Själva ackumulatortanken (efter att golvet är plant) kommer jag att ställa på 5 st fyrkants rör i stål ca 5 mm godstjocklek, ungefär cc 60 med 45 mm isolerskivor mellan rören.
Pannan kommer att stå på betongplatta.

Men nu har jag möjlighet att anpassa höjden för plattan till pannan i förhållande till golvet där ackumulatortanken står. Och därmed kan jag alltså anpassa höjden för returledning panna/returledning ackumulatortank.

Frågan är hur man skall tänka angående dessa höjd placeringar av returledningar panna/ ack-tank, med tanke på bra självcirkulation vid tex strömavbrott?

Eller spelar detta ingen större roll?
 
G
Hej.

Har du gjort din beställning av tank?

Vad blir pris och leveranstid från Husqvarna tanksvets på en sådan här?
 
Grayscale: Hej, detta drog ut på tiden. Och nu är det ju semestertider. Annars skulle det på Husqvarna tanksvets ta ca 2-3 veckor.

Jag fick för några månader sedan pris på en av mina första ritningar. Det är samma volym som nu, men har nu lagt till typ 17 st röranslutningar extra..

Oklart nu om/hur det förändrar priset. (Har skickat den uppdaterade ritningen, men inte fått något svar än.)
Priset jag fick från början var 35000 + moms & frakt.

Jag skickade även prisförfrågan till Extuna i Falun. Dem tog ett fast literpris på 16 kr ink. moms, oavsett hur mycket röranslutningar man ville ha i tanken.

Skickade även till Götlinds svets, men dem blev dyrast när det gäller denna tanken.
 
G
Om Husqvarna höjer priset med alla extra anslutningar så låter nog Extuna som det bättre valet.
Har någon sagt något om kostnader för invändiga slingor (som du visserligen inte skulle ha)?

Vilka mått kommer du ha? Hur mycket isolering?

Har de du pratat med sagt något om utstickande saker ovan tanken?
Jämför med Baxi's rektangulära tankar så är deras 3000L tank på 3150L med de mått de angivit (750x2400x1750), men de har också en manlucka på ovansidan som sticker ut en bra bit.
Med samma fotavtryck så räcker det med 166cm höjd för att nå 3000L (räknat på angivna/yttre mått).
 
Grayscale: Japp det stämmer. Jag har dessutom ungefär lika långt till Husqvarna som till Falun, då jag planerar att hämta tanken själv med släpkärra.

Har inte undersökt vad det skulle kosta med slingor i tanken hos någon av tidigare nämnda tillverkare, då jag själv inte kommer att köra med det.

På grund av pannrummets utformning, och att jag vill ha en stor rektangulär tank på ca 3000 liter, så blir
måtten:
Längd: 2200 mm.
Bredd: 800 mm.
Höjd: 170 mm.

Efter att ha flytspacklat ytan plan där tanken skall stå, så kommer jag att skruva fast fyrkantsrör 50x50x4 och isolera ca cc 60, som tanken skall stå på.
På alla sidorna blir det 2x95 mm isolerskivor.
På toppen ca 250 mm isolerskivor.
Kommer sedan att bygga en låda runt detta med osb/gips.
Alla rörmuffar förutom den till elpatron och den till tankavluftningen (Den sistnämnda vill jag kunna påverka vinkling på rördragning i efterhand) kommer av tanktillverkaren att förlängas så röranslutningarna hamnar utanför lådan runt tanken.

Det enda som kommer sticka ut ovanför tanktoppen på min tank, är en avluftningsmuff som kopplas till ångröret/öppen expansion.
 
G
Förutsätter att du menar 1700 i höjd, men det blir verkligen inget annat än anslutningar som sticker ut i ovankant? Undrar varför Baxi har manluckor på sina exempelbilder då...

Smart att låta alla anslutnignar sticka ut en bra bit. Har inte bestämt hur jag vill ha det än och om man ska koppla direkt på pannkretsen eller inte, samt hur många slingor mm.

Själv är planen troligen
800 bredd.
1900 längd.
2000 höjd.
Men då min kommer stå i ett ouppvärmt utrymme blir det 45+2x170 runtom och 45+3x170 ovan. Undertill är pannrummets tak med 120 isolering.
Jag är mest orolig om golvet kommer hålla då jag vill ställa den på höloftet i en gammal ladugård. Det blir ju ändå ca 4 ton som ska vara på hyfsat liten area. Men några fyrkantsrör som extrahjälp kanske räcker ifall de murade väggarna undertill är bärande.

Hur gör du med de gamla acktankarna? Jag har en plan om att spara en som expansion, men måste se om den får plats uppe bland takstolarna i ladugården...
 
Grayscale: Japp jag glömde visst en nolla.. 1700 mm hög blir tanken.

Jag har sett att baxi har manlucka på sina tankar. Men vad jag förstått så är det inget som Husqvarna tanksvets kör med på sina tankar.
Men bra att du påpekade detta.
Jag ska dubbelkolla detta när jag beställer tanken.

Ja står den i ouppvärmt utrymme är det ju bra att ta till ordentligt med isolering.
Min panna & tank står i källaren, så spillvärmen kommer huset till godo.

Ja med din placering av tanken är det nog bäst att försöka räkna på hållfastheten.
Min tank står på betongplatta. Fyrkantsrören i mitt fall är för att få upp den lite så att jag kan isolera lite under den. I ditt fall, rätt placerade, kan dem säkert fördela lasten.

Jag har sålt min gamla anläggning ink. 2 st 500 liters ackumulatortankar.
Jag kommer att låta tillverka ett öppet rostfritt expansionskärl på 200 liter, som jag kommer att placera i en garderob bredvid köket.

Men det är väl ingen dum ide att använda en mindre acktank som exp.kärl, om det är möjligt.
 
En acktank som expkärl är mindre lämpligt då den kommer att rosta inifrån. T.o.m rostfria expkärl kan rosta så det blir läckage. Mitt 120 liters rostfria expkärl höll ca 20 år sedan började det läcka i en svetsskarv. Kärlet var placerat på vinden och är isolerat. Men jag har ett rostfritt tråg monterat under. Och tack vara trågets avtappningsrör ned till pannrummet, avslöjades läckage innan det blev någon större skada
 
Jag har en bivalent shunt till golvärmen som först tar från returen på radiatorkretsen innan den tar från tanken.
Oftas räcker det, och returen blir kall.

Klart du skall ha ett öppet kärl, Om du inte tillverkar det själv så låt inga klåpare göra det.
Många svetsar rostfria kärl utan rotgas och med bristfällig inträngning så det blir spaltkorrosion.
Det som finns på hyllan hos Ahlsell verkar vara skräp, i alla fall med avseende på svetsning
 
Roli: Det var ju smart med uppsamlingskärl under med svallerrör. Jag är inne på en liknande lösning där jag skall ha mitt kärl.
 
Andreas: Din lösning av shuntning till golvvärmen verkar ju effektiv och bra.

Jag kommer köra med ett rostfritt öppet expansionskärl på 200 liter. Det är en vän som ska svetsa kärlet åt mig. Han är pensionerad svetsare och har svetsat mycket rostfria rör och behållare inom glass tillverkning.

Hade tänkt mig att kärlet skulle se ut så här:

Ritning av ett öppet rostfritt expansionskärl, 200 liter, med markeringar för vattenståndställ, paraffinolja, och kopplingar till panna och ack-tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har då bla kikat på Stenolofanders ritningar av öppna expansionskärl här på forumet.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
G
Fredde: Hur har det gått med din beställning av tank? Jag har fått svar från Husqvarna, Extuna och Baxi med priser på 3kbm och fyra slingor. Baxi var klart dyrast, men även snabbast på 4v. De andra skulle komma någon gång mellan sept/okt och låg likvärdigt i pris.

Jag har lyckats lista ut vart jag ska ha min tank och hur golvet ska förstärkas. Nu överväger jag att ta varmvatten via en TVA istället för slingor för att sänka kostnaden lite. Men det kanske är dumt, jag vet inte, då jag ska behålla så mycket jag kan av det vi har i dagsläget och bara byta panna och tank...
 
Grayscale: Jag har beställt min tank från Husqvarna för några veckor sedan. Jag skall få den i september.

Jag kommer att bygga en TVA senare i höst/vinter. Har en 110 liters el-beredare, så den får stå för varmvattnet tills vidare. El-beredaren kommer jag koppla i serie efter TVA:n sen.
 
G
Hur blev med dina anslutningar? Jag kan inte bestämma mig för mina.

Fick en offert av dem på 61k med fyra slingor. Lev sept/okt.
Ska ta bort en slinga, men måste bestämma mig för placering av allt annat.
 
Har en lien fundering på tank / tankar.

Spelar det någon roll om man har en, två, tre eller fyra tankar?

Alltså skulle 3 x 750 L funka lika bra som 1 tank på 2250L
Eller 4x 750L lika bra som en tank på 3000L??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.