K Kane skrev:
ÄndĂ„ bra. Har Yamaha 300 hk utombordare pĂ„ bĂ„ten och dĂ€r Ă€r det kamremsbyte vid 1000h/5 Ă„r som gĂ€ller. Bytte i höstas vid 141h/5Ă„r till dyra pengar, kĂ€nns ganska onödigt...
Onödigt kanske đŸ€” men troligen dyrbart om remmen skulle gĂ„ av?
Remmar ”torkar” och ”slits” med Ă„lder och inte ”bara” driftstimmar

..
 
F
S Stefan1972 skrev:
Strukturella skador? Jobbar du med bilar? Idag rÀcker det med yttre smÄskador för att notan ska bli för hög. En komplett stötfÄngare och en dyr led strÄlkastare kan stjÀlpa hela kalkylen. Sen ska det lackas och bytas ocksÄ.......
En nyare bil med ett ÄterskaffningsvÀrde pÄ 200-250k gÄr inte pÄ skrot för en stötfÄngare och en LED strÄlkastare.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
hĂ„llbarhetsperspektiv? Bilarna blir mer och mer engĂ„ngs just för att reservdelarna Ă€r för dyra idag. Ska de dĂ„ lagerföra Ă€nnu mer sĂ„ lĂ€r de inte bli billigare. Var vĂ€l nĂ„ bussbolag nyligen neröver nĂ„nstans som fick skrota nĂ„n buss för att försĂ€kringsbolaget ansĂ„g att det blev för dyrt att byta de rutor som var trasiga. Och lika Ă€r det med bilar idag. En mindre krock idag och bilar gĂ„r pĂ„ skrot. Är det dĂ„ hobbyskruvare som ska dra nytta av att allt finns pĂ„ lager?
Det var ju en lite Àldre buss dÀr samtliga rutor var sönderslagna om jag kommer ihÄg rÀtt.
MĂ„nga och stora rutor kostar pengar oavsett buss, hus eller kommersiella fastigheter.
 
Jo men poÀngen Àr densamma. Bilar lagas mindre och mindre idag just för att reservdelarna Àr sÄ dyra. DÄ tror jag inte riktigt pÄ det dÀr med att tillverkarna ska hÄlla nÄ lager med allt i en herrans massa Är. Förr var det nog sÄ men vi gÄr mer och mer Ät engÄngsbilar.
 
T Taxture skrev:
Onödigt kanske đŸ€” men troligen dyrbart om remmen skulle gĂ„ av?
Remmar ”torkar” och ”slits” med Ă„lder och inte ”bara” driftstimmar

..
Tror inte Yamaha har dÄliga remmar. JÀmför med biltillverkare pÄ 8-10 Ärs/15-20k mils intervall eller sÄ med ocksÄ dyra konsekvenser vid haveri.
Skulle inte Yamas hÄlla lika bra?
 
Tjo har en renault med automatlÄda.
FÄr upp ett felmeddelande ibland, fÄr oftast upp det om man kört ca 30 min och sen lÄter man den stÄ 1 timme och dÄ kommer det upp "auto gearbox overheated". Sen slocknar meddelandet och man kan starta och köra ivÀg.
NÀr meddelandet kommer sÄ lÄter det följande frÄn motorrummet.
 
Steg ett Àr ju att lÀsa felkoder......
 
S Stefan1972 skrev:
Steg ett Àr ju att lÀsa felkoder......
Ska till bilverkstan imorgon sÄ ska de lÀsa koderna och se om det gÄr identifiera problemet dÀr.
 
F
S Stefan1972 skrev:
Jo men poÀngen Àr densamma. Bilar lagas mindre och mindre idag just för att reservdelarna Àr sÄ dyra. DÄ tror jag inte riktigt pÄ det dÀr med att tillverkarna ska hÄlla nÄ lager med allt i en herrans massa Är. Förr var det nog sÄ men vi gÄr mer och mer Ät engÄngsbilar.
Det har inget med vad delarna kostar. Det Àr fortfarande hÄllbarhetskrav pÄ flera produkter för att fÄ sÀljas inom EU och om det inte redan Àr det pÄ bilar sÄ kommer det.

Sen har du ett tankefel, finns inte delen sĂ„ lagas inte bilen heller sĂ„ hur skall du ha det? Sen sĂ„ har du troligtvis fel Ă€ndĂ„, delarna skulle knappast bli billigare om det bara fanns delar i tex tre Ă„r
.. tillverkarna tjĂ€nar bra pĂ„ delar och det finns starka lobbyister som tom försöker jobba för att alla eftermarknadsdelar skall vara original och monteras av auktoriserad verkstad (Tyska Dekra Ă€r en sĂ„n libbyist). DET Ă€r nĂ„t du verkligen skall oroa dig för, det betyder att ett eget byte av bromsbelĂ€gg för 420kr plötsligt kostar 4600kr istĂ€llet.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Varför tror du det? Klart det finns en vilja bakom mycket men det ska ju fungera i praktiken ocksÄ....Jag har sjÀlv lagat bilar i 35 Är typ. Det Àr ganska uppenbart Ät vilket hÄll allt pekar..........Elbilarna kommer nog ta över i framtiden och skalet som sitter fastskruvad pÄ batteriet blir bara en del som följer med batteriet nÀr det byts. Typ.......
 
F
S Stefan1972 skrev:
Varför tror du det? Klart det finns en vilja bakom mycket men det ska ju fungera i praktiken ocksÄ....Jag har sjÀlv lagat bilar i 35 Är typ. Det Àr ganska uppenbart Ät vilket hÄll allt pekar..........Elbilarna kommer nog ta över i framtiden och skalet som sitter fastskruvad pÄ batteriet blir bara en del som följer med batteriet nÀr det byts. Typ.......
Tror vadÄ?
 
K
Nu gÀller ju mina erfarenheter nÄgot Àldre bilar men ÀndÄ. Om man kollar pÄ hur det Àr nu om jag bestÀller reservdelar sÄ har jag ofta flera olika alternativ beroende pÄ prisklass jag vill ha . SÄ mycket olika val fanns inte för 15 Är sen nÀr man bestÀllde delar . Jag har Àven hjÀlpt att bestÀlla till nyare bilar och det var samma dÀr
 
F fsn skrev:
Tror vadÄ?
du pratar om ett hÄllbarhetsperspektiv och finns det inte det för bilar fullt ut sÄ kommer det skriver du......jag ifrÄgasÀtter det som sagt eftersom den röda trÄden Àr att allt nyare bilar fÄr mer komponenter som snabbt utgÄr. Det formligen sprutar ut nya modeller som gör Àldre modeller passe ganska fort och tillverkarna har inget intresse av att hÄlla gamla bilar vid liv. De vill sÀlja nya. Nu pratar jag enbart originaldelar alltsÄ. Eftermarknadsdelar blir ju en helt annan sak dÀr det inte finns nÄn koppling mellan biltillverkaren och de delarna.
Finns liksom gott om bilar som inte Àr sÀrskilt gamla dÀr man Àr hÀnvisad till begagnat enbart för nytt har utgÄtt.
 
TyvÀrr har jag ofta dÄliga erfarenheter av tredjepartsdelarna och detta fenomen verkar bli allt mera utbrett, delar sÄ dÄliga att bilen inte funkar.

Har just nu ett extra brÀnslefilter frÄn "Proparts" sittandes, men med tanke pÄ vad jag lÀste om han som försökte byta pÄ sin 900a sÄ funderar jag köpa ett bosch istÀllet, fick han göra för att bilen skulle starta igen och nÀ det satt inte bak Ä fram...

Samma upplevde jag med en annan del förra Äret, delen höll en mÄnad, originalet höll 30 Är. Blev igen att söka upp en del av OEM tillverkaren och den har nu hÄllit ett Är.
 
F
S Stefan1972 skrev:
du pratar om ett hÄllbarhetsperspektiv och finns det inte det för bilar fullt ut sÄ kommer det skriver du......jag ifrÄgasÀtter det som sagt eftersom den röda trÄden Àr att allt nyare bilar fÄr mer komponenter som snabbt utgÄr. Det formligen sprutar ut nya modeller som gör Àldre modeller passe ganska fort och tillverkarna har inget intresse av att hÄlla gamla bilar vid liv. De vill sÀlja nya. Nu pratar jag enbart originaldelar alltsÄ. Eftermarknadsdelar blir ju en helt annan sak dÀr det inte finns nÄn koppling mellan biltillverkaren och de delarna.
Finns liksom gott om bilar som inte Àr sÀrskilt gamla dÀr man Àr hÀnvisad till begagnat enbart för nytt har utgÄtt.
Du gör precis hur du vill med vad du tror och/eller ifrÄgasÀtter.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.