Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
 
  • Haha
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
R
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Investera i guld är ganska safe samt sällan sjunker och värde över tid..
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Investera i guld är ganska safe samt sällan sjunker och värde över tid..
Jag jag gjort det. Köpte även silver nyligen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Du kan headga mot börsen, typ Xact Bear
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
Gör saker som gör dig lycklig, att tänka på pengar gör dig inte det oavsett om man har för mycket eller för lite.
Många med mycket pengar säger det själva, pengarna ger ej lycka, bara större frihet och ett problem mindre (om man inte skapar problem med pengarna dvs).
 
  • Gilla
galento och 13 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Man kan ju fundera på vad du bygger din tro på att vi går in i en lågkonjunktur. Vi är väl mer troligt på väg ur en skulle jag säga. Stabilare svensk ekonomi är på väg med sjunkande inflation och därmed sjunkande räntor. Du kan ju satsa på börsen framgent ändå. Det finns väl marknader som tillgodoser det läge vi befinner oss i globalt. Läs europeisk försvarsindustri.
Men….om jag hade de problemen skulle jag köpa en burk vax och polera teslan en gång till eller skaffa mig en bättre ekonomisk rådgivare än ett forum på nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 19 till
  • Laddar…
Om du har trott det länge (?) så har du en negativ inställning till något som garanterat är positivt.
Börsen kommer gå upp med att ekonomier växer, och bara av befolkningstillväxt är detta garanterat i ett längre perspektiv.

Så du ska ge pengar regelbundet till någon som investerar dem åt dig och har en positiv syn och slänga bort inloggningskoden till ditt konto. Om du sätter in dem månadsvis i indexfonder så kommer du över en cykel inte träffa toppen, inte träffa botten men bli fullinvesterad på ett bekvämt sätt. När börsen har gått ner så får du se det som att du köpt billigt.

Har du en investeringshorisont på mer än 10 år är detta bombsäkert.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Gör saker som gör dig lycklig, att tänka på pengar gör dig inte det oavsett om man har för mycket eller för lite.
Många med mycket pengar säger det själva, pengarna ger ej lycka, bara större frihet och ett problem mindre (om man inte skapar problem med pengarna dvs).
Bekymrad är jag inte men jag vill inte heller kasta mina surt förvärvade pengar i sjön. Jag har redan det jag tycker är kul, så någon fritid till grubblerier finns inte. Mina leksaker kostar helt enkelt ganska lite.
 
Folk borde ligga på knä och be för att vi får en dipp som 2007-2009 eller 2001-2002 igen så de kan köpa för alla potatisar de har. Det är " opportunity of a lifetime" för dem som kan se runt hörn.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Folk borde ligga på knä och be för att vi får en dipp som 2007-2009 eller 2001-2002 igen så de kan köpa för alla potatisar de har. Det är " opportunity of a lifetime" för dem som kan se runt hörn.
Så är det. Jag köpte huset på nittiotalet strax efter bostadsbubblan. Mäklaren ringde och frågade när jag hade tid att titta på huset. Då budades det neråt.
 
Växla in allt i bitcoin. :)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
G
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Skänka pengar till de som kan förvalta dem bättre till de som faktiskt behöver.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Ta kontakt med någon lokal förening eller kyrkan och se om du kan bidra till att utsatta barn/familjer får lite extra hjälp.
 
  • Gilla
jocke31 och 12 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Ta kontakt med någon lokal förening eller kyrkan och se om du kan bidra till att utsatta barn/familjer får lite extra hjälp.
Det gör jag redan fast i mitt fall går det till djur i nöd samt till Palestinier.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Växla in allt i bitcoin. :)
Det där är rätt intressant. Problemet är att jag inte kan ett skvatt om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.