Vi ska bygga en provisorisk innervägg i vår källare. Om det blir bra med rumsdelningen kommer väggen säkert att bli kvar under många år. Av den anledningen är jag angelägen om att göra rätt så att vi inte får fukt- och mögelproblem.

Källaren är uppvärmd, där är ett ventilerat parkettgolv. Min tanke är att ställa väggen ovan på parkettgolvet, ur fuktsynpunkt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem. Det jag är mest fundersam över är hur man gör anslutningen till ytterväggen. Ytterväggen är putsad leca. Ytterväggen är torr, huset är omdränerat i modern tid, men vi har haft problem med fuktgenomträngning på några stället så jag tänker att det ändå är vettigt att göra anslutningen på ett bra sätt. Min tanke är att i övrigt bygga innerväggen med träreglar på vanligt sätt.

Jag är tacksam för alla tips!
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Som du säger så är det säkert inga problem att köra på med en vanlig vägg med träreglar och gips. Du bör kanske ha en plastdistans på 10mm mellan yttervägg och första regeln så den inte står å "suger", sen hålla ifrån gipsen 5-10mm skadar nog inte heller så får man dra en mjukfog där.

Alternativ är att köra plåtreglar och fermacell skivor för att minimera organiskt material som kan börja lukta ifall det blir fuktigt. Men som sagt så har du kanske inte det problemet men kan vara värt att kika på denna lösning ändå.

Fermacellskivor har bättre egenskaper än gips när det gäller ljud, brand och infästning. Så har du tänkt köra gips/plyfa i väggen så räcker det generellt med bara ett lager fermacell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.