Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    675 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    871
R Rkarlsson skrev:
Som man öppnar alla andra paket från skånemejerier som är 1,5 liter. Korken fanns bara på 1 liters.
På lantmjölken (Åsens) var det väl skruvkork både på de gamla plastdunkarna och 1,5l tetrorna?
 
F fribygg skrev:
På lantmjölken (Åsens) var det väl skruvkork både på de gamla plastdunkarna och 1,5l tetrorna?
Ingen aning. Jag har bara druckit Skånemejerier =) Eller jag dricker inte ren mjölk utan blandar bara.
Men skånemejerier har haft den gamla sorten i hela mitt liv, förr även på 1 liters. Vi har inga dunkar, det är väl inte miljövänligt ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Ingen aning. Jag har bara druckit Skånemejerier =) Eller jag dricker inte ren mjölk utan blandar bara.
Men skånemejerier har haft den gamla sorten i hela mitt liv, förr även på 1 liters. Vi har inga dunkar, det är väl inte miljövänligt ;)
Skånemejerier står det på lantmjölken, de nya 1,5 liters tetrorna påstods vara miljövänliga när man slutade med plastdunkarna..
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Eller jag dricker inte ren mjölk utan blandar bara.
White russian är gott. :D
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast alla lobbar ju för den egna filosofin...........Jag har svårt att tro att det är nåt negativt med att plast eldas upp för att skapa energi i det fallet. Det kanske gör att de slipper köpa in andra sämre bränslen också......
Vi går ju mer och mer mot att alla material ska kunna återvinnas men det är långt kvar till att få det till 100%. Tills dess får man nog acceptera att saker och ting eldas för att skapa energi också.
 
F fribygg skrev:
Skånemejerier står det på lantmjölken, de nya 1,5 liters tetrorna påstods vara miljövänliga när man slutade med plastdunkarna..
Det kan stämma. Vi köper bara den blå mellanmjölken. Till 99% 1,5 liters. =)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
White russian är gott. :D
Blandar bara med protein faktiskt :D Dricker inte alkohol typ.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Blandar bara med protein faktiskt :D Dricker inte alkohol typ.
Smart. Sparar pengar, slipper vara bakis, kan alltid köra bil, slipper ångra dumma saker man sagt.

Men jag gillar white russian (dock är det nog flera år sedan jag gjorde en sist, jag borde kanske köpa en flaska kalhua och sen kolla Big Lebowski någon kväll).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Smart. Sparar pengar, slipper vara bakis, kan alltid köra bil, slipper ångra dumma saker man sagt.

Men jag gillar white russian (dock är det nog flera år sedan jag gjorde en sist, jag borde kanske köpa en flaska kalhua och sen kolla Big Lebowski någon kväll).
Sprit är gott. Men prioriterar annat än det nu för tiden =) Och det gör tydligen umgängeskretsen med för de dricker inte heller :)

Man skulle kanske gjort en mjölkdrink på semestern, med en fin skånemejerier utan skruvkork :D
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Mikael_L
Det går ju att göra trevliga mjölk och kaffedrinkar för varma sommardagar med.
Strunta i kaffelikören, använd bara ett gott mörkrostat hyfsat starkt kaffe istället.

Sen brukar jag experimentera med lite av varje, vad som faller mig in. Kallt sådant kaffe och kall mjölk brukar vara basen, sen kan jag hiva i lite vaniljglass, eller åtminstone någon isbit, prova att krydda med kanel, riva lite choklad på toppen, krydda med lite vanilj.
Ja det är bara att experimentera, allt blir drickbart, det mesta blir rätt gott.

Men men... nu är jag värsta offtopic-banditen, jag ber alla om ursäkt. :)
 
  • Gilla
  • Arg
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Eftet att ha haft dem några månader så är det inget jag tänker på längre, skruvar av och skruvar på med lite annan teknik. Var min fru som först konstaterade det.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Unikt namn
Samma material kliver ned för avfallstrappan.
Bruk
>Återbruk
-> Materialåtervinn
---> Energiåtervinn
------>Deponi

Men förpackningar behöver inte designas dumt så de orsakar onödigt spill av innehåll "i miljöns namn".
 
D Dilato skrev:
Det intressanta är att om korken sitter kvar på pappersförpacknngen kommer den att eldas upp som processenergi för pappersmaskinen.

Tar man bort korken och lägger korken i insamling för plastförpackningar så återvinns den.

[länk]
Fast Tetra Pak har flera informationsfilmer där de visar hur tetran mals, löses upp och metall, plast och pappersråvara sorteras. Om det i praktiken sker eller inte måste ju vara upp till återvinningsanläggningen. En annan anläggning kan ju säga att det kvittar överhuvudtaget hur du sorterar, vi eldar allt.

Det är tråkigt att man inte är öppen vad man i teorin kan göra och vad man specifikt gör på en viss anläggning. Det är nog många som lägger stor energi på att sortera för att sen allt blandas ett steg senare.

Det gör ju inte att man ska ge upp sortering, men att det är viktigt förstå om den manuella försorteringen har någon nytta.
 
Kan meddela att det har löst sig
En avskuren mjölkförpackning, en skruvdragare och ett vinglas med lite mjölk på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bara dricka upp 1 liter mjölk innan den blir dålig om 4h och 10min
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.