Jag ska gjuta en trappa liknande den på bifogad bild. Men hur fasen konstruerar jag min gjutform så att det blir fall både åt sidorna och åt framsidan, så att säga.

Eller kan man leva med fall enbart på framsidan? Känns knepigt ändå att få till det snyggt i mötet mellan sidostegen och steget framför dörren med tanke på fall.

Uppskattar all input!

Betongtrappa med två steg framför en vit dörr. Trappstegen är omgivna av stora betongplattor och två planteringslådor med runda buskar står på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du vill ha fall åt sidorna också så blir det en linje på trappsteget. Snyggast i så fall är nog att bygga det som om du tänker dig en avklippt (på höjden), väldigt flack och lätt lutande pyramid så kanske du får bilden i huvudet.

Det tror jag är jävligt svårt rent ut sagt att få symmetriskt och snyggt 😅
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du vill ha fall åt sidorna också så blir det en linje på trappsteget. Snyggast i så fall är nog att bygga det som om du tänker dig en avklippt (på höjden), väldigt flack och lätt lutande pyramid så kanske du får bilden i huvudet.

Det tror jag är jävligt svårt rent ut sagt att få symmetriskt och snyggt 😅
Ja, det är så mina tankar går. Kan ju se ganska proffsigt ut OM det blir bra 😅 Men kanske nöjer jag mig med fall utåt i slutändan. Känns mest realistiskt.
 
Det är inte omöjligt men den här linjen mellan hörnet på nedre steget och hörnet på övre steget måste bli helt rak annars ser det skumt ut. Jag tror det är ett jobb för nån som gjutit några trappor faktiskt....
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
@
S Sargen skrev:
Jag ska gjuta en trappa liknande den på bifogad bild. Men hur fasen konstruerar jag min gjutform så att det blir fall både åt sidorna och åt framsidan, så att säga.

Eller kan man leva med fall enbart på framsidan? Känns knepigt ändå att få till det snyggt i mötet mellan sidostegen och steget framför dörren med tanke på fall.

Uppskattar all input!

[bild]
Går det att få till något fall? Du ska väl ändå inte gjuta i formen och sedan vända och ställa dit trappen? Tror inte du är stark nog 😉

Du bygger väl en form och gjuter på plats och då blir toppen slät. Eftersom du vill ha fall både på toppen och på trappstegen tänker jag att du slipar av den efter gjutningen och därigenom skapar ett mindre fall ?
 
@ @ndreas skrev:
Går det att få till något fall? Du ska väl ändå inte gjuta i formen och sedan vända och ställa dit trappen? Tror inte du är stark nog 😉

Du bygger väl en form och gjuter på plats och då blir toppen slät. Eftersom du vill ha fall både på toppen och på trappstegen tänker jag att du slipar av den efter gjutningen och därigenom skapar ett mindre fall ?
Haha! Jag är nöjd om jag kan lyfta bara formen 🫣

Nej, men så som jag sett framför mig är att jag sätter igen formen på det första sättsteget när jag fyllt upp det med betong, så att det inte rinner över när jag fortsätter upp till steg nr två. På så sätt kan jag gjuta hela trappan på en gång.

Men om det är ett alternativ att göra allt plant och fint, och sedan slipa fram ett litet fall så låter ju det onekligen lite mindre komplicerat.
 
S Sargen skrev:
Haha! Jag är nöjd om jag kan lyfta bara formen 🫣

Nej, men så som jag sett framför mig är att jag sätter igen formen på det första sättsteget när jag fyllt upp det med betong, så att det inte rinner över när jag fortsätter upp till steg nr två. På så sätt kan jag gjuta hela trappan på en gång.

Men om det är ett alternativ att göra allt plant och fint, och sedan slipa fram ett litet fall så låter ju det onekligen lite mindre komplicerat.
Man kan göra banor för att få fall åt tre hål. Rätt trixigt
 
S Sargen skrev:
Haha! Jag är nöjd om jag kan lyfta bara formen 🫣

Nej, men så som jag sett framför mig är att jag sätter igen formen på det första sättsteget när jag fyllt upp det med betong, så att det inte rinner över när jag fortsätter upp till steg nr två. På så sätt kan jag gjuta hela trappan på en gång.

Men om det är ett alternativ att göra allt plant och fint, och sedan slipa fram ett litet fall så låter ju det onekligen lite mindre komplicerat.
Jag tror det är mycket mycket lättare att få en jämn yta och jämnt fall om du gör det när du gjuter. Eller putsar på fallet efter. Att slipa fram det du beskriver låter fruktansvärt jobbigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.