Hej Alla smarta byggahusmänniskor.
Vi har köpt ett hus i skärgården som inte har sett en målarborste sen det byggdes för 40 år sen. Huset är målat med röd slamfärg och planen är att måla om det i sommar. Då det ligger i skärgården har fasaden fått utså det mesta (se bilder) min tanke är att investera in en MULTIBORSTE RYOBI RY18PCB-0 ONE+ (då vi har massa av dessa verktyg)

Vad tror ni om det, någon som har smarta tips? Förstör vi huset? Bör vi gnugga med sandpapper? Borste?

Tacksam för tips och trix. Tack på förhand
 
  • Slitet rödmålat träfasad med fläckar och mögel, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sliten röd slamfärg på husfasad med flagnande färg och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtryckstvätta, låt torka ordentligt, måla. (y)
 
Jag är lite nyfiken på hur det gick med detta. Sitter själv och funderar på samma maskin för att borsta ett gammalt slamfärgsmålat hus.
 
4774
K Kaka S skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det gick med detta. Sitter själv och funderar på samma maskin för att borsta ett gammalt slamfärgsmålat hus.
Vad är det för fel med en vanlig sopborste?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kaka S skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det gick med detta. Sitter själv och funderar på samma maskin för att borsta ett gammalt slamfärgsmålat hus.
Vi körde på med borsthuvuden. Gick bra. Skulle jag göra om det skulle jag dock köpa en skrapa och skrapa kanterna på plankorna. Kändes som att borstarna inte kom år bra där.
 
  • Gilla
Kaka S
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad är det för fel med en vanlig sopborste?
Jag tänkte att det skulle gå fortare och spara mer på kroppen med en sopmaskin jämfört mer att borsta för hand. Men jag kanske överskattar kraften som behövs. I vårt fall är huset gammalt, 100 år i år, och panelen inte i något vidare skick, så det blir en sista(?) målning innan det är dags för fasadbyte, så den är alls inte lika jämn som bilderna som trådskaparen lagt upp.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Totte_S
Den här typen av borste tycker jag är bra till fasadborstning eftersom den skrubbar hela vägen nerifrån och upp, till skillnad från en rak piassavakvast. Finns öven varianter med anslutning för vattenslang. Kolla båtaffärer eller tillbehör för fordonstvätt av större maskiner tex Swedol.
Blå igelkottsborste för fasadborstning med runda borststrån och anslutning för vattenslang, rekommenderad för båtar och stora maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kaka S och 1 till
  • Laddar…
4774
K Kaka S skrev:
Jag tänkte att det skulle gå fortare och spara mer på kroppen med en sopmaskin jämfört mer att borsta för hand. Men jag kanske överskattar kraften som behövs. I vårt fall är huset gammalt, 100 år i år, och panelen inte i något vidare skick, så det blir en sista(?) målning innan det är dags för fasadbyte, så den är alls inte lika jämn som bilderna som trådskaparen lagt upp.
Vårt hus är från 1600 talet och hur gammal panelen är på själva ursprungliga delen på huset vet jag inte, resten byttes 2005 men märkligt nog så ser all panel likadant ut. Väldigt torr men hellre det än fuktig.
Själv tycker jag att det värsta med att sopa är att jag kan snyta ut färgen i evigheter pga det moln av torr färg som omger en.
 
  • Gilla
Kaka S och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Den är rätt dyr
Kan man säga...
 
  • Haha
Kaka S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.