nino nino skrev:
En bekant som importerar lite dyrare jänkare gjorde det då det var ett "skit" fel och han vill inte ha en ombes i papperna.

Det jag menar att idag så är det tydligt att dom inte vill ha mig/kunden med under besiktningen, man blir hänvisad till kaffeautomaten så man håller sig undan.

Förr så tyckte jag att dom pratade mer om vad som var bra och mindre bra.
Kunde ropa in en under lyften och säga att det här får du nog ordna till nästa år, här börjar det rosta osv

Förvisso så ropade en kille ner mig i gropen när jag bes släpet, hade en spricka i en balk till golvet så inget som egentligen behövdes svetsas men det blir ju inte bättre om jag inte gör det
Ok, senaste gångerna så har inte jag upplevt något problem och "häng med om du vill".

Däremot är ju det ju tydligt att de blir griniga när de får in vrak som inte kollat checklistan som man tydligt ser när man sitter vid kaffeautomaten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Äh deras gränser ska man skita i om de gör sådär.
C cpalm skrev:
En gång (på ovan nämnda station) nämnde inte ens inspektören att han hade underkänt bilen. Det upptäckte jag först när jag satt i bilen och gick igenom protokollet. 😮

Försöker själv "lägga mig i" i så stor utsträckning som möjligt utan att gå över gränsen. I protokollet framgår ju inga detaljer alls. Men nog är det att man ibland känner att de helst skulle vilja att man håller sig undan.
P.S. Aldrig hört om nån checklista förut heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har alltid varit med under besiktingen och det har aldrig varit någon problem eller sura miner. Tvärtom så tycker jag att de har blivit klart trevligare efter avregleringen, något som jag antar beror på att konkurrensen har ökat. Åtminsone här i Uppslala där det ju finns några att välja på.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Äh deras gränser ska man skita i om de gör sådär.


P.S. Aldrig hört om nån checklista förut heller.
Här ska man lägga fram varningstriangel och gärna koppla ihop alla bälten.
Förutom att man ska kolla alla lampor innan besiktningen, men det är väl egentligen självklart
 
Här där jag bor så är det väldigt tydligt att dom inte vill ha kunder med när dom besiktigar bilen nuförtiden. Förr (ganska många år sedan) så var man ju alltid med och man körde tom in bilen själv. Idag är det bara jag tar nyckeln du kan vänta här.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Är det någon som vet något om Chevrolet trax/Opel mokka 2014 med 1.4 liters motorn?
 
nino nino skrev:
Här ska man lägga fram varningstriangel och gärna koppla ihop alla bälten.
Förutom att man ska kolla alla lampor innan besiktningen, men det är väl egentligen självklart
Kolla alla lampor ska alla bilägare göra hela tiden. Det är deras skyldighet att allt fungerar. Bilprovningen har blivit en instution som bilägare använder för att få en arbetsorder som gör bilprovningen och staten nöjda. De finns egentligen till för att kontrollera att bilägaren följer sina skyldigheter..........
 
Citroen Berlingo 1.6 HDi med 25' mil är det att köpa sig problem eller hur ser det ut?
 
C
N Niq skrev:
Idag är det bara jag tar nyckeln du kan vänta här.
Ojdå, jag har alltid fått köra in själv. 🤔

Enda gången är när jag skulle in och handla i butiken bredvid stationen. Då gick jag in, lade nycklarna på disken och sade till personalen att "jag lägger nycklarna till ABC123 här på disken, den står här utanför" och smet sedan raskt iväg innan någon hann opponera sig. 😆
 
S Stefan1972 skrev:
Kolla alla lampor ska alla bilägare göra hela tiden. Det är deras skyldighet att allt fungerar. Bilprovningen har blivit en instution som bilägare använder för att få en arbetsorder som gör bilprovningen och staten nöjda. De finns egentligen till för att kontrollera att bilägaren följer sina skyldigheter..........
Ja men absolut är det så, håller med i allt du skriver.
Men idag kan man ju knappt byta en lampa själv på en nyare bil, än värre med bromsarna.
 
nino nino skrev:
Citroen Berlingo 1.6 HDi med 25' mil är det att köpa sig problem eller hur ser det ut?
Finns det något bra skäl att köpa en diesel? Hdi är väl en diesel?
 
nino nino skrev:
Citroen Berlingo 1.6 HDi med 25' mil är det att köpa sig problem eller hur ser det ut?
Höga mil är väl som att singla slant. Motorn är bra och beprövad iallafall
 
S Stefan1972 skrev:
Kolla alla lampor ska alla bilägare göra hela tiden. Det är deras skyldighet att allt fungerar. Bilprovningen har blivit en instution som bilägare använder för att få en arbetsorder som gör bilprovningen och staten nöjda. De finns egentligen till för att kontrollera att bilägaren följer sina skyldigheter..........
Ja den där säkerhetskontrollen som man får lära sig på körskolan ska man ju egentligen inte bara göra på sin uppkörning, utan varje gång man ska ut och köra med bilen ;)
 
C
S Stefan1972 skrev:
Kolla alla lampor ska alla bilägare göra hela tiden.
Det finns väl inte en bil tillverkad de senaste 30 åren som inte håller koll på lamporna själv?
 
  • Gilla
camaro z28 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ojdå, jag har alltid fått köra in själv. 🤔

Enda gången är när jag skulle in och handla i butiken bredvid stationen. Då gick jag in, lade nycklarna på disken och sade till personalen att "jag lägger nycklarna till ABC123 här på disken, den står här utanför" och smet sedan raskt iväg innan någon hann opponera sig. 😆
Förr sådär mitten till slutet på 90 talet när jag skruvade lite mera med diverse bilar så kunde man fara till bes stationen på morgonen o lämna bilen där så besiktigade dom den under dagen när dom fick tid. Vet inte när dom slutade med sådan service för jag tröttnade på att leka med andras gamla bilar
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.