Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    675 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    871
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Menar du pure pak? Tetror har väl ingen kork.
 
F
Jag tycker att det är en försämring pga att locket ofta hamnar i vägen vid upphällning och orsakar spill o söl. För min del absolut ingen förändring avseende miljö.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
"Plastkapsyler ska sitta fast
Efter den 2 juli måste dryckesbehållare vara utformade så att plastlocket sitter fast under hela användningen. Det gäller för flaskor och kartonger under tre liter, men inte för plastkorkar som sitter på glas- eller metallflaskor."

Undrar var logiken finns i att det inte gäller metall eller glas?
 
A Alexn72 skrev:
Undrar var logiken finns i att det inte gäller metall eller glas?
De återvinns väl inte på samma sätt antar jag.
 
A Arne_Planka skrev:
De återvinns väl inte på samma sätt antar jag.
Men de var väl plastkorkar i naturen som var problemet...
 
De pratade korkar på radio, och reportern sa: Det blev problem hemma nu när det är sommar och man behöver PET flaskor. Jag hade många flaskor men fick leta som tusan för att hitta korkar.

Det finns alltså folk som inte sätter tillbaka korken ??
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eftersom plastkorkarna nu sitter fast ska de sorteras som pappersförpackning. Det borde då innebära, att det är fritt fram att slänga plastförpackningarna i pappersinsamlingen. Eller hur?
 
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
De pratade korkar på radio, och reportern sa: Det blev problem hemma nu när det är sommar och man behöver PET flaskor. Jag hade många flaskor men fick leta som tusan för att hitta korkar.

Det finns alltså folk som inte sätter tillbaka korken ??
Eller så skarvar reportern lite för att fostra lyssnarna till att tycka att EU-reformen är bra. Reportrar i Sverige är ju inte sällan fokuserande på att predika för och fostra sina mediekonsumenter.

Den rimliga mediala vinkeln hade ju annars varit att kritiskt granska makten: Varför införs denna EU-omfattande detaljreglering av plastkorkar, vem gynnas och gör karriär på detta och hur kunde EUs avfallsdirektiv glida igenom på rekordtid? Många intressanta och obesvarade frågor.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vem hade kunnat komma på denna innovation 😂 Ett paket ekologisk mjölk utan plastkork med en svensk flagga, text om miljövänlighet och röd rabattetikett som visar 50% rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är ju bara hur man öppnar den nu...
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Finns det ingen kork, är den bara att kasta. Tänk om någon kan komma på ett "vika ut och forma som en pip-funktion", det vore något för en AI.

Intet
 
  • Haha
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Eftersom plastkorkarna nu sitter fast ska de sorteras som pappersförpackning. Det borde då innebära, att det är fritt fram att slänga plastförpackningarna i pappersinsamlingen. Eller hur?
nja den där omvända logiken fungerar inte så enkelt......... plastavskiljningen i returpappershanteringen är inte dimensionerad för mer plast än papper.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
"Plastkapsyler ska sitta fast
Efter den 2 juli måste dryckesbehållare vara utformade så att plastlocket sitter fast under hela användningen. Det gäller för flaskor och kartonger under tre liter, men inte för plastkorkar som sitter på glas- eller metallflaskor."

Undrar var logiken finns i att det inte gäller metall eller glas?
för att metall och glas inte har nån direkt urskiljning av plast i hanteringen. Allt annat än de materialen sorteras nog som sopor bara.
 
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Vem hade kunnat komma på denna innovation 😂[bild]
Frågan är ju bara hur man öppnar den nu...
Jag antar att man ska skära eller klippa längs den streckade linjen ... 🙄 🙃
 
Kanske därför den gick för halva priset, folk vågar inte köpa den för de vet inte hur de ska få ur innehållet.......
 
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vem hade kunnat komma på denna innovation 😂[bild]
Frågan är ju bara hur man öppnar den nu...
Som man öppnar alla andra paket från skånemejerier som är 1,5 liter. Korken fanns bara på 1 liters.

Nu bölar väl bölefolket om att handikappade inte kan öppna en mjölkpaket som man gjort de sista 35 åren i Skåne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.