Till ts,
F Feskekörka skrev:
Dvs ta av dörren och sedan greppa tag med en gångjärnsriktare och böja/knäcka den?
Det brukar fungera med dörren kvar.
Ser till att du har rätt storlek på gångjärns riktaren, den ska sitta tajt om gångjärnet. 13mm brukar de nog va.
 
uppdatering:

Jag har försökt skruva i karmskruvarna men inget händer. Jag kan skruva ut skruvarna, men när jag byter ände på verktyget för att justera ramen händer inget, som att den inte får grepp.

Jag bytte gångjärnen till nya. Blev rakare, men fortfarande väldigt tight i övre vänstra hörnet. Tar i både på höjden och på kanten och får ”pressas ihop” för att kunna stänga. Suck.

Känns som att ända snygga lösningen är att kunna komma åt karmskruvarna, och på något sätt måste det gå - då jag faktiskt lyckades justera något(bara att det blev sämre)…
 
F Feskekörka skrev:
uppdatering:

Jag har försökt skruva i karmskruvarna men inget händer. Jag kan skruva ut skruvarna, men när jag byter ände på verktyget för att justera ramen händer inget, som att den inte får grepp.

Jag bytte gångjärnen till nya. Blev rakare, men fortfarande väldigt tight i övre vänstra hörnet. Tar i både på höjden och på kanten och får ”pressas ihop” för att kunna stänga. Suck.

Känns som att ända snygga lösningen är att kunna komma åt karmskruvarna, och på något sätt måste det gå - då jag faktiskt lyckades justera något(bara att det blev sämre)…
Det är inte så att fodret är spikat både i väggen och karmen? För då behöver du lossa dom
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är inte så att fodret är spikat både i väggen och karmen? För då behöver du lossa dom
Det kan man undra jag nämnde det tidigt i tråden att det kan bero på spikning av foder att TS inte kan justera karmen jag nämnde även att han borde höja det främre sidostycket med en kil/distans men fick ingen reaktion så problemet kommer kanske inte lösas.
En kil distans behöver inte vara så avancerad det är inte jätteovanligt att använda mynt vilka är lätta att få önskad tjocklek med.
Även @tergo har påpekat att sidostycket ligger för lågt.
Det blir intressant att se hur långt tråden rullar på innan det grundläggande tas i beaktande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
om dörren sitter relativt rak på gångjärnssidan så är ju det i lod. Om sen karmen sitter fel höjdmässigt på andra sidan så kan man ju naturligtvis inte justera bort det genom att bända och greja med gångjärnen....
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Kan ge en avslutande uppdatering. Tack alla som försökt hjälpa!

Jag tog tillslut bort fodret och där bakom var någon list som var spikad i både karm och vägg. På ena sidan bara i väggen. De satt dock kloss an mot väggen, så ev blockerade detta justeringen via karmskruvarna? Tog iaf något mödosamt bort även dessa.

Så långt ingen förbättring. Men vad man kunde göra var att rucka på hela karmen, som nu var ganska instabil, och på det sättet räta upp den något. Då stängde sig dörren smidigt. Låste läget med en helt ny skruv lite ovanför en av karmskruvarna. Då blev den stabil igen. Ska nu montera tillbaka listen och bara skruva fast den, fast bara i karmen. Skulle problemet dyka upp igen tänker jag att jag kan justera det själv genom min nya skruv. Nu är jag dock redigt less på dörrar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.