E elmont skrev:
Ta ur säkringen så behöver du inte vara rädd för strömmen.
Och se till att mäta så du vet att du kopplat bort rätt säkring.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Glöm inte att kolla så att skruvarna i dosringen är tillräckligt långa för att passa till den nya panelens djup. Det är M3 gänga, sen får du kolla om det är grov- eller fingänga också. Så länge du är försiktig är chansen extremt minimal att något ska hända, och inte en jäkel kommer ärligt talat bry sig att du gör detta själv.

** Edit: om uttagen sitter med klor så spelar ovan ingen roll. Men ett tips är att också skruva fast uttagets metallram i panelen. Gipsskruv brukar få plats bakom plastlocket när man monterar tillbaka det. Detta är för att inte uttaget ska lossna när man sliter ut dammsugarsladden efter 271947e gången. **

För din egen skull hade jag inte klippt ringarna, utan lärt mig hur man skruva i vägguttag. Tag chansen! Du kan även ha nytta av det längre fram om ett uttag går sönder och du måste byta det. Tjonga i en lampa i uttaget och bryt säkring tills lampan slocknar. Ta ett foto på hur det är inkopplat eller skriv upp, sen är det bara att kopiera inkopplingen efteråt. Lycka till!
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
OBS, det finns även skruv med en "trägänga" så innan du drar igång se vad du har och köp längre dosskruvar av samma sort.
Det finns tre olika typer, trägänga, m3 och m3 med dubbelgäng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Först och främst kan man ändå säga att det mesta är "Lagligt", ur den bemärkelsen. Varken vanliga Poliser, eller några "Elpoliser" sätter någon i fängelse för hempul.
Men sedan finns det naturligtvis bestämmelser och typer av lagar om vad man får, och inte får.
Enkelt sett, så kan man först säga att du ska både kunna och förstå det ju tänker göra till 100%. Kan du det så kan du göra det mesta gällande instsllationer upp tll 230V. Allt utom att röra något i säkringsskåpet.
Men som sagt, kan och förstår du inte hur man koppar in en trappbrytare exempelvis, så låter du bli.
Det finns som sagt mer exakta regler om vad man får och inte får. Men att lära sig allt det är inte heller lätt. Använd sunt förnuft, och koppla bara upp till 230V.
 
A AG A skrev:
Först och främst kan man ändå säga att det mesta är "Lagligt", ur den bemärkelsen.
Nej det är inte lagligt utan ett brottsligt agerande.

A AG A skrev:
Varken vanliga Poliser, eller några "Elpoliser" sätter någon i fängelse för hempul.
Nej gudskelov skiter nog alla i om man sätter dit några förhöjningsringar. Det är vi helt ense om. Likafullt är det ett elinstallationsarbete som kräver ”behörighet”.

Den dag hempulet exempelvis leder till en olycka torde intresset från rättsvårdande organ öka…

A AG A skrev:
Allt utom att röra något i säkringsskåpet.
Var hittar du lagstöd för detta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Först och främst kan man ändå säga att det mesta är "Lagligt", ur den bemärkelsen. Varken vanliga Poliser, eller några "Elpoliser" sätter någon i fängelse för hempul.
Men sedan finns det naturligtvis bestämmelser och typer av lagar om vad man får, och inte får.
Enkelt sett, så kan man först säga att du ska både kunna och förstå det ju tänker göra till 100%. Kan du det så kan du göra det mesta gällande instsllationer upp tll 230V. Allt utom att röra något i säkringsskåpet.
Men som sagt, kan och förstår du inte hur man koppar in en trappbrytare exempelvis, så låter du bli.
Det finns som sagt mer exakta regler om vad man får och inte får. Men att lära sig allt det är inte heller lätt. Använd sunt förnuft, och koppla bara upp till 230V.
Nej! Se länk om du inte har koll, https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Glöm inte att kolla så att skruvarna i dosringen är tillräckligt långa för att passa till den nya panelens djup. Det är M3 gänga, sen får du kolla om det är grov- eller fingänga också. Så länge du är försiktig är chansen extremt minimal att något ska hända, och inte en jäkel kommer ärligt talat bry sig att du gör detta själv.

** Edit: om uttagen sitter med klor så spelar ovan ingen roll. Men ett tips är att också skruva fast uttagets metallram i panelen. Gipsskruv brukar få plats bakom plastlocket när man monterar tillbaka det. Detta är för att inte uttaget ska lossna när man sliter ut dammsugarsladden efter 271947e gången. **

För din egen skull hade jag inte klippt ringarna, utan lärt mig hur man skruva i vägguttag. Tag chansen! Du kan även ha nytta av det längre fram om ett uttag går sönder och du måste byta det. Tjonga i en lampa i uttaget och bryt säkring tills lampan slocknar. Ta ett foto på hur det är inkopplat eller skriv upp, sen är det bara att kopiera inkopplingen efteråt. Lycka till!
Tack för tipsen! Jag kanske tar och skruvar vägguttaget på riktigt ändå - någongång ska man väl lära sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
OBS, det finns även skruv med en "trägänga" så innan du drar igång se vad du har och köp längre dosskruvar av samma sort.
Det finns tre olika typer, trägänga, m3 och m3 med dubbelgäng.
Jag köpte påbyggnadsringar på Clas Ohlson och då följde det med längre skruvar. Var visserligen tvungen att kapa skruvarna ca 15mm men det ordnade sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Först och främst kan man ändå säga att det mesta är "Lagligt", ur den bemärkelsen. Varken vanliga Poliser, eller några "Elpoliser" sätter någon i fängelse för hempul.
Men sedan finns det naturligtvis bestämmelser och typer av lagar om vad man får, och inte får.
Enkelt sett, så kan man först säga att du ska både kunna och förstå det ju tänker göra till 100%. Kan du det så kan du göra det mesta gällande instsllationer upp tll 230V. Allt utom att röra något i säkringsskåpet.
Men som sagt, kan och förstår du inte hur man koppar in en trappbrytare exempelvis, så låter du bli.
Det finns som sagt mer exakta regler om vad man får och inte får. Men att lära sig allt det är inte heller lätt. Använd sunt förnuft, och koppla bara upp till 230V.
Att ersätta kunnande med "sunt förnuft" torde inte hålla så värst länge. Jag har alltid undrat vad som är sunt förnuft? Jag tycker att det är nått folk som inte riktigt vet svänger sig med.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att ersätta kunnande med "sunt förnuft" torde inte hålla så värst länge. Jag har alltid undrat vad som är sunt förnuft? Jag tycker att det är nått folk som inte riktigt vet svänger sig med.
Sunt förnuft passar bäst i en grupp av människor ( J .Bornemark)
Summan av allas kunskap kan vara bra. Men fan vet om det gäller el🤔🫣
Om man istället tänker bemötande/handleda brukare så kan det vara det bästa om man har koll på eventuell egen vinning. "För att vi genuint tror att det är det bästa baserat på vad vi ser att du gillar". Inte " det är bekvämast för mig/kollegorna".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte lagligt utan ett brottsligt agerande.

Nej gudskelov skiter nog alla i om man sätter dit några förhöjningsringar. Det är vi helt ense om. Likafullt är det ett elinstallationsarbete som kräver ”behörighet”.

Den dag hempulet exempelvis leder till en olycka torde intresset från rättsvårdande organ öka…


Var hittar du lagstöd för detta?
Vad är det egentligen du vill ha sagt. Det går tamigfaan inte att yppa ett ord på detta forum, utan att du måste märka ord, eller anmärka pettitesser.
Du gör allt för att missförstå allt som sägs.
Kan du verkligen inte lära dig och hålla tyst någongång?
 
A AG A skrev:
Kan du verkligen inte lära dig och hålla tyst någongång?
A AG A skrev:
Idiot!!!
Hmm…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att ersätta kunnande med "sunt förnuft" torde inte hålla så värst länge. Jag har alltid undrat vad som är sunt förnuft? Jag tycker att det är nått folk som inte riktigt vet svänger sig med.
Har jag på något sätt sagt att man bara kan ersätta kunnande med sunt förnuft. Nu blir jag jävligt förbannad. Varför i helsike kan du inte läsa vad jag skriver, och tänka som en vuxen människa. Är det så förbaskat svårt att förstå vanligt skrivspråk? Du har väl förfasiken inte gravt autistisk, så du bara kan läsa och tolka bokstavligt.
Om det nu är så att du, och vissa förrymda "TV-spelsfigurer" har så jäkla svårt att begripa. Så tror jag faktiskt att TS, och annat normalt folk, utan vidare förstod hur jag menar.
 
A AG A skrev:
Är det så förbaskat svårt att förstå vanligt skrivspråk?
Inte alls. Du är väldigt tydlig.

A AG A skrev:
du ska både kunna och förstå det ju tänker göra till 100%. Kan du det så kan du göra det mesta gällande instsllationer upp tll 230V.
Men du har helt fel!
TS frågade:
E ErikJohansson7659 skrev:
vad jag som lekman själv får göra med el.
Och du hjälper inte TS med din okunskap.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.