veddige veddige skrev:
Klart att du skall klippa grenarna själv eftersom det är din enskild väg som du skall sköta själv. Vi har väldiga problem med våran markägare hur våran enskilda väg skall skötas jag stryker inte honom med hårs om man säger så.
Te.x när jag jag hade fällt två träd utan bark som hängde över vägen så polisanmälde han mig för att ha fällt friska träd men jag hade tagit några bilder på träden innan jag sågade ner dem så ärendet blev nerlagt. Allemansrätten gäller inte på hans mark säger han.
Barnen fick aldrig spela fotboll eller leka på hans mark för då skällde han på dem.
Vi bor helt för oss själva på en avstyckad gård markägaren bor på andra sidan skogen så man slipper iallafall se fanskapet.
Antar att du frågat om träden?

Fotboll? på åkern? Gräsmatta?

Kan faktiskt ha lite förståelse för markägaren.

Nästan alla konflikter jag sett handlar om kommunikation. Folk är dåliga på att förklara vad de menar och de är dåliga på att lyssna.

Det blir värre med åren och folk laddar i månader och när de äntligen ska förklara på årsmötet ballar det ur när en oväntad fråga kommer.

1, Var tyst.
2, Lyssna.
3, Tålamod.
4, Ge ett lösningsförslag.
5, Vänta nåt år.
6, Be någon annan lämna ett/samma förslag.
7, osv

Det dräller av onödiga domstolshot och förhandlingar om skitsaker.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Det är konstigt att det inte finns lagar och förordningar om enskilda vägar när det är så många som har problem med markägaren. Våran markägare är djävulen själv t.ex första gången jag skulle ploga vägen kom han och gapade om att jag måste fråga först om jag fick lägga snön där. Då sade jag. Då frågar jag nu och för alltid om jag får lägga snön i diket. Vi har bott här i 34 år jag skulle kunna skriva en bibel om allt djävelskap han har ställt till med
https://www.revriks.se/ kanske kan ge något.
 
B
Det finns minst lika många "knäppskallar" bland sommarstugeägare och i styrelser för vägföreningar som med näbbar och klor kör sina egna "hittepå någonting" race & processer.
Skulle kunna skriva en hel bok , om jag hade den tiden.😎

Att vissa personer inte kan bete sig inom ramarna för den generösa allemansrätten som vi har i Sverige är tråkigt
Dessa kräver alltmer av landets jord- och skogsbrukare. Det räcker inte med att vi producerar livsmedel, virke och andra nyttigheter som marken ger. Kraven på markägarna att leverera rekreation mm som uppfyller deras förväntningar har blivit mer krävande.
Det handlar te x om fulparkeringar som gör att traktorer inte kommer fram, terrängkörningar och selfies i blommande rapsåkrar, men också mer allvarliga saker som nedskräpning som hotar djurhälsan. Ölburkar och skräp som hamnar i ensilaget eller natur skapar mycket lidande för djuren och medför betydande ekonomiska konsekvenser för markägare.😢
Det vore också önskvärt om fler förstod att vi inte har någon kommersiell eller motoriserad allemansrätt (även om statsmakterna talar med dubbel tunga ifråga om snöskoterkörning).

De konflikter som uppstår mellan lantbrukare och, vad som trubbigt kan definieras som, friluftslivet handlar i grunden oftast om respekten för äganderätten.
För äldre generationer var det tydligt att arbete går för lek. Frågan är om det är så idag, när allt färre har kunskap om hur jord- och skogsbruk går till. Det är inte bara okunskap som leder till onödiga konflikter. Det handlar också om att delar av allmänheten i högre grad anser sig kunna ställa krav på markägare att, utan ersättning, leverera vad konsumenterna förväntar sig av sina besök i skog och mark. De måste ta sig ur den villfarelsen. Arbete går före lek.

Vilket ger uttryck i form av handfasta konflikter om markanvändningen – och vems intressen som ska ha företräde. Det blir särskilt tydligt under sommaren.😎
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Det handlar också om att delar av allmänheten i högre grad anser sig kunna ställa krav på markägare att, utan ersättning, leverera vad konsumenterna förväntar sig av sina besök i skog och mark.
En svepande anklagelse som jag undrar vad du har för grund för.
 
Claes Sörmland
Jag lägger till den svepande anklagelsen att det finns idioter som är markägare och bärplockare. Men de flesta är lyckligtvis inte det.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag lägger till den svepande anklagelsen att det finns idioter som är markägare och bärplockare. Men de flesta är lyckligtvis inte det.
Till det kan läggas en del tjänstefolk/myndighetspersoner främst inom strandskydd, miljö, samhällsbyggnad inom Länsstyrelse och kommunala förvaltningar/myndigheter som saknar sunt förnuft, juridiska kunskaper och ansvar.
Många är bra men inte alla...😀
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.