Dagens tips är bageri Normandie i Linköping. Deras bullar får lätt 10/10 i betyg 😍.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Kladdkakelängd, från 7Eleven, kladdig, chokladig och söt. 😋
En kladdkaka på en vit tallrik med blommönster bredvid en kopp svart kaffe på ett bord med mönstrad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
I förrgår (onsdag 10 juli) så hade jag som uppgift att finna ett fikaställe/kafé i närheten av Solna (Stockholm) och helst inte något generiskt som Waynes eller Espresso House. Så, med lite söknIng hittade jag till(baka) ett ställe som jag senast besökte för sisådär 15 år sedan, Café Sjöstugan vid Brunnsvikens strand.
Lite avlägset men många besökare, gott om plats denna dag.
[bild][bild][bild][bild][bild][länk]

Goda, stooooora, smörgåsar (jag som inte äter så mycket bad om en låda, fick en sådan och ett tack för att de är glada över att ingen mat spills).
Sjönära, finns sittplatser på brygga om vädret tillåter, annars många bord i trädgårdsmiljö. Mysigt, inkluderande.
Sjöstugan är toppen! Fika av bra (inte mästerlig) kvalitet och superfin miljö. Nu har jag inte varit där på ett tag men det enda problemet med Sjöstugan är att ibland är det så mycket folk så det är lååååånga köer och svårt att hitta någonstans att sitta. Att ta med sig tålamod och en picknickfilt kan vara bra.

I ungefär samma område på Ulriksdals slottsområde kan jag rekommendera Café Svalkan, ett sommarcafe som drivs av Betlehemskyrkan. Inte samma sortiment som ett "vanligt" café och hembakt i varierande grad. Hit kommer man dock för miljön och lugnet. Tidigare kunde man även hyra kanot här, osäkert om man fortfarande kan göra det. Prisvärt som fan och badmöjligheter inpå knuten. Mycket trevligare än Ulriksdals Trädgårdscafé som är en aning överskattat, dyyyyrt och rätt omysigt när massorna kommer med det fina vädret.

Men sådär knappt ett år senare, tillbaka till J❤️mtland och då specifikt:

Café Stocke Titt som ligger på Frösö Hembygdsgård. Tidigare har det under lång tid enligt uppgift varit något av en turistfälla men under nuvarande ledning är det i.a.f. toppen. Väldigt barnvänligt eftersom hembygdsgården har en äventyrsbana. Här snackar vi klassiskt Cafésortiment av mycket hög kvalitet. Härlig miljö med en kort promenad (närmsta vägen) till Storsjöns vatten eller en lite längre promenad ut till Bynäset där det finns goda badmöjligheter så ta med badkläder. Eller skippa badkläderna eftersom det finns gott om utrymme 😇

L 'Oxalis i Änge, Offerdal. Franskt Café och Restaurang med riktigt hög kvalitet. Fokus på hantverket och lokala råvaror. Tyvärr har dom precis meddelat att dom stänger för gott v. 40 efter mindre än ett år 😓 Man saknar inte kon förrän båset är tomt, skäms på er offerdalsbonnlurkar 🤬 Med det sagt så finns fortfarande chansen att njuta deras bakverk eller käk. Dom kör bl.a. fikabuffé lite då och då!

Föllinge Bed and Breakfast, cafe och Kakeria i ...... Föllinge. Obviously inget klassikt café utan det är liksom lite av varje. Brukar alltid ha något hembakt i form av småkakor, kärleksmums etc. Dessutom kan man alltid be Maria sno ihop en av sina smaskiga räkmackor att käka på verandan eller ta med sig. Här har du förövrigt en mycket god och prisvärd lunchbuffé.

Sörbodarna vid Bakvattnet. Klassiskt sommarcafé i fantastisk levande fäbodsmijö. Gissningsvis har vi lite skoternördar här på BH som känner till området med Åkersjön och Bakvattnet väl.

Kastar in ett lunchtips i form av Skärvångens Bymejeri. Sveriges förmodligen mest prisbelönta gårdsmejeri serverar ostbuffé varje dag sommartid. 5-10 minuters promenad för att kompakta osten i kistan tar dig till getgården som lev. mjölk till osten du precis överdoserat på. Numera har dom även rättigheter så du som inte kör kan med fördel skölja ner osten med ett Château de Bonnläpp

Speciellt L 'Oxalis och Sörbodarna rekommenderas! Men kolla alltid webbsidor/sociala medier innan för att vara säker på attt det är öppet!
 
  • Gilla
  • Älska
Tovan och 5 till
  • Laddar…
Maria T
B Bästerortarn skrev:
Sjöstugan är toppen! Fika av bra (inte mästerlig) kvalitet och superfin miljö. Nu har jag inte varit där på ett tag men det enda problemet med Sjöstugan är att ibland är det så mycket folk så det är lååååånga köer och svårt att hitta någonstans att sitta. Att ta med sig tålamod och en picknickfilt kan vara bra.

I ungefär samma område på Ulriksdals slottsområde kan jag rekommendera Café Svalkan, ett sommarcafe som drivs av Betlehemskyrkan. Inte samma sortiment som ett "vanligt" café och hembakt i varierande grad. Hit kommer man dock för miljön och lugnet. Tidigare kunde man även hyra kanot här, osäkert om man fortfarande kan göra det. Prisvärt som fan och badmöjligheter inpå knuten. Mycket trevligare än Ulriksdals Trädgårdscafé som är en aning överskattat, dyyyyrt och rätt omysigt när massorna kommer med det fina vädret.

Men sådär knappt ett år senare, tillbaka till J❤️mtland och då specifikt:

Café Stocke Titt som ligger på Frösö Hembygdsgård. Tidigare har det under lång tid enligt uppgift varit något av en turistfälla men under nuvarande ledning är det i.a.f. toppen. Väldigt barnvänligt eftersom hembygdsgården har en äventyrsbana. Här snackar vi klassiskt Cafésortiment av mycket hög kvalitet. Härlig miljö med en kort promenad (närmsta vägen) till Storsjöns vatten eller en lite längre promenad ut till Bynäset där det finns goda badmöjligheter så ta med badkläder. Eller skippa badkläderna eftersom det finns gott om utrymme 😇

L 'Oxalis i Änge, Offerdal. Franskt Café och Restaurang med riktigt hög kvalitet. Fokus på hantverket och lokala råvaror. Tyvärr har dom precis meddelat att dom stänger för gott v. 40 efter mindre än ett år 😓 Man saknar inte kon förrän båset är tomt, skäms på er offerdalsbonnlurkar 🤬 Med det sagt så finns fortfarande chansen att njuta deras bakverk eller käk. Dom kör bl.a. fikabuffé lite då och då!

Föllinge Bed and Breakfast, cafe och Kakeria i ...... Föllinge. Obviously inget klassikt café utan det är liksom lite av varje. Brukar alltid ha något hembakt i form av småkakor, kärleksmums etc. Dessutom kan man alltid be Maria sno ihop en av sina smaskiga räkmackor att käka på verandan eller ta med sig. Här har du förövrigt en mycket god och prisvärd lunchbuffé.

Sörbodarna vid Bakvattnet. Klassiskt sommarcafé i fantastisk levande fäbodsmijö. Gissningsvis har vi lite skoternördar här på BH som känner till området med Åkersjön och Bakvattnet väl.

Kastar in ett lunchtips i form av Skärvångens Bymejeri. Sveriges förmodligen mest prisbelönta gårdsmejeri serverar ostbuffé varje dag sommartid. 5-10 minuters promenad för att kompakta osten i kistan tar dig till getgården som lev. mjölk till osten du precis överdoserat på. Numera har dom även rättigheter så du som inte kör kan med fördel skölja ner osten med ett Château de Bonnläpp

Speciellt L 'Oxalis och Sörbodarna rekommenderas! Men kolla alltid webbsidor/sociala medier innan för att vara säker på attt det är öppet!
Svalkan är magiskt, deras enorma bullar och "långpannekaka" med röda vinbär till mycket rimliga priser, det kan jag längta efter. Verkar som det finns chans för mig att åka dit i sommar.

Stocke Titt var jag på 1994, minns det för att jag hade lånat en bil av min kompis för att vår egen hade fått nått akut fel som var dyrt att få åtgärdat innan semestern. Vi hade hyrt ett hus i Duved, så otroligt vackert på sommaren.
Tackar för de andra smaskiga tipsen! 🍰🎂🧁🍮
 
BirgitS
Maria T Maria T skrev:
I förrgår (onsdag 10 juli) så hade jag som uppgift att finna ett fikaställe/kafé i närheten av Solna (Stockholm) och helst inte något generiskt som Waynes eller Espresso House. Så, med lite söknIng hittade jag till(baka) ett ställe som jag senast besökte för sisådär 15 år sedan, Café Sjöstugan vid Brunnsvikens strand.
Lite avlägset men många besökare, gott om plats denna dag.
[bild][bild][bild][bild][bild][länk]

Goda, stooooora, smörgåsar (jag som inte äter så mycket bad om en låda, fick en sådan och ett tack för att de är glada över att ingen mat spills).
Sjönära, finns sittplatser på brygga om vädret tillåter, annars många bord i trädgårdsmiljö. Mysigt, inkluderande.
Vi var till Sjöstugan förra veckan och blev inte helt nöjda. Sambon beställde deras paj vid 3-tiden och den hade stått alldeles för länge och hela pajskalet var alldeles mjukt och geggigt. Så undvik pajer efter lunchtid. Utsikten var däremot jättefin där vi satt ute på bryggan.
 
Maria T
BirgitS BirgitS skrev:
Vi var till Sjöstugan förra veckan och blev inte helt nöjda. Sambon beställde deras paj vid 3-tiden och den hade stått alldeles för länge och hela pajskalet var alldeles mjukt och geggigt. Så undvik pajer efter lunchtid. Utsikten var däremot jättefin där vi satt ute på bryggan.
Så trist, soggig paj är inte gott 👎. Smörgåsarna vi valde var enorma, fick med oss varsin halva hem som lunch till dagen efter.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Allunbrukets kaffestuga vid Asmundtorp i östra Skåne. En liten pärla på landsbygden. Mer miljön än utbudet av kaffebröd.

[bild]
Det är ohyggligt charmig miljö.. har varit där några gånger (inte alltför långt dit). Det är ett riktigt "sommarkafé" :) där man ska sitta ute och sippa på hemlagad saft.. (okok.. bara jag som kanske väljer det.. hehe). Maken gillar menyn mer än jag.. (årets har vi dock inte utforskat)
 
Har varit på ett första besök (för året) på CAFE SMEDJAN i flyinge.. det är ett väldigt charmigt ställe om man gillar "gammal-industri-look" :) (och ännu bättre om man dessutom gillar att gå runt på en extremt fin plantshop)

De har inte jättestort utbud på mat och bakverk, men några lättare "måltider" och några bakverk.. dessutom brukar det finnas glass!

Tyvärr var deras nya meny för året inte så imponerande i mina ögon.. de bytte ut allt helt enkelt.. och därmed försvann min/våra favoriter.. :(

Vi har inget emot förnyelse, men ja.. tyvärr känns det inte lockande längre!

De har hakat på pinsatrenden.. (och den har jag inte provat än, men det är inte nått jag riktigt åker till ett cafe för heller)

Brödskiva med Skagenröra, garnityr av salladsblad, citronskiva och dill på en blå tallrik, liggande på ett rustikt träbord med bestick och dryck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåja.. jag beställde en brödbit med "Skagenröra" på.. och de andra i sällskapet beställde en macka med lax och avokadokräm på..

Jag brukar inte beställa skagen på cafe heller.. så det var första gången (jag brukade köpa pastasallad med lax där.. eller räkmacka.. eller varm smörgås.. men alla är numer borttagna).

Min macka var god, skagenröra var inte för "majonäsig".. och det var mycket räkor! De andra tyckte inte deras mackor var äckliga eller så, men de var inte nöjda.. de var för lite lax och på tok för mycket avokadokräm på! .. och jag provade en knivudd av avokadoröra som nån av dem lämnade och jag höll på att bli tokig på "den fejkade vitlöksbismaken" som satt kvar i min mun i evigheter.. (och jag tog bara pytte.. )

Synd på maten/mackorna..

Men fortfarande charmigt ställe.. med supergoda bakverk :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Allunbrukets kaffestuga vid Asmundtorp i östra Skåne. En liten pärla på landsbygden. Mer miljön än utbudet av kaffebröd.

[bild]
Måste bara göra en lite rättelse så att folk inte åker fel, Alunbrukets kaffestuga ligger vid Andrarum, inte Asmundtorp(som ligger cirka 7,7 mil västerut i närheten av Landskrona.)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.