De va snyggt(y):) Vad har du köpt elkontakten?
 
elbutik.se
modellen är JUNG LS990
 
  • Tejp korslagt på svart kakelvägg ovanför en spis för att markera potentiell placering av ett nytt eluttag nära spishällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
B Bengt65 skrev:
Så det är okey med ett eluttag så nära spishäll?

Tänker ett sånt här med lock ifall det är okey, gamla ägare har monterat dosa här.

[länk]
Du får då räkna med att uttaget blir kladdigt och det är betydligt svårare att hålla rent ett uttag än ett skruvat doslock.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får då räkna med att uttaget blir kladdigt och det är betydligt svårare att hålla rent ett uttag än ett skruvat doslock.
Ja det gör jag men tänker om det är lock så kommer inget fett in i kontakten väl
 
Det finns nog inget direkt formellt förbud att ha ett uttag där. Men det är olämpligt.

Det blir definitivt fett där, det kommer att ibland bli fuktigt. Locket skyddar inte mot inträngande vattenånga (delvis). Men det kommer också att vara svårt att ha något inkopplat utan att kabeln kommer ned på en varm kokzon, eller ned i en kastrull/stekpanna.

En elektriker skulle troligen vägra att installera uttaget.
 
B Bengt65 skrev:
Ja det gör jag men tänker om det är lock så kommer inget fett in i kontakten väl
Locket skyddar mot strilande vatten, det är inte gastätt.
 
H hempularen skrev:
Locket skyddar mot strilande vatten, det är inte gastätt.
Eftersom vi har dosan. Uttaget som var där var jätte smutsigt och fettigt därför tänkte jag ta bort uttaget trodde att man inte fick ha uttag så men det är praktiskt. Så om det är okey så blir det ett nytt uttag med lock måste ju vars mycket säkrare och ner lätt städat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.