesel 150hk

Bilen drar lite kylarvätska så det får fyllas på titt som tätt, några vanliga ställen det brukar läcka på?
Kupefläkten går bara på längsta läget, vad kan det vara? Är väl inte längre några bred kan jag tro som kan gå sönder... Om det är själva motorn hur bökigt är den att byta?
 
nino nino skrev:
Behöver lite hjälp
Saab 9-5 vector -07 diesel 150hk

Bilen drar lite kylarvätska så det får fyllas på titt som tätt, några vanliga ställen det brukar läcka på?
Kupefläkten går bara på längsta läget, vad kan det vara? Är väl inte längre några bred kan jag tro som kan gå sönder... Om det är själva motorn hur bökigt är den att byta?
Trycksätt kylsystem när motorn är kall och leta läckor. När den är varm brukar läckorna täta till sig lite.

/Höghus
 
nino nino skrev:
Behöver lite hjälp
Saab 9-5 vector -07 diesel 150hk

Bilen drar lite kylarvätska så det får fyllas på titt som tätt, några vanliga ställen det brukar läcka på?
Kupefläkten går bara på längsta läget, vad kan det vara? Är väl inte längre några bred kan jag tro som kan gå sönder... Om det är själva motorn hur bökigt är den att byta?
Byta motor är lätt bort med vindrutetorkarna och ta bort plasten sen kommer man åt motorn.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det enklaste felet som gör att det försvinner kylarvätska är att gummipackningen under locket till behållaren för kylarvätska har torkat och inte håller tätt. Läcker det vid någon slang eller vattenpumpen så brukar det synas spår av kylarvätskan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Patrik440
nino nino skrev:
Saab 9-5 vector -07 diesel 150hk
Bilen drar lite kylarvätska så det får fyllas på titt som tätt,
Kolla ventilen på torpedväggen om den fuktar.

Närbild på en ventil på en bils torpedvägg med tydliga tecken på fukt och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Så blev det min tur, länkarmarna helt slut på min BMW , jag hade förmånen att i mitt försök att göra detta snabbt lossa på FEL länkarm som skar ihop vid försök att skruva tillbaka så fick byta även denna.. tack mekonomen som hade en på lager!
 
  • Tre slitna länkarmar från en BMW ligger på ett betonggolv, bredvid ett däck och en del av en barnvagn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hjulupphängningssystem på en BMW inklusive länkarmar och andra mekaniska komponenter, fotograferat underifrån bilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nu sitter det nya lagret där . Kollade med en verkstad som ville ha drygt 3400 kr för ett byte. Visserligen satte jag dit ett lager från Biltema som kostade 569 kr men det tidigare var också BT och gick i 3000 mil / 6 år. Så det blev lite billigare än att lämna in. 😁

[bild]

Byta hjullager redan efter 3000 mil ???

På min Corolla så börja det sjunga hörbart vid olika kurvtagning först efter 35000 mil och den byttes - den andra lagret är inte bytt ännu... verkstaden tyckte att jag hade bra motoröra som ens kunde höra ljudet då det brukar vara i betydligt sämre skick när de får in sådana fall

- den första styrledsbytet var vid typ 34000 mil.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Behöver lite hjälp
Saab 9-5 vector -07 diesel 150hk

Bilen drar lite kylarvätska så det får fyllas på titt som tätt, några vanliga ställen det brukar läcka på?
Kupefläkten går bara på längsta läget, vad kan det vara? Är väl inte längre några bred kan jag tro som kan gå sönder... Om det är själva motorn hur bökigt är den att byta?
Förutom ventilen så kolla kring insuget. Går en kanal genom det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.