Har en FM Mattsson Vattenutkastaren (Trädgårdskran) som läcker vatten varje gång man stänger av den när vattenslangen är I kopplad. Jag undrar om det är normalt, för kranen har en automatisk avtappning.

Eller är det fel på en packning kanske? Se bilderna. När man stänger av kranen utan att ha slangen I kopplad läcks inget vatten överhuvudtagit från kranen. Varför? Tack för all råd och tips.
Jeff
 
  • FM Mattsson vattenutkastare ansluten till en vattenslang, fäst vid en vägg, med tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FM Mattsson utomhuskran monterad på vägg med text "Med automatisk urtömmning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FM Mattsson vattenutkastare med slang kopplad, indikerar läckage vid avstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Automatisk tömning av röret och ventilen så att utkastaren inte kan frysa trots slangen sitter kopplad, om det skulle komma frostnätter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Det är frysskyddet. Kranen ska tömas på vatten när man stängt kranen. Kommer det då tillbaka vatten från slangen så rinner det ut där. Det är därför du inte märker det utan slang.
 
  • Gilla
Jimmy Engelbrecht och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Knepet för att slippa blöta socker är att inte stänga sprutmunstycket/spolpistolen eller vad man nu har längst ut på slangen först utan man stänger utkastaren först, så smiter det mesta vatten ut den vanliga vägen och mycket mindre kommer ur dräneringshålet.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Har en FM Mattsson Vattenutkastaren (Trädgårdskran) som läcker vatten varje gång man stänger av den när vattenslangen är I kopplad. Jag undrar om det är normalt, för kranen har en automatisk avtappning.

Eller är det fel på en packning kanske? Se bilderna. När man stänger av kranen utan att ha slangen I kopplad läcks inget vatten överhuvudtagit från kranen. Varför? Tack för all råd och tips.
Jeff
Vi har exakt lika dan FM Mattsson utkastare (-96) som läcker/rinner längs med slangen när kranen är påslagen. Jag stängde vattentillförseln på baksidan av väggen, lossade kranhyslan med skiftnyckel och drog försiktigt ur axeln ur kranen, konstaterade att en packning spruckit... har försökt hitta en exakt lika dan rund gummipackning för att ersätta men endast hittat för stora/små, viktigt att det är exakt tjocklek på ringen, om du lyckas hitta en sån ring tipsa gärna mig!! Jag löste det tillfälligt med att linda lite gängtejp runt den trasiga ringen o skruvade tillbaka... så läcker kanske hälften nu
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Vi har exakt lika dan FM Mattsson utkastare (-96) som läcker/rinner längs med slangen när kranen är påslagen. Jag stängde vattentillförseln på baksidan av väggen, lossade kranhyslan med skiftnyckel och drog försiktigt ur axeln ur kranen, konstaterade att en packning spruckit... har försökt hitta en exakt lika dan rund gummipackning för att ersätta men endast hittat för stora/små, viktigt att det är exakt tjocklek på ringen, om du lyckas hitta en sån ring tipsa gärna mig!! Jag löste det tillfälligt med att linda lite gängtejp runt den trasiga ringen o skruvade tillbaka... så läcker kanske hälften nu
Jag hittade reservdel nu, det är oring nr8

378013788594543O-ring 12,42x1,78, 2-pack

https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar?includeEOSProducts=true&isPro=true&ArticleGroupCode=Trädgårdskranar
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Jag hittade reservdel nu, det är oring nr8


378013788594543O-ring 12,42x1,78, 2-pack

[länk]
Tackar!
 
Men om den läcker när den används är det ett fel (som säkert fixas med o-ringen), men att det rinner vatten när du stänger av är inte ett fel utan en ”funktion” för att förhindra frysning. Rinner det mycket vatten är det för att den tillkopplade slangen måste pytsa ut ganska mycket vatten för att trycket ska sjunka.
Kortare och styvare slang ger mindre dropp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Men om den läcker när den används är det ett fel (som säkert fixas med o-ringen), men att det rinner vatten när du stänger av är inte ett fel utan en ”funktion” för att förhindra frysning. Rinner det mycket vatten är det för att den tillkopplade slangen måste pytsa ut ganska mycket vatten för att trycket ska sjunka.
Kortare och styvare slang ger mindre dropp.
Men exakt, bra förtydligande att kranen autodränerar sig själv tillfälligt när man stänger av den, helt normalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Men om den läcker när den används är det ett fel (som säkert fixas med o-ringen), men att det rinner vatten när du stänger av är inte ett fel utan en ”funktion” för att förhindra frysning. Rinner det mycket vatten är det för att den tillkopplade slangen måste pytsa ut ganska mycket vatten för att trycket ska sjunka.
Kortare och styvare slang ger mindre dropp.
Tack för en bra förklaring!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har lyckats tömma ut 240 liter via frysskyddet nyligen. Hade slangen nere i en lite högre belägen vattentunna jag fyllt. Tänkte inte på det och stängde av när jag såg att den var full. Nästa dag när jag skulle ta en kanna vatten var tunnan nästan tom. Gick upp ett ljus efter en liten stund hur det hela gått till.

Men fullt normalt och en bra funktion, felet var hos användaren, inte utkastaren :) Går ju att dra ur slangen om den är lång och har mycket vatten i sig som man inte vill ha intill fasaden. Och lyfta den ur ev tunna såklart...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Problemet du har är snarare att kranen inte tömmer när du stänger av den utan slangen inkopplad.

Jag har samma problem. Om jag bryter ytspänningen i gardena hanen efter jag stängt kranen (pillar lite i hålet) kommer det lite vatten.

Antar att det är därför man även ska ta bort hanen innan vintern för att säkerställa att den verkligen tömmer sig efter användning.
 
  • Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Om slangen ligger i höjd över nivån på utkastaren kommer i princip hela slangen tömmas vid utkastarens mynning.

Om slangen är lång blir det en hel del vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
et du har är snarare att kranen inte tömmer när du stänger av den utan slangen inkopplad.

Jag har samma problem. Om jag bryter ytspänningen i gardena h
S Seglarvännen skrev:
Jag hittade reservdel nu, det är oring nr8


378013788594543O-ring 12,42x1,78, 2-pack

[länk]
Blandaren på bilden på ursprungliga frågan är en FMM4285
Du har troligen en snarlik blandare, FMM4290 som har en o-ring.

Men det finns ingen o-ring på FMM 4285.
Oklart varför min FMM 4285 läcker, gängan verkade väldigt smutsig, så gjorde rent, få se om det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.