Hej, är det någon här som har byggt nytt och kan ge lite input i något av dessa två olika fall:

1. Hus som är nybyggt enligt nuvarande byggsätt, med isolering från 220 och uppåt, med värmekälla antingen Luft/vattenpump eller bergvärme, och som använder huset till sommarstuga, och vinterställer det under vintern med 15 grader inomhus. Vad kostnaden då ligger på ungefär i värmekostnader /mån eller /år (och hur stort är då huset?)?

2. Hus som är nybyggt enligt nuvarande byggsätt, med isolering från 220 och uppåt, med värmekälla antingen Luft/vattenpump eller bergvärme. Vad kostnaden då ligger på ungefär i värmekostnader /mån eller /år (och hur stort är då huset?)?

Skulle behöva få lite känsla på driftskostnad på nytt hus om man skall söka lån.
Tack på förhand
 
R
Man behöver göra en energiberäkning på huset men då behöver dom som gör det ha konstruktionen på golv, vägg, tak samt vilka fönster och hur stora ytor dessa täcker en planritning. Sedan uppvärmningssätt mm..
 
R Rejäl skrev:
Man behöver göra en energiberäkning på huset men då behöver dom som gör det ha konstruktionen på golv, vägg, tak samt vilka fönster och hur stora ytor dessa täcker en planritning. Sedan uppvärmningssätt mm..
Ja jag förstår. Dock var jag bara ute efter en ca månadspeng på uppvärmning sommar/vinter vad ett nybyggt hus ligger på
 
R
N Nygge72 skrev:
Ja jag förstår. Dock var jag bara ute efter en ca månadspeng på uppvärmning sommar/vinter vad ett nybyggt hus ligger på
Ja då behöver du vända dig till en som kan räkna på det som sagt, med det du har uppget så får man inga pålitliga siffror bara gissningar om ens någon vågar det😊
 
Nybyggda hus brukar ha en frånluftsvärmepump som ger en förbrukning som jag uppskattar till ca 6000 kWh/år för uppvärmning och varmvatten i Dalarna. Till det kommer också ca 5000 kWh hushålls-el, alltså 11000 kWh/år el vilket kanske kostar totalt runt 25 tkr per år. Till det kommer sedan sophämtningen som du kan se på kommunens hemsida vad det kostar. Likaså kostnaden för vattnet. Man får räkna med att en familj på fyra pers konsumerar minst 200 m3 vatten per år. En mindre kostnad för bredband tillkommer beroende på vad man väljer. Fastighetsavgift typ 10 tkr/år och hemvillaförsäkring för kanske lika mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nybyggda hus brukar ha en frånluftsvärmepump som ger en förbrukning som jag uppskattar till ca 6000 kWh/år för uppvärmning och varmvatten i Dalarna. Till det kommer också ca 5000 kWh hushålls-el, alltså 11000 kWh/år el vilket kanske kostar totalt runt 25 tkr per år. Till det kommer sedan sophämtningen som du kan se på kommunens hemsida vad det kostar. Likaså kostnaden för vattnet. Man får räkna med att en familj på fyra pers konsumerar minst 200 m3 vatten per år. En mindre kostnad för bredband tillkommer beroende på vad man väljer. Fastighetsavgift typ 10 tkr/år och hemvillaförsäkring för kanske lika mycket.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.