Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är väl att bedöma "rimligt mycket våld". Blir det ett slag för mycket kan man mycket väl bli dömd. Jag ser inte riktigt att den personen måste sitta minst 10 ggr längre i någon tanke om återfall och att han säkert gått fri 50 ggr tidigare.
Jag sa tidigare att högre straff skall gälla återfallsförbrytare. Det fall du drar upp rör sig typiskt om enstaka fall dels är den som döms inte aggression i sammanhanget. Det är en helt annan sak om du aktivt går in för att göra inbrott i folks bostäder. Och som sagt, det där med övervål i självförsvarssituationer är en marginalföreteelse. Förhoppningsvis kan vi dessutom få en mer tolerant linje för självförsvar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag sa tidigare att högre straff skall gälla återfallsförbrytare. Det fall du drar upp rör sig typiskt om enstaka fall dels är den som döms inte aggression i sammanhanget. Det är en helt annan sak om du aktivt går in för att göra inbrott i folks bostäder. Och som sagt, det där med övervål i självförsvarssituationer är en marginalföreteelse. Förhoppningsvis kan vi dessutom få en mer tolerant linje för självförsvar.
Jo men den stora utmaningen är väl mer att höja riskmedvetenheten hos kriminella att risken att åka dit är hög. Sen behövs det inget våld med kameror som registrerar och våldet överlåter vi till polisen att använda när man burar in någon.

Det förefaller ju vara rena "svenska smörgåsbordet" som syraattackerna beskrivs och det sprids nog mycket snabbt i de kriminella nätverken i Europa. Massvis med olåsta/oövervakade entreportar, bara att kliva in och kolla in lägenheterna efter lämpligt offer.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men den stora utmaningen är väl mer att höja riskmedvetenheten hos kriminella att risken att åka dit är hög. Sen behövs det inget våld med kameror som registrerar och våldet överlåter vi till polisen att använda när man burar in någon.
Uppenbarligen är inte risken att åka fast för inbrott särskilt stort i andra västeuropeiska länder fast de har så mycket mer kameraövervakning enligt dig. Inbrott förekommer överallt och användning av salpetersyra har förekommit i andra västeuropeiska länder i drygt 2 år.
P paralun skrev:
Det förefaller ju vara rena "svenska smörgåsbordet" som syraattackerna beskrivs och det sprids nog mycket snabbt i de kriminella nätverken i Europa. Massvis med olåsta/oövervakade entreportar, bara att kliva in och kolla in lägenheterna efter lämpligt offer.
Nej, inbrott med hjälp av syra har inte spridits snabbt i några kriminella nätverk eftersom det uppenbarligen är rätt ovanligt trots att det har pågått i mer än 2 år.
Nej, i Stockholms innerstad är det extremt ovanligt med olåsta entréportar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Sen att kolla på återfall inom tre år verkar väldigt snävt, ska det vara en indikator på en förändrad livsstil borde man titta över åtminstone tio år
Håller med så leta gärna reda på statistik som täcker en längre tidsperiod.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör det säkert. Men det skadar väl inte om det även redovisas klart här i forumet. Länkar har ibland begränsad livslängd.
Då är du välkommen att göra det. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen är inte risken att åka fast för inbrott särskilt stort i andra västeuropeiska länder fast de har så mycket mer kameraövervakning enligt dig. Inbrott förekommer överallt och användning av salpetersyra har förekommit i andra västeuropeiska länder i drygt 2 år.

Nej, inbrott med hjälp av syra har inte spridits snabbt i några kriminella nätverk eftersom det uppenbarligen är rätt ovanligt trots att det har pågått i mer än 2 år.
Nej, i Stockholms innerstad är det extremt ovanligt med olåsta entréportar.
Jo men den stora frågan då är hur man tar sig in genom entredörren för att först märka lägenhetsdörrar med lim och sedan utföra inbrotten, jag får intrycket att det är obevakade "svängdörrar" i sann svensk naivitet.

Ett svenskt "smörgåsbord" förefaller det vara, välkommen hit och plundra!
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men den stora frågan då är hur man tar sig in genom entredörren för att först märka lägenhetsdörrar med lim och sedan utföra inbrotten, jag får intrycket att det är obevakade "svängdörrar" i sann svensk naivitet.

Ett svenskt "smörgåsbord" förefaller det vara, välkommen hit och plundra!
Folk som är på väg in eller ut, t.ex. alkoholpåverkade boende, besökare, barn och hantverkare, släpper in andra, ibland först efter att ha frågat och fått till svar att den som vill in kommer från hemtjänsten eller jobbar med renoveringen på plan 3. Det lär inte ändra sig för att några av de årliga 20 000 inbrotten sker med salpetersyra.

Det är ju inte heller någon skillnad från andra länder som sagt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Folk som är på väg in eller ut, t.ex. alkoholpåverkade boende, besökare, barn och hantverkare, släpper in andra, ibland först efter att ha frågat och fått till svar att den som vill in kommer från hemtjänsten eller jobbar med renoveringen på plan 3. Det lär inte ändra sig för att några av de årliga 20 000 inbrotten sker med salpetersyra.

Det är ju inte heller någon skillnad från andra länder som sagt.
Jo det är nog hög tid att försäkringsbolagen tar i med hårdhandskarna och ställer krav och olika avgifter beroende på vilket skydd det är både för en egen lägenhet samt in i en fastighet.
Varför ska kollektivet betala för naivitet!?
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det är nog hög tid att försäkringsbolagen tar i med hårdhandskarna och ställer krav och olika avgifter beroende på vilket skydd det är både för en egen lägenhet samt in i en fastighet.
Varför ska kollektivet betala för naivitet!?
Försäkringsbolag för hemförsäkringar kan förstås inte ställa krav på andra än den försäkringen gäller för. Dessutom vet ju försäkringsbolagen att övervakningskameror är rätt betydelselösa i sammanhanget.

Så vitt jag vet varierar premien för och utbetalningar från hemförsäkringar på en massa saker t.ex. område och olika sorters skydd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Jag sa tidigare att högre straff skall gälla återfallsförbrytare. Det fall du drar upp rör sig typiskt om enstaka fall dels är den som döms inte aggression i sammanhanget. Det är en helt annan sak om du aktivt går in för att göra inbrott i folks bostäder. Och som sagt, det där med övervål i självförsvarssituationer är en marginalföreteelse. Förhoppningsvis kan vi dessutom få en mer tolerant linje för självförsvar.
Ja, det fall jag tar upp är rätt ovanligt, men det var ett svar på önskan att förlänga alla straff med minst 10 ggr, där jag ville nyansera lite.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet varierar premien för och utbetalningar från hemförsäkringar på en massa saker t.ex. område och olika sorters skydd.
Det där med premierabatter för olika sorters skyddsåtgärder är ju något som gått i perioder bland försäkringsbolagen. Har uppfattat att det just nu inte är något försäkringsbolagen premierar, men skall inte påstå att jag känner mig direkt uppdaterad, så det kanske är tillbaka(?)
 
P paralun skrev:
Jo men den stora utmaningen är väl mer att höja riskmedvetenheten hos kriminella att risken att åka dit är hög. Sen behövs det inget våld med kameror som registrerar och våldet överlåter vi till polisen att använda när man burar in någon.

Det förefaller ju vara rena "svenska smörgåsbordet" som syraattackerna beskrivs och det sprids nog mycket snabbt i de kriminella nätverken i Europa. Massvis med olåsta/oövervakade entreportar, bara att kliva in och kolla in lägenheterna efter lämpligt offer.
Det krävs dels larm och gallergrindar som jag beskrivit tidigare. Dessutom behövs någon som faktiskt griper inbrottstjuvarna. Detta får bli en uppgift för väktare, som efter kortare utbildning ges ökande befogenheter.

Det krävs inget geni för att gripa tjuvarna om ditt larm skickar kamerabilder till centralen samt till de väktare som råkar befinna sig i närheten. Sedan behöver vi snabba rättegångar och ett förpassande till fängelser med låg standard samt tvång på kroppsarbete. Detta skulle troligen lösa problemen utan att man behöver ta till extrema åtgärder.

Det som krävs är politisk vilja, men det verkar vara svårt att hitta. En analogi kan göras med tullpersonal, som i många år inte hade rätt att stoppa uppenbara stöldtransporter över gränserna men där man nu glädjande nog verkar ha nyktra till.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det krävs dels larm och gallergrindar som jag beskrivit tidigare. Dessutom behövs någon som faktiskt griper inbrottstjuvarna. Detta får bli en uppgift för väktare, som efter kortare utbildning ges ökande befogenheter.

Det krävs inget geni för att gripa tjuvarna om ditt larm skickar kamerabilder till centralen samt till de väktare som råkar befinna sig i närheten. Sedan behöver vi snabba rättegångar och ett förpassande till fängelser med låg standard samt tvång på kroppsarbete. Detta skulle troligen lösa problemen utan att man behöver ta till extrema åtgärder.

Det som krävs är politisk vilja, men det verkar vara svårt att hitta. En analogi kan göras med tullpersonal, som i många år inte hade rätt att stoppa uppenbara stöldtransporter över gränserna men där man nu glädjande nog verkar ha nyktra till.
Att gripa inbrottstjuvar på bar gärning kräver inte särskilda befogenheter
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att gripa inbrottstjuvar på bar gärning kräver inte särskilda befogenheter
I praktiken finns risk att de gör fysiskt motstånd och då krävs våld. Dessutom måste väktarna få in tjuvarna i sin skåpbil där bak och köra dem till förhörs- och rättegångsstationen där de processas och döms, för vidare transport till fånglägret. I enklaste fallet måste de köras till polisstationen, om nu polisen har tid. Så jag antar att väktarna behöver utrustas med stark tårgas, batong, elpistol och handfängsel. Denna utrustning och utbildning krävs dessutom för att gripa stöldligor i affärer där ett antal muskulösa typer ställer sig vid ingången medans resten länsar butiken.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det krävs dels larm och gallergrindar som jag beskrivit tidigare. Dessutom behövs någon som faktiskt griper inbrottstjuvarna. Detta får bli en uppgift för väktare, som efter kortare utbildning ges ökande befogenheter.

Det krävs inget geni för att gripa tjuvarna om ditt larm skickar kamerabilder till centralen samt till de väktare som råkar befinna sig i närheten. Sedan behöver vi snabba rättegångar och ett förpassande till fängelser med låg standard samt tvång på kroppsarbete. Detta skulle troligen lösa problemen utan att man behöver ta till extrema åtgärder.

Det som krävs är politisk vilja, men det verkar vara svårt att hitta. En analogi kan göras med tullpersonal, som i många år inte hade rätt att stoppa uppenbara stöldtransporter över gränserna men där man nu glädjande nog verkar ha nyktra till.
Jo men den politiska viljan har vi ju nu och att det måste bli ett slut på den flummiga naiviteten.

Sen angående den stora satsningen på kameror så är det ju ganska lustigt att det påbörjades av föregående regering som insåg dilemmat vi hamnat i. Jag tror inte det behövs hårdare straff mer än för brott med högt straffvärde som begås av unga personer, det förefaller inte vara någon höjdare att sitta i fängelse.
Alternativet ett hederligt arbete måste blir tydligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.