Totte_S Totte_S skrev:
Den lär ju inte nått fullhöjd på 4 år, de blir ju över 10 m.
😀 "full höjd" = den höjd vederbörande önskar sin häck
 
  • Haha
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Thuja, främst sorten Brabant, kräver otroligt mycket arbete efter ett antal år då den har etablerat sig.
Nu är jag ingen vurmare för insynsskydd då det ger lika mycket utsiktshinder men vad är det för ”otroligt mycket arbete” du upplever med Brabant? Klipp den en gång om året och det var det. Jag saknar dock både lusten o utrustningen så låter en trädgårdsfirma gör jobbet, så blir ju någon tusing i drift per år.
 
T TypRätt skrev:
Nu är jag ingen vurmare för insynsskydd då det ger lika mycket utsiktshinder men vad är det för ”otroligt mycket arbete” du upplever med Brabant? Klipp den en gång om året och det var det. Jag saknar dock både lusten o utrustningen så låter en trädgårdsfirma gör jobbet, så blir ju någon tusing i drift per år.
Förre ägaren till mitt tidigare hus hade satt Brabant. Efter 10-12 år växte den kopiöst varje år med krav på maximalt fylld kärra efter (lånad) bil (hade själv ingen dragkrok) två gånger varje sommarsäsong. På den tiden hade jag inte råd anlita hjälp och RUT fanns inte. Min ambition var ju att hålla häcken något så när smal och tät. Den utvidgade mitt ordförråd med många kratfulla svordomar. Det blev en befrielse när jag sålde huset.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag vet inte om materialkostnaden på 30-35 000 kr du fick i andra inlägget stämmer men om det gör det blir ju resten av kostnaden arbete alltså 6-700 timmar.

Det är 4 månaders heltidsarbete för en snickare. Jag gissar att en händig amatör hade klarat det där på tre veckor. Särskilt med jordankare istället för att gräva ned plintar....

Utan mer information låter detta i mina öron som en helt orimlig offert. Minst dubbelt så dyrt som det borde vara. Om materialet stämmer.

Jag tycker du ska fundera på att göra det själv. Att bygga plank är ett jäkla bra förstaprojekt. Läs på ordentligt innan så du vet vad du gör, finns mycket videos på nätet också. Och skippa jordankare, det kommer bli mycket stabilare med plintar! Ett så högt och stort plank ger en stor kraft i fästena i vindbyar.....

Kör själv!👏👍😄
 
  • Gilla
Vippo
  • Laddar…
Jag säger också plantera häck. Det blir inte roligt att underhålla det där :( Gahh!
 
  • Gilla
Vippo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.