Hej!
Jag är väldigt sugen på att fixa ett lektorn till barnen (3 & 5). Grejen är jag är rätt händig av mig men ganska svag, min man är inte särskilt händig av sig men stark :D Kommer vi kunna bygga upp ett lektorn av märke Jungle Gym själva?
Blir det rakt och fint och säkert, om två ovana "amatörsnickare" ska göra det?

Sedan tänker jag på förankringen i marken. Övertänker det kanske nu men i manualen man kan se på webben står det att man, när hela lektornet är färdigt, gräver hål under två diagonala hörnstolpar, skruvar fast ett slags plintjärn, gjuter och stänger hålet. Vi har en del sten på tomten och jag vill nog veta innan om det ens kommer gå att gräva hål just där hörnstolparna kommer stå.
Kan man testgräva först och sedan bygga upp tornet medan det står på hål under två hörn så att säga, eller försvagar det konstruktionen på något sätt? Tornet verkar också för tungt för att kunna flytta det när det är klart?

Och på engelska på Jungle gyms hemsida står det att man bara ska skruva ned ankaren i marken, utan att gjuta. Är det ett alternativ eller blir det inte stabilt?

Jättetacksam för era erfarenheter!
 
S Semperpax85 skrev:
Hej!
Jag är väldigt sugen på att fixa ett lektorn till barnen (3 & 5). Grejen är jag är rätt händig av mig men ganska svag, min man är inte särskilt händig av sig men stark :D Kommer vi kunna bygga upp ett lektorn av märke Jungle Gym själva?
Blir det rakt och fint och säkert, om två ovana "amatörsnickare" ska göra det?

Sedan tänker jag på förankringen i marken. Övertänker det kanske nu men i manualen man kan se på webben står det att man, när hela lektornet är färdigt, gräver hål under två diagonala hörnstolpar, skruvar fast ett slags plintjärn, gjuter och stänger hålet. Vi har en del sten på tomten och jag vill nog veta innan om det ens kommer gå att gräva hål just där hörnstolparna kommer stå.
Kan man testgräva först och sedan bygga upp tornet medan det står på hål under två hörn så att säga, eller försvagar det konstruktionen på något sätt? Tornet verkar också för tungt för att kunna flytta det när det är klart?

Och på engelska på Jungle gyms hemsida står det att man bara ska skruva ned ankaren i marken, utan att gjuta. Är det ett alternativ eller blir det inte stabilt?

Jättetacksam för era erfarenheter!
Här är en länk till manualen förresten:
https://www.bauhaus.se/media/pdf/7553149A.pdf
 
Jag satte ihop ett liknande själv för ett år sen. Tog väl ca 2 timmar och det va inget moment som va speciellt tungt.
Jag har inte förankrat det i marken alls och ser ingen risk med det. Det är så tungt att det står stabilt ändå.
 
Alebaleportocale
Hur har ni gjort det till slut? Inga andra som har monterat?
 
Hej! Vi köpte en byggsats från djungel gym. Gjöt två plintar med snabbetong eller vad det hette, när vi var klara med stommen (när vi fortfarande kunde lyfta kalaset lite grann). Sedan tog vi det lite i taget men det tog definitivt mer än två timmar för oss 😂

Jag klädde även in nedre delen med golv brädor och panel med dörr och fönsteröppningar o kiosklucka.

Så det blev lyckad men tog sin lilla tid!
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Bara ett torn utan förankring är rätt lätt att välta om man har lust. Jag byggde en rätt stor variant från dem för några år sedan. I stället för att gjuta förlängde jag bottenramen på de två tornen ordentligt i sidled med tryckta 70*70 som jag krafsade ner i gräsmattan. Nu syns de inte längre, men jag har för mig att jag drog ut dem en meter åt varje håll. omöjligt att välta. I längsled behövs inget, då mitt monster blev lite större än jag tänkte från början och stagar sig själv.

När jag kollar på bilderna från den sommaren ser jag att det tog mig tre veckor själv, men då jobbade jag samtidigt och byggde mest på kvällar när barnen somnat. Minsta tornet utan några krusiduller klämmer man nog upp på en dag, men två timmar låter som ett byggproffs, ett hafsverk, eller någon med solskensminne.
En stor trädlekplats med två torn, ett rött rutschkana, gröna presenningstak och olika klätterutrustningar i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.