S
Har du undersökt betonggolvet så att det kan ta upp punktlasterna som blir med den konstruktionslösningen?
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Det blir inga direkta punktlaster att tala om. De nya väggarna kommer bara vara stagande och krafterna kommer gå i bjälklag och platta mot husets mitt - horisontellt.

Mina erfarenheter av svets inomhus är att en liten fog inte är någonting att bry sig i, men när blir mer.. dessutom så ska det slipas o rengöras och kanske kapas till och förankringspunkter ska dit.. jag hade inte förringat den nersmutsningen.

Jag tycker du ska undersöka alternativ som innefattar att väggen byts ut.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Spontant känns det som om det är väldigt mycket stål? Ska väggarna rivas och byggas upp på nytt, ser så ut på ritningarna, men det nämns annat? Jag skulle, som nämnts, överväga en lösning med nya väggar. Visst kommer det säkerligen bli några stålpelare med tanke på de öppna ytorna men inte av den mängden som visas på ritning.
 
T Tsdoesds skrev:
Pinsamt
Pinsamt var ordet sa Bull.
 
Om någon är intresserad av vad som hänt: lösningen ovan är inte applicerbar på vår källare pga hur den är konstruerad, något konstruktören missade. Källarkonstruktionen var dålig från början och därför har väggarna bågnat. Ingen av de byggentreprenörer vi haft på plats har tidigare stött på något liknande. Ritningen är reklamerad och vi har fått pengarna tillbaka.

Lösningen vi ska köra på i stället är att stämpa upp, riva de gamla väggarna och gjuta nya. Samtidigt passar vi på att sänka golvet för bättre takhöjd, byta det gamla avloppet i gjutjärn, sätta in nya fönster och självklart dränera. Starten går av i höst.

Håll tummarna för oss! 🙂
 
  • Gilla
jalmars och 28 till
  • Laddar…
T
E ehe17 skrev:
Om någon är intresserad av vad som hänt: lösningen ovan är inte applicerbar på vår källare pga hur den är konstruerad, något konstruktören missade. Källarkonstruktionen var dålig från början och därför har väggarna bågnat. Ingen av de byggentreprenörer vi haft på plats har tidigare stött på något liknande. Ritningen är reklamerad och vi har fått pengarna tillbaka.

Lösningen vi ska köra på i stället är att stämpa upp, riva de gamla väggarna och gjuta nya. Samtidigt passar vi på att sänka golvet för bättre takhöjd, byta det gamla avloppet i gjutjärn, sätta in nya fönster och självklart dränera. Starten går av i höst.

Håll tummarna för oss! 🙂
Vill inte på något vis skrämma upp men en jag känner hade liknande problem med sitt hus när dom började dränera. Då det drog ut på tiden så vart väggarna så dåliga att dom fick riva hela då det inte gick att rädda. Väggarna började spricka och ingen kunde garantera konstruktionen.

Men håller tummarna för att det kommer sluta bra! 😀
 
C
E ehe17 skrev:
Lösningen vi ska köra på i stället är att stämpa upp, riva de gamla väggarna och gjuta nya.
Låter vettigt. När ursprungskonstruktionen är så uppenbart dålig känns gör om, gör rätt som rätt strategi.
Har du någon uppfattning om vad kalaset går på ungefär med den lösningen?
 
J jalmars skrev:
Flytta huset låter lite onödigt. Räcker att stämpa upp ordentligt.
Hur gör man när man ska gjuta sista lagret när man är precis under huset? Kommer man åt att fylla formen?
 
C
trenchcoat trenchcoat skrev:
Hur gör man när man ska gjuta sista lagret när man är precis under huset?
När jag förlängt grundsula nedåt har jag kört med expanderbetong sista biten. Sen gör man formen med en "näsa" i överkant där man fyller, sen när det satt sig kan man skära av näsan. Alternativt blanda ett stabbigare bruk som går att mura med "för hand" sista biten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Fyfaen så det ser ut, fyfaen vilket jobb och fyfaen vad bra det kommer bli nu när det tagits i mitt tycke ett beslut i värdsklass.
En bekant, som jag faktist inte sett på 10 år träffade jag på JULA idag!, han hade ingen källare alls.....
Han köpte en lite grävare och slog hål i grunden och började gräva ur under huset.
Sen grävde han in under grunden och gjöt och murade upp pelare.
Sen grävde han ut grunden på utsidan.
Tillbaka under huset nu när huset stod stadigt grävde han ut resten och byggde en källare.
Jag ser något liknande för er.

Lycka till och lägg gärna upp bilder på er elitidrottssatsning :)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
ehe17 och 3 till
  • Laddar…
U
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fyfaen så det ser ut, fyfaen vilket jobb och fyfaen vad bra det kommer bli nu när det tagits i mitt tycke ett beslut i värdsklass.
En bekant, som jag faktist inte sett på 10 år träffade jag på JULA idag!, han hade ingen källare alls.....
Han köpte en lite grävare och slog hål i grunden och började gräva ur under huset.
Sen grävde han in under grunden och gjöt och murade upp pelare.
Sen grävde han ut grunden på utsidan.
Tillbaka under huset nu när huset stod stadigt grävde han ut resten och byggde en källare.
Jag ser något liknande för er.

Lycka till och lägg gärna upp bilder på er elitidrottssatsning :)

/Workingclasshero
Mina 40kvm under huset existerade inte innan 1920. Nån galning har troligen handgävt det, men på den tiden var folk mer envisa. Dock står fortfarande huset på torpagrunden.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
ehe17 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter vettigt. När ursprungskonstruktionen är så uppenbart dålig känns gör om, gör rätt som rätt strategi.
Har du någon uppfattning om vad kalaset går på ungefär med den lösningen?
Har inte fått pris på allt än. Offerten för grävarbete/dränering/etc ligger på 375.000 exkl ROT. Sen väntar vi fortfarande på offert för gjutning. Så visst blir det en dyr historia, men det var väntat.
 
T TechChad skrev:
Vill inte på något vis skrämma upp men en jag känner hade liknande problem med sitt hus när dom började dränera. Då det drog ut på tiden så vart väggarna så dåliga att dom fick riva hela då det inte gick att rädda. Väggarna började spricka och ingen kunde garantera konstruktionen.

Men håller tummarna för att det kommer sluta bra! 😀
Nog har tanken farit genom huvudet mer än en gång, men de som varit här har varit lugna med att vi bor kvar under hela projektet, och då måste jag lita på det :)

Men jag är glad att vi troligtvis blir färdiga i år, just av den anledningen. Jag tror att väggarna sett dåliga ut i många, många år. Man har försökt dölja sprickor och buktningar med panel och glatt tänkt att syns inte, finns inte. Så en sommar till ska de nog klara av.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
En bekant, som jag faktist inte sett på 10 år träffade jag på JULA idag!, han hade ingen källare alls.....
Han köpte en lite grävare och slog hål i grunden och började gräva ur under huset.
Sen grävde han in under grunden och gjöt och murade upp pelare.
Sen grävde han ut grunden på utsidan.
Tillbaka under huset nu när huset stod stadigt grävde han ut resten och byggde en källare.
Det är såna historier som fått oss att våga ge oss in i det här. Kul att höra! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.