Föregående husägare gjorde en bra dränering med markrännor. Vattnets riktning enligt blå pilen.

Mindre bra är att en markränna slutar i samband med en källartrapp. Väldigt olyckligt.

När det blir stopp mellan markrännan och anslutande dagvattenrör (rensgaller) så blir det översvämning i markrännan och vatten flödar (längs med gul pil) ner till källartrappan med översvämning i källaren som konsekvens.

Min plan är att förlänga markrännan enligt grön linje och ansluta dagvatten vid grön cirkel. Då kommer ev översvämning i markrännan rinna ut på gräsmattan istället.

Jag kommer behöva bila bort betong samt flytta en Sten enligt bild.

Jag har aldrig gjort något liknande, har ni tips/ideer/risker/fallgropar att dela med er av?
Tacksam för all input!
 
  • Markränna bredvid en källartrappa, med blå pil som indikerar vattnets riktning, gul pil mot trappan och grön linje för planerad förlängning av markrännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ett sista försök att få lite råd 😀
 
R
Jag skulle ha sågat ur med en typ av Motorkap, din idé bör fungera ser inga konstigheter med det😉
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle ha sågat ur med en typ av Motorkap, din idé bör fungera ser inga konstigheter med det😉
Tack! Menar du Såga i betong (och natursten) istället för att bila/knacka bort?
 
R
J jokar skrev:
Tack! Menar du Såga i betong (och natursten) istället för att bila/knacka bort?
Ja det går att såga i båda bara bila utan att ha sågat så kommer det att bli ojämn kant o fult, samt att det går mycket lättare att bila efter sågningen..
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle ha sågat ur med en typ av Motorkap, din idé bör fungera ser inga konstigheter med det😉
Det är en utmärkt ide, om man själv har en stor vinkelslip kan det oxå fungera till en betydligt lägre kostnad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det är en utmärkt ide, om man själv har en stor vinkelslip kan det oxå fungera till en betydligt lägre kostnad.
Absolut funkar det med bara man har en klinga till betong..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.