F
C cpalm skrev:
Och anledningen till det är väl att det finns regler (inom och utom EU) som tvingar tillverkarna att ge var och en tillgång till samma reservdelar, dokumentation och verktyg som "märkesverkstaden" har.

Även om det (ännu) inte finns några regler inom EU som tvingar tillverkarna att överhuvudtaget tillhandahålla reservdelar.
Ja, men tillverkarna behöver inte ge bort sin diagnostikutrustning gratis, och det gör dom inte heller.
 
C
F fsn skrev:
Ja, men tillverkarna behöver inte ge bort sin diagnostikutrustning gratis, och det gör dom inte heller.
Nä, så är det ju. Men i och med att den överhuvudtaget är tillgänglig är det som tur är oftast kluriga typer som kan luska ut hur den fungerar så att åtminstone en viss del av funktionerna blir tillgängliga i alternativa produkter som är lite mer åtkomliga för konsumenten.
 
F fsn skrev:
Och då förstår jag inte alls vad ditt problem är? Nya tvingande lagar hade betytt att du hittat din koppling. Eller är det så att ditt problem är att tillverkarna gör nya modeller? I sådana fall har du problem och väderkvarnar.

Och nej, det har inte alls alla (eller någon?) tillverkare öppet och tom tillgängligt för slutanvändaren att använda eller inbyggt i bilen. Det kräver extrerna diagnostikprogram och skall man ha original från tillverkaren är det helt orimliga kostnader i inköp och prenumerationer påuppdateringar samt även kostsamma utbildningar. Där är Tesla rätt unika, må vara en skitbil på många sätt, men helt lysande och unik på andra. Helt klart byggd för att kunna repareras.
men det var just det som var min poäng från början.......det finns inga lagar eller regler som många tror att tillverkarna ska ha alla dela i 15-20 år.......Sen har jag inte sagt nånting om vad som är tillgängligt eller inte vad gäller repmöjligheter kontra verkstäder. Den biten är det du som har öppnat upp diskussionen om. Jag har enbart belyst lagerförda originaldelar från biltillverkaren.
Vad jag vet har även tesla moduler som utgått och som efter mycket om och men numera kan repareras i usa men lämnar du bilen till tesla så tillhanda håller de bara svaret att det utgått. De med äldre tesla får även de vända sig till andra.......
 
K
DennisCA DennisCA skrev:
Tyvärr har jag ofta dåliga erfarenheter av tredjepartsdelarna och detta fenomen verkar bli allt mera utbrett, delar så dåliga att bilen inte funkar.

Har just nu ett extra bränslefilter från "Proparts" sittandes, men med tanke på vad jag läste om han som försökte byta på sin 900a så funderar jag köpa ett bosch istället, fick han göra för att bilen skulle starta igen och nä det satt inte bak å fram...

Samma upplevde jag med en annan del förra året, delen höll en månad, originalet höll 30 år. Blev igen att söka upp en del av OEM tillverkaren och den har nu hållit ett år.
Jo så kan det mycket väl vara. Jag har väldigt bra ställe jag vänder mig till för nya delar . Han som har det vet ofta hur kvaliten på olika delar och pris grupper är så än så länge har allt gått väldigt bra när jag följt hans råd. Autodoc vägrar jag handla ifrån.
 
galento
Kan nämna att framhjulslagren på Volvon
börjar höras nu men Biltemalagren höll i 6 år då.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Kan nämna att framhjulslagren på Volvon
börjar höras nu men Biltemalagren höll i 6 år då.
Fann mätarställningen : ca 3700 mil.
 
galento galento skrev:
Fann mätarställningen : ca 3700 mil.
Tycker det är lite underligt hur delar slits på min V70. Har bytt hjulager bak och fram på vänster sida men inget på höger. Vänstra styrstagsänden har jag bytt 2 gånger den högra har jag inte bytt. Höger kulled har jag bytt 2 gånger men inte vänstra.
 
N Niq skrev:
Tycker det är lite underligt hur delar slits på min V70. Har bytt hjulager bak och fram på vänster sida men inget på höger. Vänstra styrstagsänden har jag bytt 2 gånger den högra har jag inte bytt. Höger kulled har jag bytt 2 gånger men inte vänstra.
Hur mycket har den rullat vid varje byte. Ny V70 -08, och körde i 24000 mil utan några sådana byten. Det enda var främre bussningar i bakvagnen som gav upp halvvägs och de nya hade visst en annan konstruktion/tillverkning.
 
A AndersS skrev:
Hur mycket har den rullat vid varje byte. Ny V70 -08, och körde i 24000 mil utan några sådana byten. Det enda var främre bussningar i bakvagnen som gav upp halvvägs och de nya hade visst en annan konstruktion/tillverkning.
Jag har inte hållit reda på hur långt den gått mellan varje byte. Men bilen hade gått lite över 300000 km när jag köpte den och har nu just slagit om till 400000km. Jag har en andra karossens V70. Den är annorlunda än tredje karrosen.

Fruns V70 från 13 behövde nya hjullager fram lite innan 300000km men den tror jag inte att jag bytte några andra leder på. Men kommer inte ihåg vad som var bytt innan vi köpte den
 
galento galento skrev:
Fann mätarställningen : ca 3700 mil.
På Corollan kunde jag köra nära 10-dubbla den längden innan första hjullagret börja märkas

Eller om man vill de första arbetena på drivlinan med hjullager (1), styrled (1) och en avsnurrad drivaxel som smalnat 30% i perferi av rost under en vibrationsdämpare och tappat typ 70% av sin vridtålighet, började först efter 34000 mil och ca 17 år.
 
A AndersS skrev:
Hur mycket har den rullat vid varje byte. Ny V70 -08, och körde i 24000 mil utan några sådana byten. Det enda var främre bussningar i bakvagnen som gav upp halvvägs och de nya hade visst en annan konstruktion/tillverkning.
Det verka inte vara milen utan tiden som avgör när främre bakvagnsbussningarna ger upp på V70.
 
N Niq skrev:
Tycker det är lite underligt hur delar slits på min V70. Har bytt hjulager bak och fram på vänster sida men inget på höger. Vänstra styrstagsänden har jag bytt 2 gånger den högra har jag inte bytt. Höger kulled har jag bytt 2 gånger men inte vänstra.
Min första tanke är: vart köper du delarna du byter ut?
 
Första jordfelet jag sett på länge

 
T
Själv har jag raka rör på 3 av 6 jänkare😬 eller egentligen 2 av 5, en e frugans
 
Tokslut Tokslut skrev:
Min första tanke är: vart köper du delarna du byter ut?
Från Motonet hittills. Men jag har alltid valt delar som ska vara av bättre kvalitet. Tror det Tüv förra gången jag bytte styrstagsända. Nu andra gången beställde jag en kamoka från Trodo för den var billigast. Ska sälja bilen bara jag fått den besiktigad.

Någon som vet var man hittar en billig styrvinkelgivare till en 07a V70?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.