Jag har ett isolerat garage och har hört att det får inte vara för kallt i den pga fukt. (Obs garaget används som förråd och bilen står inte där)
Hur varm bör garaget hållas?

Jag mätte upp temperaturen idag och den ligger på 8.8 grader samt 39% fuktighet.
 
Det är främst på sommaren det kan bli väldigt fuktigt i garaget om det är kallt där och varmt ute, om man inte kör in en blöt snöig bil.
 
J Josth skrev:
Det är främst på sommaren det kan bli väldigt fuktigt i garaget om det är kallt där och varmt ute, om man inte kör in en blöt snöig bil.
Så att hålla temperaturen runt 8 grader kommer inte att orsaka fukt/mögelproblem nu under vintern?
 
Nej precis, inte bara när det är ett förråd. Men på sommaren kan det vara bra med en avfuktare om man håller låg temperatur då också.
 
Tomture61
D Daro skrev:
Så att hålla temperaturen runt 8 grader kommer inte att orsaka fukt/mögelproblem nu under vintern?
Vet ej vad du förvarar i förrådet men textilier och saker med cellulosa i sig kan börja mögla .
Exakt vart gränsen går för mögeltillväxt 🤔
Stål (verktyg) börjar rosta spontant vid RH 70%
Kan ju vara bra med en fuktmätare .
Min. 16 gr är annars en bra temp att hålla sig efter , detta för att hålla fuktnivåer låga .
Detta kan vara bra att läsa http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/
 
D Daro skrev:
Jag mätte upp temperaturen idag och den ligger på 8.8 grader samt 39% fuktighet.
Om det där stämmer så är det ett torrt garage.

I ett av våra ekonomiutrymmen på gården så håller jag runt +10C på vintern, och utan avfuktare så håller det ca 70% RH. Det behöver nog vara <50% RH för att slippa kondens nertill på tvåglasfönstret om det blir några minusgrader ute.
(På sommaren i aug och sept så är det runt +18C och 80% RH.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det där stämmer så är det ett torrt garage.

I ett av våra ekonomiutrymmen på gården så håller jag runt +10C på vintern, och utan avfuktare så håller det ca 70% RH. Det behöver nog vara <50% RH för att slippa kondens nertill på tvåglasfönstret om det blir några minusgrader ute.
(På sommaren i aug och sept så är det runt +18C och 80% RH.)
Så < 50% på vintern och < 80% på sommaren? Varför är så mycket högre fuktighet på sommaren ok?
 
D Daro skrev:
Så < 50% på vintern och < 80%? Varför är det och med så mycket högre fuktighet på sommaren?
Kall luft klarar inte att hålla så mycket fukt, den fälls ut som vatten/snö/frost.
Därför är luften torrare på vintern.
Varm luft klarar att bära mycket fukt.
Fukt i luften är inget problem,det är när den kondenseras på ytor som det kan bli problem.
 
D Dilato skrev:
Kall luft klarar inte att hålla så mycket fukt, den fälls ut som vatten/snö/frost.
Därför är luften torrare på vintern.
Varm luft klarar att bära mycket fukt.
Fukt i luften är inget problem,det är när den kondenseras på ytor som det kan bli problem.
Tack för förklaringen 👍😊
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.