Hej

Jag har ingen erfarenhet av el - men i elaffären sa man att det gick bra att byta strömställare själv.

Nu har jag gett mig på den utmaningen och förstår mekaniken, kan få den att sitta som den ska och sådär.

Enda kruxet: den fungerar inte. :)

Det är andra symboler i den nya i förhållande till den gamla. R heter nu X, och så vidare.

Undrar om någon ser på bilden här vad jag har gjort för fel? Bifogar bild.

Mvh Micke
 
  • Två närbilder av strömställare, en röd och en vit. Den röda är märkt med "P", "Q", "A" och "R" och den vita med andra symboler som "X" och "1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B =X
P = L
Bruna eller svarta ska flyttas till L på högra brytaren
 
  • Gilla
mikkelo
  • Laddar…
Svart in på L och brun på Pil1
 
  • Gilla
mikkelo
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Svart in på L och brun på Pil1
Jag tittar noga men hittar bannemig inget L?
 
mikkelo mikkelo skrev:
Jag tittar noga men hittar bannemig inget L?
Nere till höger
 
  • Gilla
mikkelo och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nere till höger
Tusen tack! Det funkade! 🙏🏼
 
E elmont skrev:
B =X
P = L
Bruna eller svarta ska flyttas till L på högra brytaren
Stort Tack!
 
mikkelo mikkelo skrev:
Tusen tack! Det funkade! 🙏🏼
Klart det gör 😉
Sen funkar det även att ha bruna på pil utan ettan men då kommer den släcka när man trycker uppåt och inte neråt som är det normala. I min värld är det fel (elektriker till yrket) och sådant jag stör mig på (yrkesskadad).
 
mikkelo mikkelo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av el - men i elaffären sa man att det gick bra att byta strömställare själv.
Det är behörighetsfritt att byta en strömställare ja, men det betyder inte att man kan. Om du inte har kunskapen och erfarenheten så får du inte.

I en utopisk värld så är alla strömställare lika. Men verkligheten är tyvärr inte så, utan tillverkaren finner det lämpligt att flytta runt på terminalerna.

På din gamla strömställare är ledningen kopplad mellan "P" och "pil ut". Så ska det vara. "P" är ingången.

På din nya strömställare så har de döpt om "P" till "L", och flyttat på den 😢 Du finner "L" nere till höger. Denna strömställare är en sk trapp, den växlar ingången L mellan två utgångar "pil ut" som du finner på ovansidan. Välj en av dessa.
 
Purre Purre skrev:
Klart det gör 😉
Sen funkar det även att ha bruna på pil utan ettan men då kommer den släcka när man trycker uppåt och inte neråt som är det normala. I min värld är det fel (elektriker till yrket) och sådant jag stör mig på (yrkesskadad).
Ha...då fattar jag bättre. Jag är född och uppvuxen i Danmark och har altid stört mig på hur på/av är omvänd jämfört med i Danmark. Det finns såklart inget fel och rätt, bara vana och ovana. :)
 
E elmont skrev:
Nja, i AMA EL står det att slutning ska ske vid manöver uppåt.
[länk]
Dock knappast nått som var man har i sin ägo.
Ah, man kanske har samma i DK numera? Får kolla nästa gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.