Hej!

Vi har köpt ett hus från 70talet med trasig klinker i entrén (ute under tak). Vi skulle vilja ersätta trasiga plattor samt fortsätta med samma sort in i hallen. Men de tillverkas tyvärr inte längre! Hittar ingenting i handeln som ger samma känsla. Höganäs ersättningsprodukt är terracottafärgad och inte lika snyggt glacerad/bränd.

Är det någon som har ett gäng äldre plattor från höganäs med måtten 21,3 x 10,5? De är ca 2-3 cm tjocka. Vi bor i Göteborg men kan tänka oss att åka en bra bit eller betala bussgods.

Är det någon som vet var jag kan leta vidare? Kollar blocket såklart och lokala återbruksaffärer för byggmaterial.
 
  • Trasig klinker i rödbruna och grå nyanser på en husentré från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Sådana fanns i mitt barndomshem från - 30talet.
 
  • Gilla
Byggare Tove
  • Laddar…
Jag tror att vi har nått liknande, men det är nog lagt efter 70talet.
Påminn mig om någon dag ifall jag inte svarat.

Hur många behöver ni?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror att vi har nått liknande, men det är nog lagt efter 70talet.
Påminn mig om någon dag ifall jag inte svarat.

Hur många behöver ni?
hej!
Vad roligt! Ja det kan mycket väl ha lagts sånt klinker senare, jag vet inte när det slutade tillverkas.

tja, för själva lagningen skulle vi behöva 7-10 nånting på ett ungefär. Men om du har och vill sälja så köper vi gärna några kvadrat till hallen också.

lägg gärna upp en bild först, så vi kan se om det stämmer!
 
Det verkar inte vara samma tyvärr, våra är jämnfärgade och något mindre i storlek.

Kakel i olika nyanser och storlekar bredvid varandra på en vägg, jämförelse av brunt och beige kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det jobbigt att återanvända gamla lagda?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det verkar inte vara samma tyvärr, våra är jämnfärgade och något mindre i storlek.

[bild]
nej - nära!! Synd. Men stort tack för att du kollade:)
 
yonna yonna skrev:
Är det jobbigt att återanvända gamla lagda?
bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Att få loss det kan ju vara en utmaning. Det beror säkert på vad de är i för material, hur tjocka de är (tunna knäcks ju lättare) samt skicket på fixet under. Jag har sett lösplockade kakel och klinker säljas på flera ställen så det är nog lättare än man tror.

Att lägga om använt klinker/kakel är nog inte problem. Kan behövas rensas på gammalt bruk bara.
 
Jag har demonterat gammalt badrumskakel och det gick fint om än ganska tidskrävande. Men jag misstänker att utomhusklinker är betydligt svårare.
 
Hur har det gått?
 
B Byggare Tove skrev:
Hej!

Vi har köpt ett hus från 70talet med trasig klinker i entrén (ute under tak). Vi skulle vilja ersätta trasiga plattor samt fortsätta med samma sort in i hallen. Men de tillverkas tyvärr inte längre! Hittar ingenting i handeln som ger samma känsla. Höganäs ersättningsprodukt är terracottafärgad och inte lika snyggt glacerad/bränd.

Är det någon som har ett gäng äldre plattor från höganäs med måtten 21,3 x 10,5? De är ca 2-3 cm tjocka. Vi bor i Göteborg men kan tänka oss att åka en bra bit eller betala bussgods.

Är det någon som vet var jag kan leta vidare? Kollar blocket såklart och lokala återbruksaffärer för byggmaterial.
Hej! Såg ett inlägg nu. Vet att det är nåt år sedan, men har det löst sej? Hittade ett gäng sånt klinkers i slänten på vår gård idag om intresse finns fortfarande?// mvh Charlotte Jers
 
Charlotte Jers Charlotte Jers skrev:
Hej! Såg ett inlägg nu. Vet att det är nåt år sedan, men har det löst sej? Hittade ett gäng sånt klinkers i slänten på vår gård idag om intresse finns fortfarande?// mvh Charlotte Jers
Hej, jag är intresserad av såna klinkersplattor om de finns kvar på din slänt? // mvh Cecilia
 
Hej, lite efter i tid men jag har klinkers som verkar matcha beskrivningen precis. Det som kan skilja är möjligtvis färgen men jag har ca 2 kvm med mellanbrun klinker (lite skiftande) och ca 0.7 kvm med en ganska mörk brun.
Finns dessutom lite ytterligare plattor som är kantstötta men som kanske kan användas som halvor eller passbitar.
Dessa stenar är dessutom "nya", dvs de har inte plockats loss utan är original. De flesta ligger i block om två och får klyvas innan läggning.
Finns utanför Göteborg om intresse finns kvar.
 
  • Bruna rektangulära klinkers, staplade i fyra högar mot en vägg. Plattorna har olika nyanser från mellanbrun till mörkbrun, vissa kantstötta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.