Hej,

Har lite funderingar på att installera vattenburet,
Nån som har en pris uppskattning på koppar rör resp Stamco rör per meter?
Vad är "normal" storlekar man brukar använda?

Gäller ett 2plans radhus.
 
P
Rinkaby Rör har bra priser http://www.rinkabyror.se/ Vad som är "normalt" beror nog mycket på storlek och viket system du har men 22mm till stammar och 15mm ut till radiatorerna borde väl fungera. Ska du köpa allt nytt? radiatorer och värmepump eller vad har du tänkt dig? Jag köpte mina radiatorer billigt från Rörteknik i Östersund men även Bauhaus har bra pris på sina men är dyrare på själva kopplet.
 
Hej,

Tack Peter.
Nja, jag håller väl mer på att räkna på vad det kan kosta att installera ett vattenburet system från "scratch" för att senare kanske gå in i biobränsle träsket.
Letar lite efter begagnade rör och radiatorer, men kan ju vara bra att veta storlekar och nytt cirka pris innan man letar.
Har också kommit fram till att 22mm resp 15mm verkar mest "vanligt", så nu har man ju fått det bekräftat.

Kan/Får man dra denna typ av rör ut till radiatorer?
 
  • Copper_pipes_Biltema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Prisolrör är väl ganska vanligt att man använder fast jag är inte så förtjust i dem då jag tycker det är svårt att få synliga rör snygga då de är så mjuka och svåra att få raka och fina.
 
Gott, de kostar 52kr/m på Biltema. Finns det billigare tro?
Kan tänka mig att de inte är lätta att få raka, men skall ändå döljas (dock ej inbyggnad i vägg).
 
Vanliga PEX-rör borde allt vara billigare.
 
Oj, trodde inte att man fick använda PEX rör till radiatorer. Men sedär vad man lär sig genom att googla lite på PEX rör...
TACK!

Glömde en fråga till...
Då kan man alltså använda t.ex PEX rör som är till för golvvärme även som vattenburet till radiatorer?
I så fall ligger ju priset på 12-18kr/m...
 
Kör pex till handdukstorken och de tål upp till 90 grader så sålänge man håller sig under det så bör det vara lugnt. Orkade helt enkelt inte med att bocka mer kopparrör. :)

I många hus är det blåa rör som radiatorsystemet är uppbyggt av. Svårjobbat och man måste ha ett svindyrt gängverktyg och att handbocka 15 mm rör det kan man ju drömma om.

Biltemas prisol är icke godkänt för dolt montage, tydligen är röret skarvat under isoleringen.
 
Vad faller under "dolt montage"?

Jag har inte tänkt att dra dem inne i väggar, men kanske däremot att bygga in rören i "låda"...
 
MItt faller garanterat därunder. Dock är det "skarvlöst" så drar jag inte skruven i slangen ska det vara lugnt. Vet ej om det är godkänt att göra så men jag hade ändå inget val så. Fast RiR hjälper ju å andra sidan inte heller om man skruvar på fel ställe. ;)

Har haft "cirkulationen" på i vanliga elementen och dessa inkopplade (sitter pluggar i ändarna) så det läker inte än sålänge iaf :) Kan nämligen inte koppla på dessa sen väggen sitter där genom att anslutningen är riktad mot badrumet och jag helst inte vill röra i de gamla rören som är av järn.

Har en massa golvvärmerör men dessa står maxtempen runt 60 grader så jag köpte "rätt sort" dvs combipex.

Dolt montage är som jag uppfattat det inne i vägg/golv/tak så man inte lätt kan inspektera dessa ledningar. Man kan göra på en del olika sätt bakom tätskikt tex en trossbotten med tätskikt och ett skvallerrör eller inspektionslucka.
 
Tack för svaren v-g!

Vad menas med skvallerrör ?
 
Ett rör som "skvallrar" när det läcker, dvs rinner ut där man ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.