Isakare Isakare skrev:
Nytt komplett vred med lås kostar 500:- på V-parts.
Köpte ett själv i vintras.
Borrade även du ut det gamla låset?
Går kroken att låsa med urborrat nyckellås som om det stöldskyddet inte fanns? Som en dörr utan lås, menar jag.
 
Intet Intet skrev:
Borrade även du ut det gamla låset?
Går kroken att låsa med urborrat nyckellås som om det stöldskyddet inte fanns? Som en dörr utan lås, menar jag.
Du kan få problem på besiktningen. Jag fick inte besikta utan låsbart eftersom Thule tyckte att låsfunktionen ingick i säkerhetsanordningen (fick själv läsa på besiktningens dator).
Hade borrat bort cylindern och körde utan, men fick ombes med nytt lock+lås.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Borrade även du ut det gamla låset?
Går kroken att låsa med urborrat nyckellås som om det stöldskyddet inte fanns? Som en dörr utan lås, menar jag.
Nä, peta bort locket bredvid så har du en 8 mm mutter där, då får du bort hela vredet.
Jag fick ur gamla låset och fick fart på det, men vredet var söndervridet, så jag köpte ett nytt.
Tror inte det går utan lås.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Nya tomgångsmotorn fungerade inte så bra dessvärre. Nåja skroten har väll fler 👍

 
  • Ledsen
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nä, peta bort locket bredvid så har du en 8 mm mutter där, då får du bort hela vredet.
Jag fick ur gamla låset och fick fart på det, men vredet var söndervridet, så jag köpte ett nytt.
Tror inte det går utan lås.
Så den låsbara dragkroken kan låsas upp med en 8mm hylsa?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så den låsbara dragkroken kan låsas upp med en 8mm hylsa?
8 mm huvudnyckel 🤓
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så den låsbara dragkroken kan låsas upp med en 8mm hylsa?
Ja.
Men kroken lossnar inte för att man tar bort vredet.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja.
Men kroken lossnar inte för att man tar bort vredet.
Så nyckellåset måste till för att få bort kroken?
 
Intet Intet skrev:
Så nyckellåset måste till för att få bort kroken?
Det är en arm som lossar kroken, går med en pollygrip.
Låset gör bara att man inte kan trycka in vredet, det måste tryckas in för att träffa armen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Sök på Brink, så kommer du nog hitta en massa om hur det funkar.
"Sveriges vanligaste dragkrok" sa mannen på besiktningen, original på alla Volvobilar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En sån har väl trummor bak ??
Bör gå minst 20" mil innan de behöver repareras.
En sidofråga ang trumbromsar.. håller dom generellt mkt längre än klossar
 
putte22 putte22 skrev:
En sidofråga ang trumbromsar.. håller dom generellt mkt längre än klossar
Ja, en bra trumbroms håller flera gånger längre, skivor bak på en vardagsbil i Sverige med vårt vägsalt är nästa hål i huvudet.
Trumbromsen utsätts inte allt i samma utsträckning om den är bra utförd, oftast är det bara dammigt i trumman när man tar bort den, sällan nått rostar fast där.
Jag bytte nyligen på en Renault Clio -07 för första gången, bilen hade gått 23" mil.
Backarna var inte helt slut, men cylindrarna hade börjat läcka bromsvätska.
Bytte även trummorna (Kunden hade köpt allt) med det hade inte behövts.
Skivor bak, 5-10" mil beroende på hur bilen körs.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Sen ska man ha med sig att ID4an är en bakhjulsdriven elbil, så den har rätt kraftig bromsverkan utan bromsar på grund regenereringen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen ska man ha med sig att ID4an är en bakhjulsdriven elbil, så den har rätt kraftig bromsverkan utan bromsar på grund regenereringen.
Då kan man anta att de inte används alls, alltså?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då kan man anta att de inte används alls, alltså?
Vid hög laddgrad och kraftigare inbromsningar så skulle jag tro att den används, samt vid parkering.
Men jag har inte stenhård koll, brukar sitta i bilen när bilen bromsar 😬😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.