(Bild tagen när golvet är nyslipat)
Jag har ett nyslipat golv gjort av firma.
Dessvärre så blir det märken av minsta lilla.
Sitter man på en stol så blir den 4st ”gropar” från benen trots möbeltassar.

Så frågan är vad vi ska göra då vi såklart vill att man skall kunna sitta på en stol utan att golvet ska ta stryk.

Ska vi acceptera att vi har ett väldigt gammalt mjukt golv eller har firman använt sig av fel produkter i behandlingen?
 
  • Nyslipat trägolv i ett rum med vit kakelugn, ljusa väggar med blommönstrad tapet och öppna pardörrar som leder till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Det ser ut som ett golv av gran eller furu. Jag vet inte om firman använt rätt eller fel produkter vid slipning, men både gran och furu är mjukt. Jag skulle säga att minska risken för märken är att se nuvarande gols som ett undergolv där det är tänkt att vara ett annat golv ovanpå, eller att inreda med tjocka mattor under alla möbler för att undvika märken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gran är mjukare än fur och det tidigare är vanligare förr då man la på tex linoleum. Ofta tror man att undergolvet nu i senare skede kan bli "skurgolv" vilket inte alltid fungerar. TS's golv ser dock ändå väldigt fint ut. Jag tror det är gran. Har man inte lagt på något ytskikt efter slipningen kan man bara såpskura det. Det tar ganska många år innan man får en skyddande yta. Alltför mycket såpa mörkar golvet. Såpa det första året ngn gång i månaden, däremellan bara (kallt) vatten. Ev skador "repareras" med lite extra vatten på fördjupningar då träet har en tendens att resa sig och självreparera. Använd tassar på stolar och bord. Jag såpar numera bara 4 ggr/året och mitt utsätts för kraftiga klomärken från tung hund - fungerar fint med vattentvätt.

Vill man ha ett "perfekt" golv får man lacka golvet och göra om detta med ett antal års mellanrum med ev slipning emellan. Man får dock räkna med att golvet då färgförändras.

Kolla först att det är gran och såpskura är mitt råd - med hänsyn till husets ålder. Bland mina bilder finns 18 år grantrappa i då nybyggt hus och som utsätts för hårt slitage. Trappan (samt sidopaneler) är idag ljus och fin och tvättas med kallt vatten varannan vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.